کد خبر: 17564 - تاریخ: پنج‌شنبه، 31 ژانویه 2013 - 11:30

رئیس اداره امور عشایر گیلان در گفتگو با خوبان خبر؛

عشایر گیلان از نبود امکانات رنج می برند

جمعیت عشایر استان گیلان، با تلاش و کوشش خود، 30% پروتئین مورد نیاز جامعه و 40% صنایع دستی استان را در اختیار دارند/ القاء و تنویر افکار مسئولین نسبت به آگاهی از نقش و جایگاه این قشر در تصمیم گیری و تصمیم سازی می تواند موثر باشد.

به گزارش خوبانبه بهانه ی برگزاری جشنواره اقوام و عشایر کشور، مصاحبه ای را با مهندس سید علیرضا نعیمی رئیس اداره امور عشایر استان گیلان ترتیب دادیم. از عشایر گیلان و کمبودهایش پرسیدیم، از برنامه های این اداره در ایام دهه ی فجر و …

خوبان خبر: آقای مهندس ، عشایر به کدام گروه از اقشار جامعه اطلاق می شود؟ 

از نظر جامعه شناسی، عشایر به گروه سوم جامعه اطلاق می شود. این جامعه شامل افرادی است که کوچ نشین هستند. محل اصلی ارتزاق آن ها از طریق پرورش دام است و از طرفی به تیره و قبیله ی خود وابسته اند. البته این خصیصه در میان عشایر استان گیلان کمرنگ تر است.

خوبان خبر: عشایر گیلان، چند خانواده هستند و چند راس دام  در اختیار دارند؟

بنا بر آخرین آماربرداری ها، استان گیلان 9300 خانوار عشایری دارد که بالغ بر 50000 نفر جمعیت را به خود اختصاص داده است. تراکنش این جمعیت بیشتر در غرب گیلان، در شهرستان های تالش، ماسال، رضوانشهر، رودبار، شفت، املش، سیاهکل، رودسر و در نهایت آستارا می باشد.

این جمعیت 1200000 راس دام سبک و بالغ بر 100000 راس دام سنگین را پرورش می دهد.

 

مهندس سید علی رضا نعیمی

 

خوبان خبر: نقش عشایر در تامین پروتئین مورد نیاز جامعه چه میزان است؟

جمعیت عشایر استان گیلان، با تلاش و کوشش خود، 30% پروتئین مورد نیاز جامعه و 40% صنایع دستی استان را در اختیار دارند.

نقش عشایر در ایجاد اشتغال،امنیت ، پایداری و توسعه حرفه ی دامداری بسیار برجسته و حساس می باشد.

خوبان خبر: با توجه به نامگذاری امسال به عنوان « سال تولید ملی ، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» اداره عشایر گیلان چه اقداماتی را در این زمینه انجام داده است؟

مستحضرید استان گیلان به دلیل عدم پیگیری های لازم ، سال های سال از تشکیلات عشایر برخوردار نبوده و به دنبال آن از مزایا، امکانات و تسهیلات لازم برای خدمات رسانی به این قشر غافل بوده است. اما در سال 1387 با پیگیری سازمان جهاد کشاورزی استان و استاندار وقت ( آقای قهرمانی) اقدام به راه اندازی تشکیلات عشایر در استان گیلان گردید، که با توجه به تعداد عشایر استان گیلان، اقدامات خوبی در جهت خدمات رسانی به عشایر از جمله استفاده از آب بهداشتی و سالم ، بهسازی چشمه، انتقال آب و تسهیلات لازم برای حفظ و نگه داری دام ، صورت گرفت.

هم چنین برای اولین بار در سال گذشته ،با استفاده از اعتبار ملی، نسبت به انتقال آب در مناطق صعب العبور اسکان عشایر ، برای استفاده ی آن ها از آب بهداشتی سالم اقدام شد.

مثلاً در شهرستان ماسال، بیش از 30 هزار متر لوله و در شهرستان تالش بیش از 20 هزار متر لوله، برای انتقال آب به عشایر، تخصیص داده شد.

از آن جایی که عشایر استان گیلان، پیش قراول توسعه و تولید جامعه هستند ، حمایت و پیگیری جدی مشکلات آن ها در صدر کارهای امور عشایر استان قرار دارد. و از همه مهم تر القاء و تنویر افکار مسئولین نسبت به آگاهی از نقش و جایگاه این قشر در تصمیم گیری و تصمیم سازی می تواند موثر باشد.

 

مهندس سید علیرضا نعیمی

 

خوبان خبر: با توجه به در پیش بودن جشنواره بزرگ اقوام و عشایر کشور در پایتخت کمی از کم و کیف برگزاری این جشنواره برایمان بگویید.

در سال جاری برای اولین بار عشایر استان ها، درجشنواره بزرگ اقوام و عشایر کشور در تهران حضور پیدا می کنند و صنایع دستی و تولیدات خود را در آن جا به نمایش می گذارند. از لحاظ تعداد عشایر ، گیلان جز 10 استان نخست کشور است. 

صنایع دستی عشایر استان، متاسفانه به دلیل عدم وجود تشکیلات تعاونی که می بایست در ساماندهی ، شناسایی ، سرمایه گذاری  و تولی گری آن نقش ایفا کند توان عرضه ندارد. مدیریت عشایر استان ، مترصد احیای این تشکیلات برای حمایت جدی از عشایر است.

استان گیلان با حضور 10 خانواده عشایری در کنار سایر استان ها ، کلیه لوازم ، امکانات و اشیایی که در مناطق عشایری حضور دارند،  را به نمایش می گذارد. هنرمندان و بانوان عشایر، صنایع دستی خود از قبیل گلیم، گبر، جاجیم، جوراب، شال، پشم، سیاه چادر، و ملزومات چوب و … را در این نمایشگاه به نمایش در می آورند.

این جشنواره به مدت 10 روز از تاریخ 12 بهمن تا 22 بهمن در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی استان تهران برپا است.

خوبان خبر: از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، سپاسگزارم

من هم از شما سپاسگزارم و برایتان آرزوی توفیق دارم.

 

انتهای پیام/

نظرات بینندگان

انتشار یافته:۲

  1. محسن
     | 2013/02/1 - 22:11
    پاسخ

    سلام به آقای مهندس بگید من یه تعداد گوسفند دارم اگه واسه رژه، گوسفند کم آوردین گوسفندای من در خدمتند!

  2. ناشناس
     | 2016/09/1 - 13:48
    پاسخ

    سلام جناب نعیمی آمارعشایر ودام سبک وسنگین استان گیلان آمارخوبیه تلاش کنید برای ارتقاء سطح اداری که استحقاق اداره کلی رو داره انشاءالله موفق باشید

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads