کد خبر: 174556 - تاریخ: یکشنبه، 16 سپتامبر 2018 - 09:08

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان خبرداد:

پرداخت بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان گفت: دبیرخانه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارد، تا کنون ۲ هزار و ۸۵۳ طرح به پرداخت منتهی شده و مجموع تسهیلات پرداخت شده به بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان می رسد.

به گزارش خوبان، پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان در گفتگو با عباس علیزاده مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان، عملکرد این مجموعه را مورد بررسی قرار داده است. در ادامه این گفت و گو را می خوانید.

 

 ابتدا معرفی کوتاهی از خود و سوابقتان داشته باشید؟

متولد سال ۱۳۵۲ و کارشناس ارشد حقوق بین الملل هستم. ابتدا در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استخدام شدم و سپس به مجموعه وزارت تعاون ورود کردم. مسئول حراست، رئیس اداره نظارت تعاونی ها و مدیر تعاون از جمله سوابق مدیریتی من در اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گیلان تا پیش از تصدی عنوان مدیرکل است.

 در چه تاریخی به عنوان مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان منصوب شدید و چه دغدغه هایی در این حوزه داشتید؟

با توجه به دغدغه های مردم، تسهیل روند ایجاد اشتغال پایدار در گیلان برای من بزرگترین دغدغه بود. به دلیل ظرفیت های بالای گیلان، با انجام حمایت های لازم و اعطای تسهیلات می توان اشتغال پایدار را تحقق بخشید.

شرکت های تعاونی گیلان در چه بخش هایی و به چه نحوی به مردم خدمت رسانی می کنند؟

در حال حاضر بیش از ۲هزار و ۱۶۳ شرکت تعاونی فعال و در دست اجرا با تعداد اشتغالزایی ۳۱ هزار و ۷۲۶ نفر در گیلان داریم که از این تعداد ۴۸۱ شرکت در حال طی کردن مراحل لازم برای رسیدن به بهره برداری هستند. شرکت های تعاونی در دست اجرای گیلان ۶ هزار و ۴۸۰ نفر عضو و ۴ هزار و ۹۲۹ نفر اشتغالزایی دارند.

این تعاونی ها در گرایش های خدماتی، تولیدی و توزیعی فعالیت می کنند. همچنین ۱۱ اتحادیه فعال استانی داریم که تعاونی های استان را مدیریت می کنند.

با توجه به نیازمندی موجود به دنبال ایجاد تعاونی های بزرگ هستیم تا بدین وسیله سرمایه های خرد را تجمیع و به تولید اشتغال پایدار برسیم.

از سال گذشته دو برنامه محوری توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تبیین و به استان ها ابلاغ شد.

تشکیل «روستا تعاون» به منظور تثبیت شغل در روستاها یکی از این دو برنامه است و با اجرای آن قصد داریم ضمن ایجاد شغل با استفاده از پتانسیل های هر روستا، به حفظ کسب و کارهای موجود بپردازیم.

در این راستا، آن دسته از تعاونی های موجود در روستاها که غیرفعال بودند را مجددا به روز و فعال کردیم. در زمینه «روستا تعاون» تا کنون بیش از ۲۲۶ میلیارد تومان برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی داشتیم.

سال ۸۸ مجلس شورای اسلامی قانونی مبنی بر توسعه تعاونی ها و تشکیل شرکت های تعاونی توسعه عمران شهرستانی تصویب کرد که ظرفیت های بسیار زیادی برای ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم در شهرستان ها دارد. به علاوه، این تعاونی ها با قانون خاصی که دارند از ایجاد رانت جلوگیری می کنند. شرکت های تعاونی و توسعه عمران شهرستانی باید نیم درصد جمعیت هر شهرستان را به عنوان عضو جذب نمایند تا به ثبت برسند.

سال گذشته در تالش و سیاهکل شرکت های تعاونی توسعه عمران شهرستانی تاسیس شد. اکنون رشت با پذیره نویسی بیش از ۵ هزار نفر آماده برگزاری مجمع عمومی و انتخاب هیئت مدیره است و رودسر و لاهیجان نیز این قابلیت را دارند که به زودی شرکت‌های خود را ثبت کنند.

با وجود اینکه تشکیل دو شرکت تعاونی توسعه عمران شهرستانی در گیلان طی سالجاری پیش بینی شده، ظرفیت ثبت ۵ شرکت وجود دارد که البته یک همت جمعی می طلبد.

یکی دیگر از برنامه هایی که در بخش تعاون داریم، تشکیل شرکت های تعاونی سهامی عام بود که که از مجموع ۱۵ شرکت موجود در کل کشور، یکی از آن ها متعلق به گیلان است و سال گذشته به ثبت رسید.

یکی از راهکارهایی که به وسیله آن می توان خدمات بهتری به جامعه هدف ارائه کرد، توانمندسازی شرکت های تعاونی فعال در حوزه فناوری است. چقدر در این راستا تلاش کردید؟

توانمندسازی یکی از مأموریت های اداره توسعه تعاونی هاست. ما با جدیت ارائه خدمات آموزشی و ترویج فرهنگ تعاون را از طریق انعقاد تفاهم نامه های همکاری با دستگاه های اجرایی و دانشگاه ها دنبال می کنیم. 

ترویج فرهنگ تعاون در روستاها نیز از جمله فعالیت های اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. همچنین در زمینه دریافت تسهیلات و مجوزهای لازم برای تعاونی ها بویژه تعاونی‌های فعال در حوزه فناوری‌های دانش بنیان، پیگیری های لازم را انجام داده و می‌دهیم.

شرکت های تعاونی مسکن مهر گیلان مخاطبین بسیاری دارند. وضعیت این تعاونی ها را چطور ارزیابی می کنید؟

قبل از مسکن مهر، تعاونی های مسکن متعارف داشتیم که در واقع دستگاه ها و تشکل های مختلف در قالب تعاونی های مسکن فعالیت می کردند و همچنان نیز فعالیت دارند.

تشکیل تعاونی های مسکن مهر در سال ۸۶  به وزارت تعاون ابلاغ شد. با تمام فراز و فرودهایی که این طرح داشت، تنها در شهرستان رشت توانستیم بیش از ۹ هزار واحد مسکن توسط شرکت های تعاونی احداث و به متقاضیان واگذار کنیم.

نزدیک به یکهزار و ۳۰۰ واحد هنوز باقی مانده است که در تلاش هستیم تا بخش عمده آن را تا پایان سال به افتتاح برسانیم. دلیل تاخیر در افتتاح تعداد زیادی از این واحدها، تامین نشدن رقم آورده از سوی متقاضیان است.

در طول دوره فعالیت دولت تدبیر و امید، دو مرحله مبلغ وام مسکن مهر افزایش یافت که کمک شایانی به تسریع روند احداث واحدها کرد.

هم اکنون ۴۰ میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت در اختیار متقاضیان مسکن مهر قرار می گیرد. امیدواریم با مشارکت مردم در تامین مبلغی که به عنوان آورده نقدی باید پرداخت کنند، تا نیمه نخست سال آینده واحدهای باقی مانده را تحویل دهیم.

دولت تدبیر و امید با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور بر استفاده از ظرفیت های موجود در کشور برای اشتغالزایی، اعطای تسهیلات اشتغال را به طور جدی در دستور کار قرار داد. وضعیت پرداخت تسهیلات اشتغال در گیلان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به اینکه دبیرخانه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارد، تا کنون ۲ هزار و ۸۵۳ طرح به پرداخت منتهی شده و مجموع تسهیلات پرداخت شده به بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان می رسد.

روند کار بانک ها مقداری موجب کندی پرداخت ها شده است و با این وجود، به نظر می رسد اگر بتوانیم چند مورد از طرح های بزرگ را با استفاده از تسهیلات به بهره برداری برسانیم، در شمار استان های برتر در زمینه اشتغالزایی قرار خواهیم گرفت.

سه برابر ظرفیت، طرح به بانک معرفی گردید تا این امکان برای بانک ها وجود داشته باشد که طرح های توانمندتر را گزینش کنند و آن ها را در اولویت پرداخت قرار دهند. با این شرایط، انتظار داریم که در ماه های آتی روند رو به رشدی را در زمینه اشتغالزایی شاهد باشیم.

برای توسعه مشاغل خانگی چه برنامه هایی دارید؟

مطابق پیش بینی های صورت گرفته، امسال بیش از ۲ هزار و ۶۲۴ مجوز در قالب مشاغل خانگی صادر کنیم.  طرح کارورزی را نیز در دست اجرا داریم و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم آمار خوبی در این زمینه ارائه دهیم.

اشتغالزایی در مناطق محروم یکی از مسائل حائز اهمیت برای دولت است. چقدر در این راستا تلاش کردید؟

اشتغالزایی در مناطق محروم مستلزم شناسایی ظرفیت های موجود و جذب سرمایه گذار بخش خصوصی است که باید با همکاری همه دستگاه ها صورت بگیرد. ما نهایت تلاشمان را می کنیم تا از راه هایی همچون تشکیل تعاونی ها و یا استفاده از توان سرمایه‌گذاران زمینه ایجاد اشتغال را در مناطق محروم فراهم کنیم.

ایجاد اشتغال با ظرفیت های دانش بنیان و فناوری های نوآورانه یکی از سیاست های دولت است. چقدر تلاش کردید دستگاه ها و مجموعه هایی که در این حوزه فعالیت می کند را به کارآفرینی و ایجاد اشتغال هدایت کنید؟

این مجموعه ها را می توان به تعاونی و غیر تعاونی تقسیم کرد. ارتباط ما با دانشگاه ها بسیار نزدیک است و در قالب تفاهم نامه هایی از ظرفیت آن ها استفاده می کنیم. در حال حاضر بیش از ۵ شرکت دانش بنیان فعال در گیلان داریم و تشکیل این شرکت ها در برنامه های کاری ما لحاظ شده است.

در زمینه ارائه خدمات الکترونیک چه گام هایی در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان برداشته شده است؟

همه درخواستهای مرتبط با موضوع اشتغال از طریق سامانه انجام می شود و هیچگونه مراجعات حضوری در این رابطه نداریم.

اغلب فرآیند اداری تشکیل شرکت های تعاونی نیز بصورت الکترونیکی انجام می شود . در حال راه اندازی میز خدمت برای کاهش مراجعات مردمی هستیم. در برخی بخش ها همچون روابط کار هنوز زیرساخت های لازم برای ارائه خدمات الکترونیک وجود ندارد اما تا جاییکه ممکن باشد، سیاست ما ارائه خدمات الکترونیک و جلوگیری از مراجعات حضوری است.

همواره نگرانی هایی درباره انحراف تسهیلات و منجر نشدن آن ها به ایجاد شغل وجود دارد. برای رفع این نگرانی ها چه تدبیری اتخاذ کردید؟

هرچقدر تعداد توزیع کننده ها در حوزه تسهیلات محدودتر باشد، نظارت نیز بیشتر و بهتر صورت می گیرد. ما به دنبال ایجاد اشتغال پایدار هستیم و لازم است در این مسیر دستگاه های اجرایی یاری دهنده ما باشند و برای به حداقل رساندن انحراف تسهیلات همکاری بیشتری داشته باشند.

در حوزه رفاه اجتماعی چه اقداماتی انجام دادید و چه برنامه هایی دارید؟

اشتغالزایی یکی از ابزار های ایجاد رفاه اجتماعی است. تلاش ما بر این است تا در کمترین زمان ممکن از ظرفیت های موجود در استان برای ایجاد مشاغل پایدار بهره بگیریم.

حمایت از جامعه کارگری نیز از جمله وظایف ما محسوب می شود و خدمات متنوعی به این قشر از جامعه ارائه می دهیم . از جمله برنامه هایی که برای ایجاد نشاط اجتماعی در بین قشر کارگر و خانواده های آن ها در برنامه داریم، برگزاری مسابقات و اردوهای ورزشی است.

و سخن ناگفته…

متاسفانه فرهنگ کار جمعی در جامعه ضعیف است و ما نیاز داریم که مردم مشارکت بیشتری در این زمینه داشته باشند و رغبت بیشتری به عضویت در تهاونی ها نشان دهند.

شرکت های تعاونی توسعه عمران ملزم به استفاده از اعضاء خود برای انجام فعالیت های پیمانکاری هستند و این کمک بسیاری به اشتغال اعضاء تعاونی ها می کند.

مدیران تعاونی ها از بین اعضای نخبه اقتصادی به دور از نگرش های سیاسی انتخاب می شود و فعالیت تعاونی ها علاوه بر ارتقاء وضع معیشت مردم، موجبات آبادانی شهرستان ها را فراهم می کند.

 

انتهای پیام/۶۳۶۳


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads