کد خبر: 172540 - تاریخ: شنبه، 18 آگوست 2018 - 22:18

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

کانون سلامت محله یک مرکز درمانی نیست

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه کانون سلامت محله یک مرکز درمانی نیست گفت: اگر این ذهنیت وجود داشته باشد همان ذهنیت اشتباهی است که سلامت را با درمان مساوی می‌داند.

به گزارش خوبان خبر،  شاهرخ یوسف زاده چابک ظهر امروز در مراسم آغاز به کار کانون سلامت محله، در سرای محله حمیدیان با اشاره به اینکه سلامت در باور عمومیِ مردم با درمان برابر است اظهار کرد: در طرح‌های پیشگیرانه، مردم را تنها در برابر بیماری‌های واگیردار مصون کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون بیماری‌های غیر واگیر مانند دیابت، فشارخون، بیماری‌های قلب و مغز به‌سلامت جامعه آسیب می‌رسانند افزود: در روستاها طرح پزشک خانواده با موفقیت انجام شد اما پزشک خانواده شهری عملاً نتوانست در کنار مردم قرار گیرد و مردم شهری در مقابل این آسیب‌ها بی‌دفاع هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به حضور بهورز در درب منزل خانه‌های روستایی برای کنترل فشارخون و دیابت گفت: توان دولت و وزارت بهداشت و درمان در همین حد است که ظرفیتِ پیشگیرانه درمانی برای مناطق پرجمعیت را در نظام شهری و سرای محله وارد کند.

یوسف زاده با بیان اینکه در نظام ارجاع طرح پزشک خانواده، نواقصی وجود دارد تصریح کرد: در مواقعی که پزشک خانواده فکر می‌کند، بیمار به بررسی تخصصی نیاز دارد، نظام مشخصی برای تشخیص تخصصی وجود ندارد.

وی با اشاره به طرحی در ماسال و تالش برای ارجاعِ بیماران افزود: در این طرح، بیمار بعد از مراجعه به مرکز بهداشتی، در صورت نیاز به تشخیصِ تخصصی، همان پزشک برای بیمار در همان شهر و یا بیمارستان‌های شهرهای دیگر نوبت می‌گیرد و ارجاع می‌دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه ما می‌خواهیم از بیماری‌ها پیشگیری کنیم و گام اول در این مسیر، شناسایی است گفت: حلقه بزرگ نظام سلامت مربوط به مردم بوده و راه افزایش سلامت در این حلقه، آن است که بین مردم برویم و تک‌تک خانه‌ها را بررسی کنیم و ببینیم چند نفر زندگی می‌کنند و سلامتی چند نفر در معرض آسیب است و یا در آینده با خطر روبروست.

یوسف زاده هدف از طرح سلامت محله را آموزش مستقیم به یکی از افراد خانواده عنوان کرد و افزود: ممکن است در خانه‌ای نوجوان و بزرگ‌سال و سالمند زندگی کنند که ما در این طرح به یکی از این افراد آموزش مستقیم می‌دهیم.

وی آموزش‌های پیشگیرانه سلامت از طریق صداوسیما که به‌صورت عمومی گفته می‌شود را ناکافی دانست و افزود: ما می‌خواهیم به فرد میان‌سال خانواده یا هریک از اعضای دیگر، هشدارهای لازم را بدهیم که در معرض چه بیماری‌هایی است و چگونه می‌تواند پیشگیری کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به کارگروه‌های مختلف در نظر گرفته‌شده در این طرح که اقشار مختلف مردم را پوشش می‌دهد بیان کرد: این کارگروه‌ها عبارت از مادر و کودک، نوجوانان و جوانان، میان‌سالان، سالمندان، محیط‌زیست و تحکیم بنیان خانواده هستند و مسئولیت اصلی برشانه این کارگروه‌هاست.

یوسف زاده با اعلام اینکه کاری که مدیران کارگروه‌ها انجام می‌دهند، یک رسالت ملی است تصریح کرد: محله حمیدیان پیشتاز یک طرح ملی است،  هرکدام از مدیران کارگروه‌ها، پرچم‌دار سلامت در آن حوزه هستند و ما توانستیم این طرح را با مشارکت شهرداری رشت شروع کنیم و شاید کاری را که آغاز کرده‌ایم، چندین سال طول بکشد تا کامل شود.

وی با بیان اینکه فقط کشورهای پیشرفته دنیا این کار را انجام داده‌اند و علوم پزشکی گیلان در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی، پیشتاز این طرح است افزود: این طرح در کشورهای درحال‌توسعه انجام‌نشده است و گام بزرگی برای توسعه‌یافتگی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اذعان به اینکه حوزه سلامت بدون مردم نمی‌تواند کاری انجام دهد گفت: هدف این است که کسی بیمار نشود و میزان مراجعان به بیمارستان‌ها کاهش یابد.

یوسف زاده با اشاره به اینکه کانون سلامت محله هشدارها را به بیماران می‌دهد بیان کرد: هرکدام از بیمارانی که بیماری‌شان قابل‌پیشگیری است، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها را پر می‌کنند، اما اگر برای مثال دیابت زود تشخیص داده شود، نیازی به قطع اندام‌ها، عمل‌های مربوط به بینایی و یا کلیه نیست و کانون سلامت محله  از این بیماری‌ها و تحمیل هزینه و آسیب به‌نظام سلامت و خانواده پیشگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه نقش و جایگاه مدیران کارگروه‌های کانون سلامت محله در حوزه سلامت، باارزش‌تر از متخصص و جراحی است که بعد از وقوع بیماری کارش را انجام می‌دهد افزود: کانون سلامت محله یک مرکز درمانی نیست و اگر این ذهنیت وجود داشته باشد همان ذهنیت اشتباهی است که سلامت را با درمان مساوی می‌داند.

انتهای پیام/۳۳۹۰


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads