کد خبر: 169987 - تاریخ: یکشنبه، 8 جولای 2018 - 21:15

نماینده استان گیلان در شورای عالی استان ها:

دفع نامناسب زباله بلای جان گیلان / مسئولین به فكر حل مشكل دفع نامناسب زباله باشند

مباشرامینی با انتقاد از دفع نامناسب زباله در استان گلان گفت: بی توجهی در دفع زباله سبب از بین رفتن جنگل ها و آلودگی زمین، آب و دریا در گیلان شده است.

به گزارش خوبان ، کامبخش مباشرامینی نماینده استان گیلان در شورای عالی استان ها در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها مهمترین دغدغه استان گیلان را مشکلات زیست محیطی دانست و عنوان کرد: دفع نامناسب زباله در میان جنگل های گیلان به ویژه در سراوان و لاهیجان که باعث آلودگی منطقه و از بین رفتن پوشش گیاهی شده است مهمترین مشکل زیست محیطی این استان است.

 

مباشر امینی افزود: دفع زباله در جنگل کاری غیر قانونی و غیر بهداشتی است که هم باعث از بین رفتن جنگل است و هم به سبب بوی نامناسب و بیماری های ناشی از آن سبب مهاجرت مردم و تخلیه روستاها می شود در حالی که روستاها مهد کشاورزی گیلان و تامین کننده بخش زیادی از برنج ایران هستند.

 

عضو شورای شهر لاهیجان در خصوص حجم زباله های موجود نیز گفت: در شهرهای رشت و سراوان روزی 600 تن و در شهرهای لاهیجان و سیاهکل نیز روزی 200 تن زباله تولید و دفع می شود که حجم این زباله ها در ایام تعطیل افزایش می یابد. این حجم از زباله تنها در 4 شهر تولید می شود و به صورت غیر اصولی و غیر بهداشتی دفع می شود.

 

نماینده گیلان در شورای عالی استان ها ادامه داد: شیرابه های تولید شده از زباله سبب از بین رفتن کیفیت خاک و آب های سطحی و زیر زمینی می شود که باید به سرعت این معضل را بر طرف کرد. در دنیا استفاده از تکنولوژی نوین برای دفع زباله مانند دستگاه های زباله سوز و … که نه تنها دفع زباله را به صورت بهداشتی انجام می دهد بلکه می تواند از ان انرژی تولید کند مورد استفاده قرار می گیرد اما در ایران برای هزینه نکردن در این مورد زمین و خاک و ریه های تنفسی کشور را نابود می کنیم و چند هزار برابر هزینه اولیه خسارت به بار می آوریم.

 

وی اضافه کرد: دستگاه های زباله سوز افزون بر موارد پیش گفته می تواند باعث ایجاد اشتغال شود و زباله های مضر را تبدیل به کود کند. بنابراین زباله ای که دشمن جان طبیعت است را می تواند به کود مورد نیاز برای آن تبدیل کنیم و از آن انرژی به دست آوریم.

 

مباشرامینی از رفتار مسئولین استان اظهار تعجب کرد و گفت: برای من عجیب است که چرا مسئولان گیلان با توجه به آگاهی خود نسبت به خطرات زیست محیطی و بهداشتی دفع نامناسب زباله و محاسن تهیه دستگاه زباله سوز اقدامی در این جهت انجام نمی دهند. مگر مافیایی پشت این داستان وجود دارد؟ بنابراین این اقدام باید از سوی مسئولین کشور پیگیری شود.

 

عضو شورای استان گیلان با اشاره به نقش شورا و شهرداری در دفع مناسب زباله بیان کرد: در این مورد قوانین مشخصی وجود دارد شورا نیز قوانینی را مصوب کرده است اما در مرحله عمل اجرایی نمی شود. دستگاه های مسئول در استان به صورت منسجم عمل نمی کنند و نتیجه آن می شود چیزی که می بینیم. بنابراین شهرداری ها، محیط زیست، منابع طبیعی و دستگاه های مسئول باید به صورت مسئولانه وارد شوند و این مشکل را حل کنند.

 

نماینده گیلان در شورای عالی استان ها ضمن ابراز نگرانی از تاثیر پذیری محیط زیست از زباله ها تصریح کرد: تاثیر شیرابه زباله ها تنها مربوط به خاک و آب های زیر زمینی نیست بلکه این شیرابه ها بعد از پیوستن به رودخانه ها وارد زمین های کشاورزی و دریا می شوند و اکوسیتم دریا را نیز تحت تاثیر قرار می دهند. بنابراین محصولات کشاورزی و آبزیان به این مواد سمی آلوده می شوند و در مرحله مصرف وارد سبد غذایی انسان می گردد که تاثیرات خطرناکی دارد.

 

مباشرامینی با ابراز نگرانی از تاثیرات خطرناک زباله ها در آینده ریه های تنفسی ایران توضیح داد: اگر امروز فکری به حال این مشکل نکنیم فردا جنگل ها را از دست خواهیم داد، دریا و رودخانه هایی آلوده به انواع سموم ومیکروب خواهیم داشت و محصولات کشاورزی نیز بی کیفیت و آلوده می شوند و روزی می شود که همین بیماری و آلودگی گریبان تمام ملت ایران و مسئولان را خواهد گرفت.

 

عضو شورای استان گیلان با بیان اینکه طبق برآورد ها نصب یک دستگاه زباله سوز می تواند زباله تمام استان را مصرف کند گفت: متاسفانه بحث بی تفاوتی نسبت به این موضوع و سود بردن برخی از این گونه دفع است وگرنه چطور می شود یک استان توانایی خرید یک دستگاه زباله سوز را نداشته باشد در حالی که در هر شهر به طور میانگین 100 هکتار زمین به دلیل دفع نامناسب زمین از بین می رود.

 

وی افزود: اگر دولت توانایی خرید دستگاه زباله سوز را ندارد می تواند با تسهیلاتی که در اختیار سرمایه گذار قرار می دهد بخش خصوصی را به انجام این کار ترغیب کند. می توان برای جذب سرمایه گذار و تضمین صرفه اقتصادی آن زمین رایگان در اختیار آن قرار داد و حتی معافیت های مالیاتی قانونی را اعمال کرد تا این دیو آلودگی را در استان از بین ببریم.

 

مباشرامینی ادامه داد: اما جدیتی در این کار نیست. دستگاه های مسئول نه تنها علاقه ای به جذب سرمایه گذار ندارد بلکه بخش خصوصی علاقه مند به سرمایه گذاری را با درگیر کردن آن در کاغذ بازی اداری و پاسکاری در بین سازمان ها فراری می دهد و با شانه خالی کردن از مسئولیت قانونی خود قدمی برای حل این مشکل بر نمی دارند.

 

عضو شورای استان گیلان در خصوص فعالیت های شورای این استان نیز گفت: همانطور که می دانید شورای استان وظیفه واختیارات اجرایی ندارد اما ما در شورای استان طرح هایی را که از سوی شهرستان ها ارسال شده بود ارائه کردیم و اکنون هم پیگر این مسئله هستیم.

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها

پایان پیام/

 


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads