کد خبر: 165076 - تاریخ: جمعه، 13 آوریل 2018 - 10:12

بزرگترین کشتی های جهان + تصاویر

در این مطلب شما را با تعدادی از بزرگ ترین کشتی های جهان و اطلاعاتی در مورد هر یک از آن ها آشنا خواهیم کرد.

به گزارش خوبان،  بسیاری از بزرگ ترین کشتی های جهان از نوع نفت کش، کشتی های حمل بار و کشتی های مسافرتی بزرگ هستند. این ماشین های غول پیکر شاهکارهای مهندسی بوده و بیش از 90 درصد از کالاهای جهان بدین از جایی به جای دیگر منتقل می شوند هرچند افراد زیادی نیز برای سفر از کشتی های مسافرتی استفاده می کنند. از این رو نمی توان گفت که اندازه کشتی ها بسیار مهم انگاشته می شود.

با این شرایط هر چه سایز یک کشتی بزرگ تر باشد تکنولوژی ساخت آن نیز پیچیده تر خواهد بود زیرا این سازه های غول پیکر به سیستم پیشرانه بسیار بزرگ و قوی نیز نیاز دارند که برخی از آن ها دیزلی و برخی هسته ای هستند در حالی که برخی دیگر نیز از انرژی باد و یا انرژی خورشیدی برای تامین نیروی پیشرانه خود استفاده می کنند. اگر چه چنین ماشین های غول پیکری حجم قابل توجهی از دی اکسید کربن تولید شده در زمین را به خود اختصاص داده اند اما وجود آن ها ضروری بوده و این روزها تلاش های زیادی برای ساخت کشتی هایی با موتورهای بهتر و سیستم های هیبریدی انجام می گیرد. در ادامه این مطلب شما را با تعدادی از بزرگ ترین کشتی های جهان و اطلاعاتی در مورد هر یک از آن ها آشنا خواهیم کرد.

1- کشتی Knock Nevis

۹ فروند از بزرگ‌ترین کشتی‌های جهان را بشناسید
بزرگ ترین کشتی که تاکنون ساخته شده یک کشتی نفتکش به نام «Knock Nevis» است که در آخرین سفرش نام آن به «Mont» تغییر پیدا کرد. این سوپر نفتکش در نهایت در سال 2009 از دور خارج شد. نفتکش فوق بزرگ ترین شیء متحرک ساخت دست بشر بود که طول آن از ارتفاع ساختمان امپایر استیت نیز بلندتر بود. این نفتکش دقیقاً 458.45 متر طول داشته و وزن آن 260.941 تن بود. «Knock Nevis» در سال 1979 توسط کمپانی «Sumitomo Heavy Industries» در ژاپن ساخته شد و در سال 1988 در تنگه هرمز و در بحبوحه جنگ بین ایران و عراق آسیب دید و سپس تعمیر شده و نام آن به «Happy Giant» تغییر داده شد.

سپس در سال 1991 توسط کمپانی نروژی «Jorgen Jahre» خریداری شد و نام آن به «Jahre Viking» تغییر داده شده و به مدت 13 سال با همین نام به یکه تازی در دریاها ادامه داد. در نهایت این نفتکش توسط کمپانی «Olsen Tankers» خریداری شده و نام آن به «Knock Nevis» تغییر یافت. این کشتی بیش از 35 نفر خدمه داشت و سرعت آن با استفاده از یک سیستم پیشرانه که قطری برابر با 9 متر داشت به 30 کیلومتر در ساعت می رسید.


2-سوپرنفتکش های کلاس TI

۹ فروند از بزرگ‌ترین کشتی‌های جهان را بشناسید
بزرگترین نفتکش هایی که هنوز هم در سرویس هستند سوپرنفتکش های کلاس TI می باشند که در واقع ناوگانی از نفتکش ها بوده و به چهار فروند TI آفریقا، TI آسیا، TI اروپا و TI اقیانوسیه اطلاق می شود. این نفتکش های غول پیکر در سال 2003 توسط کمپانی «Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering» در اوکپو کره جنوبی و برای کمپانی «Hellespont» ساخته شدند. طول این کشتی ها از نفتکش «Knock Nevis» حدود 78 متر کوتاه تر بوده و حدود 380 متر طول دارند. وزن این نفتکش ها حدود 234.006 تن بوده و می توانند با سرعت حداکثری 30.5 کیلومتر در حالت کاملاً پر از نفت، در آب حرکت کند. دو فروند از این کشتی ها در سال 2010 به انبارهایی برای ذخیره نفت تبدیل شدند اما دو فروند دیگر هنوز در حال حمل نفت در دریاها هستند.


3- کشتی های Q-max

۹ فروند از بزرگ‌ترین کشتی‌های جهان را بشناسید
بزرگ ترین کشتی های حمل گاز طبیعی مایع در جهان کشتی های موسوم به Q-max هستند. این کشتی ها وزنی بالغ بر 162.400 تن داشته و طول آن ها 345 متر است. کشتی های Q-max گنجایش بیش از 266.000 متر مکعب گاز را داشته و با سرعت 36.114 کیلومتر در دریا حرکت می کنند. در کل 14 فروند از این کشتی ها وجود داشته و هر یک نام خاص خود را دارند. این کشتی ها توسط کمپانی های سامسونگ، هیوندای و دوو ساخته شده و اولین فروند از آن ها در سال 2007 به نام «Mozah» در کره جنوبی تکمیل شد. تمامی این کشتی ها به شرکت حمل و نقل گاز قطر با نام «نخیلات» تعلق دارند.


4- کشتی کانتینربر CSCL Globe

۹ فروند از بزرگ‌ترین کشتی‌های جهان را بشناسید
در نوامبر سال 2014، مراسم نامگذاری بزرگ ترین کشتی کانتینربر جهان با نام «CSCL Globe» برگزار شد. این کشتی اولین فروند از پنج فروند کشتی 19.000 تنی بود که توسط خطوط حمل و نقل کانتینری چین در سال 2013 سفارش شده بود. این کشتی توسط یک موتور الکتریکی با قدرت 77.200 اسب بخار تغذیه شده و از لحاظ کارآیی موتور می توان آن را با دیگر کشتی های کانتینربری که 10.000 تن وزن دارند مقایسه نمود. این موتور حدود 20 درصد نسبت به دیگر کشتی های مشابه انرژی مصرف می کند.

در سال 2011 کمپانی «Maersk» سفارش ساخت 20 فروند از این کشتی های کانتینربر « Maersk Triple E Class» به ارزش 200 میلیون دلار برای هر فروند را در قالب دو قرارداد به کمپانی کشتی سازی دوو ارایه داد. کشتی های سفارش داده شده کمی کوچکتر از کشتی «CSCL Globe» بوده و 18.000 تن وزن دارند اما از لحاظ طول و سرعت با این کشتی ها یکسان هستند. این کشتی های کانتینتربر در حال حاضر کارآمدترین کشتی ها از لحاظ مصرف بهینه سوخت هستند که در دریاها حضور دارند.


5- کشتی مسافربری Oasis of the Seas

۹ فروند از بزرگ‌ترین کشتی‌های جهان را بشناسید
کشتی مسافربری «Oasis of the Seas» در کنار دو کشتی مشابه دیگر به نام های «Allure of the Seas» و «Harmony of the Seas» بزرگ ترین کشتی های مسافربری امروز جهان هستند که توسط کمپانی «Royal Carribean» ساخته شده اند. این کشتی ها به ترتیب در سال های 2009، 2010 و 2015 ساخته شدند.

هر یک از این کشتی های مسافربری غول پیکر 360 متر طول داشته و می توانند حداکثر 6.296 مسافر را علاوه بر 2.394 خدمه در خود جای دهند. کشتی های فوق سریع ترین کشتی ها در سایز خود بوده و با سرعت حدود 42 کیلومتری در دریا حرکت می کنند و وزن هر یک از آن ها حدود 225.282 تن می باشد.

در درون این کشتی ها مکان های تفریحی و ورزشی کافی برای سرگرم نگه داشتن مسافران ساخته شده است که از آن ها می توان به شبیه سازهای موج سواری، سالن اسکیت و دیوارهای صخره نوردی به ارتفاع 13 متر، استخرهای شنا، یک زمین بسکتبال با اندازه واقعی و یک پارک ابی اشاره کرد. هزینه ساخت نمونه اول این کشتی های مسافربری بیش از 900 میلیون دلار برآورد شده است که آن را به گران قیمت ترین کشتی تجاری تاریخ بشر تبدیل می کند.


6- کشتی مسافربری RMS Queen Mary 2

۹ فروند از بزرگ‌ترین کشتی‌های جهان را بشناسید
بزرگ ترین کشتی اقیانوس پیمای حاضر در اقیانوس اطلس کشتی مسافربری « RMS Queen Mary 2» است بعد از کشتی ملکه الیزابت 2 برزگ ترین کشتی اقیانوس پیمایی است که از سال 1969 تاکنون ساخته شده است. این کشتی توسط ملکه الیزابت دوم در سال 2004 و به افتخار کشتی ملکه الیزابت اول نامگذاری شده که ساخت آن در سال 1936 تکمیل گردید. کشتی « RMS Queen Mary 2» در حال حاضر تنها کشتی مسافربری قاره پیمایی است که بین بندر ساوتهمپتون و نیویورک فعالیت می کند. طول این کشتی 345 متر بوده و وزن آن 148.528 متر می باشد. همچنین این کشتی می تواند 2.620 مسافر را علاوه بر 1.253 خدمه در خود جای داده و با سرعت 56 کیلومتر در دریا حرکت می کند. اگر چه این کشتی در مقایسه با کشتی های مورد قبلی 15 متر کوتاه تر است اما همچنان بزرگ ترین کشتی مسافربری اقیانوس پیما شناخته می شود.

تفاوت بین کشتی اقیانوس پیما با کشتی های مورد قبلی که به «کروز لاینر» مشهور هستند در این است که کشتی های اقیانوس پیما به منظور انتقال مسافر از نقطه ای به نقطه دیگر طراحی شده اند در حالی که کشتی های کروز لاینز تفریحی بوده و بعد از گشت زدن در دریا به نقطه اول خود باز می گردند.

البته این تنها تفاوت نیست زیرا اقیانوس پیماها که برای سفرهای طولانی طراحی شده اند معمولاً با شرایط جوی بد در اقیانوس مواجه می شوند. به همین دلیل این کشتی ها باید محکم تر و قدرتمندتر از کروز لاینرها بوده و دماغه آن ها باریک تر و بلندتر باشد. کشتی های کروز لاینر معمولاً تنها در ایام تعطیلات فعالیت می کنند و به همین دلیل احتمال مواجهه آن ها با آب و هوای بد و شرایط ناگوار در دریا کمتر است. سرعت برای کروز لاینرها موضوع مهمی نیست و نسبت به اقیانوس پیماها در مصرف سوخت بهتر عمل می کنند.


7- کشتی جنگی USS Enterprise (CVN-65)

۹ فروند از بزرگ‌ترین کشتی‌های جهان را بشناسید
وقتی که پای کشتی های جنگی به میان می آید کشتی « USS Enterprise (CVN-65)» بدون شک بزرگ ترین کشتی جنگی ساخته دست بشر است که یک ناو هواپیما و هلی کوپتربر بوده و با سوخت هسته ای کار می کند. این کشتی غول پیکر تاریخچه پرفراز و نشیبی داشته و تا به امروز نیز به آن به چشم یک شاهکار مهندسی نگاه می شود. کشتی « USS Enterprise (CVN-65)» 342 متر طول دارد که آن را به بلند ترین کشتی در حال سرویس جهان تبدیل می کند.

این کشتی بیش از 4.600 خدمه داشه و با سرعت 38.7 کیلومتر در ساعت در دریا حرکت می کند. این کشتی قرار بود پس از 51 سال خدمت مداوم در سال 2013 از سرویس خارج شود که البته تاکنون خبری در این مورد مخابره نشده است اما این بیشترین سال های خدمتی است که یک ناو در ناوگان دریایی ایالات متحده داشته است.


8- کشتی بادبانی The Club Med 2

۹ فروند از بزرگ‌ترین کشتی‌های جهان را بشناسید
کشتی بادبانی « The Club Med 2» در سال 1992 در بندر لو هاور فرانسه به اب انداخته شد و یکی از بزرگترین کشتی های بادبانی جهان به شمار می آید. این کشتی 194 متر طول داشته و وزن آن به 14.983 تنمی رسد. کشتی « The Club Med 2» می تواند 386 مسافر را علاوه بر 214 خدمه در خود جای دهد. سرعت این کشتی به 19 تا 28 کیلومتر در ساعت رسیده و در حال حاضر به عنوان یک کشتی تفریحی عمل می کند.

این کشتی در آب های دریای مدیترانه و دریای آدریاتیک در فصل تابستان و دریای کاراییب در فصل زمستان به مسافران سرویس رسانی می نماید. کشتی «The Club Med 2» دارای 5 دکل بادبانی بوده که برای جایگیری از سیستم الکترونیکی استفاده کرد و از کارآیی بسیار بالایی برخوردارند.

همچنین نیروی هفت بادبان آن که توسط کامپیوتر و دو موتور الکتریکی کنترل می شوند با چهار ژنراتور دیزلی به صورت ترکیبی عمل خواهند کرد. این سیستم هیبریدی به کشتی «The Club Med 2» امکان می دهد که دائماً بتواند بین سوخت و انرژی پاک گزینه بهتر را با توجه به شرایط انتخاب نماید. این کشتی از دماغه کم ارتفاع تری نسبت به دیگر کشتی های مسافربری تفریحی برخوردار است که به آن امکان می دهد بیشتر از دیگر کشتی ها با بنادر نزدیک شود. کشتی «The Club Med 2» معمولاً هنگام شب سفر کرده و هر صبح توقف می کند. همچنین این کشتی دارای سالن رقص باله، کازینو، محل برگزاری کنسرت موسیقی، سالن ورزش های آبی و بسیاری دیگر امکانات تفریحی است.


9- قایق غول پیکر PlanetSolar

۹ فروند از بزرگ‌ترین کشتی‌های جهان را بشناسید
یکی از چیزهایی که کمتر و به ندرت در صنعت کشتی سازی مورد استفاده قرار می گیرد انرژی خورشیدی است. نیاز با داشتن صفحات خورشیدی بزرگ کار را برای ساخت کشتی های مسافری یا باربر با استفاده از این ساختار مشکل کرده است. با این وجود تیم سازنده قایق «PlanetSolar» یک قایق خورشیدی 31 متری ساخته که عرض آن 15 مرت است و می تواند 103.4 کیلووات انرژی خورشیدی را برای تغذیه موتور 20 کیلوواتی خود جذب نماید. این قایق می تواند با سرعت 15 کیلومتر در ساعت حرکت نماید.

برای ساخت این قایق 60 تنی بیش از 24 میلیون دلار هزینه شده است و بزرگ ترین قایق خورشیدی جهان به شمار می آید. قایق «PlanetSolar» ساخت یک کمپانی در شمال آلمان است و در سال 2010 پس از 14 ماه روند ساخت به آب انداخته شد. پنل های خورشیدی به کار رفته در این قایق با راندمان 22 درصد بهترین عملکرد و راندمان را در میان صفحات خورشیدی دارند.

منبع: برترین ها

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads