کد خبر: 162172 - تاریخ: سه‌شنبه، 27 فوریه 2018 - 08:38

مدیرکل جهاد کشاورزی گیلان تأکید کرد:

تغییر کاربری اراضی کشاورزی خط قرمز جهاد کشاورزی گیلان است

مدیرکل جهادکشاورزی گیلان بااشاره به اینکه امکان افزایش زمین های کشاورزی دراستان وجود ندارد ، مبارزه وممانعت ازهرگونه تغییر کاربری غیرقانونی اراضی کشاورزی را خط قرمز این سازمان اعلام کرد.

به گزارش خوبان، ظهر دوشنبه جلسه شورای اداری شفت با حضور مدیرعامل آب منطقه ای گیلان ، مدیرکل جهاد کشاورزی استان و نماینده فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی و جمعی از روسای ادارات و دستگاه های اجرایی شهرستان در سالن اجتماعات میرزای شفتی فرمانداری این شهر برگزار شد.

مدیرکل جهاد کشاورزی گیلان در این جلسه با اشاره به اینکه هدف آب منطقه ای و جهاد کشاورزی گیلان یک چیز بوده که آن نیز آسیب ندیدن کشاورز است، اظهار کرد: منبع درآمدی عمده مردم شهرستان شفت کشاورزی است.

 تولید ۴۰ هزار تُنی برنج سفید در شفت

علیرضا شعبان نژاد با بیان اینکه این شهرستان دارای ۱۴ هزار و ۳۰۰ هکتار اراضی شالیزاری است، افزود: تولید سالانه ۴۰ هزارتُن برنج سفید نشان دهنده ارتباط تنگاتنگ زندگی مردم این شهرستان با آب و کشاورزی است.

وی با اشاره به اینکه در استان گیلان امکان افزایش سطح زیرکشت اراضی کشاورزی وجود ندارد، گفت: به همین منظور سازمان جهاد کشاورزی استان به دنبال جلوگیری از تغییرکاربری ها و همچنین بهره گیری از روش هایی برای افزایش کیفیت و تولید محصول کشاورزی است.

مدیرکل جهاد کشاورزی تغییرکاربری اراضی کشاورزی را خط قرمز این سازمان عنوان و خاطرنشان کرد: از هر گونه تغییر کاربری غیرقانونی در سطح استان گیلان جلوگیری و با خاطیان برخورد قاطع می شود.

وی انجام کار کشاورزی در استان گیلان را بسیار سخت دانست و تصریح کرد: این سختی کار به دلیل نوع کار و خرده مالکی بودن کشاورزی در استان گیلان است.

شعبان نژاد با اشاره به اینکه ۳.۴ درصد تولید کشور در حوزه کشاورزی  مربوط به استان گیلان  است ، یادآورشد: ۱۸ درصد ارزش افزوده و ۲۸ درصد اشتغال نیز در حوزه کشاورزی استان است.

ضرورت کاهش سختی کار کشاورزی و افزایش بهره وری اراضی

وی با بیان اینکه با توجه به این شرایط مدیریت کردن در حوزه کشاورزی بسیار سخت است، تأکید کرد: باید تلاش کنیم که با کاهش سختی کار کشاورزی و همچنین افزایش مدت زمان بهره برداری از اراضی کشاورزی سبب رونق اقتصادی و به صرفه بودن کار کشاورزی برای کشاورزان شویم.

مدیرکل جهاد کشاورزی گیلان در ادامه با اشاره به اختصاص دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار برای اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی در ۳۴۰ هکتار شهرستان شفت، اظهار کرد: تاکنون این طرح در بیش از پنج هزار هکتار از اراضی اجرایی شده است.

وی همچنین با اشاره به انجام کارهای مطالعاتی برای اجرای این طرح در دو هزار هکتار دیگر از اراضی شهرستان، گفت: در سال آتی ۱۴ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این طرح در سطح شهرستان از طرف جهاد کشاورزی استان اختصاص می یابد و در تلاش هستیم تا با یک برنامه حدودا چهار ساله اجرای این طرح در سطح شهرستان را به اتمام برسانیم.

شعبان نژاد با اشاره به موضوع اجرای طرح های آبیاری کم فشار و پرفشار از اختصاص اعتبار یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی برای شهرستان شفت خبردادو خاطرنشان کرد: این اعتبار شناور بود و امکان افزایش ان تا چهار میلیارد تومان نیز وجود دارد.

اختصاص ۳۰۰ میلیارد اعتبار خرید ماشین آلات کشاورزی در گیلان

وی به تخصیص ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای خرید ماشین آلات مکانیزه برای اجرای کار کشاورزی در سطح استان طی چهار سال گذشته اشاره کرد و افزود: در سال جاری دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار خرید ماشین آلات کشاورزی به شهرستان اختصاص داده شده است.

مدیرکل جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به موضوع کمبود آب کشاورزی در استان، تصریح کرد: در زمینه اجرای شبکه های فرعی آبیاری در سال جاری ۳.۵ کیلومتر از ۸۵۰ کیلومتر این شبکه با اعتبار حدود یک میلیارد تومان در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه نباید منتظر بارش باران و نزولات آسمانی برای جبران کمبود آب کشاورزی باشیم، ادامه داد: ما نمی توانیم با خشکسالی مبارزه کنیم بلکه باید به مدیریت منابع آبی بپردازیم.

شعبان نژاد با اشاره به اجرای شخم زمستانه در اراضی شالیزاری استان گیلان، گفت: در سال گذشته ۶۰ هزار هکتار زمین های کشاورزی با استفاده از نزولات آسمانی شخم زده شد که این میزان در حال حاضر به ۸۰ هزار هکتار رسیده است.

وی این میزان را معادل ۳۵ درصد زمین های کشاورزی استان برشمرد و اظهار کرد: وضعیت شهرستان شفت با توجه به مدیریت خوب در حوزه کشاورزی ۵۷ درصد است.

به گفته این مسئول امسال به هیچ عنوان آب را برای انجام شخم در سطح مزارع شالیزاری رهاسازی نخواهیم کرد.

واردات ۴۰ کیلوگرم تخم نوغان از چین

وی با بیان اینکه در زمینه توزیع کودشیمیایی شهرستان شفت با جذب پنج هزار و ۷۰۰ تِن وضعیت مناسبی ندارد، گفت: متاسفانه این تصور غلط در بین کشاورزان وجود دارد که استفاده از کودشیمیایی خوب نیست درحالی که زمین های کشاورزی گیلان از این نظر با فقر مواجه هستند.

شعبان نژاد با اشاره به تأیید ۳۸ رقم کودشیمیایی در وزارتخانه جهاد کشاورزی، افزود: ۲۵ هزار تُن کود شیمیایی در انبارهای استان گیلان ذخیرسازی شده است.

وی همچنین به ظرفیت شهرستان در زمینه پرورش کرم ابرایشم با توجه به توتستان های فراوانی که در آن وجود دارد نیز اشاره و خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۳ هزارکیلوگرم تخم نوغان توزیع شد.

مدیرکل جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به دریافت مجوز برای واردات تخم نوغان، تصریح کرد: امسال ۴۰ کیلوگرم تخم نوغان از چین وارد شده که راندمان بالاتری دارد.


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads