کد خبر: 144224 - تاریخ: چهارشنبه، 19 جولای 2017 - 09:11

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان :

بیش از ۲۲ هزار گیلانی در جشنواره کتابخوان رضوی شرکت کرده اند

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان با اشاره به برگزاری هفتمین دوره جشنواره کتابخوان رضوی از شرکت ۲۲ هزار و ۱۵۰ نفر از شهروندان گیلانی در این جشنواره خبرداد.

 زهرا بدن آرا در نشست انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان آستارا که با حضور فرماندار، خیرین، شهرداران آستارا و لوندویل و جمعی از مسئولان محلی در محل فرمانداری آستارا برگزار شد، اظهار کرد: استاندارد کشوری فضای کتابخانه برای هر ۱۰۰ نفر هشت متر مربع است.

وی با بیان اینکه درحالی که میانگین کشوری آن دو متر است، افزود: شهرستان مرزی آستارا که به لحاظ فرهنگی دارای قدمت و پیشینه غنی فرهنگی است و ازطلایه داران ساخت کتابخانه عمومی در ایران به شمار می‌رود، در حد وسط و با یک متر و ۳۹ سانتیمتر مربع فضای کتابخانه ای قرار دارد.

سرپرست اداره کل نهاد کتابخانه های عمومی گیلان با اشاره به اینکه اولین کتابخانه عمومی استان گیلان در شهرستان آستارا و در سال ۱۳۰۲راه اندازی شد، گفت: سهم فضای کتابخانه های گیلان ۱.۲۱ متر مربع است و در این رابطه نوسازی و بهسازی کتابخانه هایی که از قدمت بالایی برخوردار هستند، در دستور کار قرار دارد.

بدن آرا رتبه گیلان دربحث فضای کتابخانه ها را ۹ و در زمینه اعضا و امانت کتاب رتبه هفت کشور عنوان و خاطرنشان کرد:ورود خیرین در زمینه ساخت، تجهیز و گسترش  کتابخانه های گیلان بسیار مثبت بوده است.

افزایش ۳۵ درصدی عضویت در کتابخانه های گیلان در سال گذشته

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان با اشاره به در دست احداث بودن هفت پروژه کتابخانه ای در سطح استان، تصریح کرد: پروژه های احداث کتابخانه در شهر چوبر شهرستان تالش با اعتبار  دولتی ۳۰۰ میلیون تومان و همچنین در منطقه واجارگاه شهرستان رودسر توسط یکی از خیران در سال جاری افتتاح می شود.

وی افزایش ۳۵ درصدی عضویت در کتابخانه در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ با وجود فضای مجازی را یادآور شد و گفت: با توجه به اهمیت کتاب و کتاب خوانی، تمامی کتابخانه های عمومی استان گیلان به بخش کودک مجهز شده اند.

بدن آرا حمایت مدارس و دستگاه های متولی امر فرهنگ و همچنین رسانه ها از کتابخانه ها را ضروری دانست و افزود: مدارس غیردولتی باید در این زمینه کوشا باشند.

وی با اشاره به مشکلات  کتابخانه های روستاهای لوندویل و ویرمونی در شهرستان مرزی آستارا و ضرورت  آسفالت و تجهیز هر چه بهتر آنها، اظهار کرد: احداث یک کتابخانه کاملا  استاندارد که لایق مردم مرزنشین آستارا باشد، در یکی از برنامه های این اداره کل است.

وی به شرکت بیش از  ۲۲ هزار نفر از مردم گیلان در هفتمین دوره از جشنواره کتاب خوان رضوی اشاره کرد و گفت: ۲۲ هزار و ۱۵۰ نفر در سه مقطع کودک، نوجوان و بزرگسال از گیلان در این جشنواره شرکت  کرده بودندو اسامی برندگان جشنواره مذکور در سطوح ملی و استانی به زودی اعلام می شود.

ضرورت توسعه زیرساخت های کتابخانه ای در آستارا

فرماندار  آستارا نیز در ادامه این نشست با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی، بر ضرورت نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی در جامعه تاکید کرد و افزود: کتابخوانی در روستاها باید مورد توجه قرار گیرد.

یونس رنجکش تعداد کم کتابخانه ها در روستاهای گیلان را یادآور شد و گفت: مدارس روستایی باید به کتابخانه های مستقل تجهیز شوند.

وی با اشاره به توسعه زیر ساخت ها در آستارا، خاطرنشان کرد: نقش خیرین در توسعه فرهنگ کتابخوانی و رشد کتابخانه ها بسیار اثر گذار است.

شهرستان مرزی بندر آستارا در مجموع دارای چهار کتابخانه به مساحت یک هزارو ۵۰۰ متر مربع  است که دو کتابخانه آن در سطح شهر و دو  کتابخانه دیگر در روستاهای لوندویل و  ویرمونی قرار دارد.

انتهای پیام/8566


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads