کد خبر: 139753 - تاریخ: دوشنبه، 22 می 2017 - 08:31

درگفتگوی 18:30 عنوان شد؛

برنامه ریزی تنظیم بازار ماه مبارک رمضان/ قیمت 8هزار تومانی برای مرغ، مناسب است!

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی گفت:با توجه به هزینه های تولید ، افزایش قیمت جوجه و احتساب نرخ تورم ، قیمت 8 هزار تومان برای مرغ مناسب است و مردم باید راضی باشند.

محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی در برنامه گفتگوی 18:300 در خصوص وضعیت بازار مرغ در آستانه ماه مبارک رمضان اظهار داشت:در حال حاضر قیمت خرید مرغ برای عرضه کننده ها 6 هزار و 800 تومان و هزینه های جانبی آن نیز بالغ بر هزار و 500 تا 2 هزار تومان است؛ بنابراین میزان هزینه های تولید به بیش از 8 هزار تومان افزون می شود.
وی با اشاره به اینکه دولت در بیشتر موارد قیمت‌ها را به نفع مصرف کننده کاهش می دهد افزود:این امر سبب می شود تا همه اقشار جامعه حتی ثروتمندان از مرغ ارزان بهره‌مند شوند که درست نیست.
این مقام مسئول تصریح کرد:در سال 94 قیمت مرغ به 7 هزار و 500 تومان رسید و از سوی وزارت جهاد کشاورزی هم تایید شد و اکنون با توجه به افزایش قیمت جوجه یک روزه از 800 تومان به 2 هزار و 500 تومان و احتساب نرخ تورم ، قیمت 8 هزار تومان برای مرغ مناسب است و مردم باید راضی باشند.
وی پیشنهاد داد:دولت می بایست برای اقشار کم درآمد و آسیب پذیر برنامه ریزی داشته باشد تا مرغ ارزان قیمت دریافت کنند.
یوسفی گفت: مرغداری های ما با عرضه یک چنین قیمت‌هایی حدودا هزار تومان زیان می بینند، به طوری که مرغ زنده در گشتارگاه بیش از 4 هزار تومان و در بازار 7هزار تومان عرضه می شود؛ بنابراین میانگین قیمت مرغ در بازار 7 هزار و 600 تومان است، که با توجه به هزینه های تمام شده، قیمت بالایی به حساب نمی آید.
رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفت: قیمت مرغ در بازار بر اساس قیمت تمام شده و نیز میزان سود تولیدکنندگان تنظیم و ارائه می شود.
وی با اشاره به دلایل افزایش قیمت مرغ افزود:همه تولیدکنندگان از قیمت بالای جوجه گلایه‌مندند، توصیه می کنم که جوجه با قیمت بالا را خریداری نکنند تا قیمت ها کاهش یابد.
یوسفی در خصوص دیگر دلایل افزایش قیمت گفت: ما در سیستم توزیع مویرگی با مشکلاتی روبرو هستیم، در برخی از نقاط شهر تهران که توزیع بالاتر است قیمت ها کاهش می یابد و در بسیاری از فروشگاه ها که میزان فروش کمتر است، قیمت مرغ اوج می گیرد؛ در نتیجه ما شاهد نوسانات قیمت مرغ در شهر تهران هستیم که این امر تنها به سیستم توزیع مربوط بوده و هیچ فرد و دستگاه دیگری مسئول نیست.
وی در خصوص راهکار رفع این مشکل گفت: اتحادیه پرنده و ماهی باید برای رفع این مسئله برنامه ریزی کند.
بر اساس این گزارش امینی مدیرکل دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی در ادامه برنامه اظهار داشت: شرکت پشتیبانی برای کاهش قیمت‌ها، خود خرید مرغ را برعهده می گیرد تا مرغ را باقیمت مناسب به بازار عرضه کند.
وی گفت: در حال حاضر میزان ذخایر ما مناسب و کافی است و برای ماه مبارک رمضان هیچ مشکلی نداریم.
این مقام مسئول ادامه داد: 97 درصد از تولیدات مرغ به صورت گرم به بازار عرضه می شود و در زمان های افزایش تقاضا به منظور تنظیم بازار ،توزیع مرغ منجمد افزایش می باید.
وی با اشاره به اینکه بازار در حال حاضر با کمبودی روبرو نیست گفت: در آستانه ماه مبارک رمضان توزیع مرغ به صورت منجمد در فروشگاه های کارگری، کارمندی و میادین شروع شده است.
این مقام مسئول افزود: با توجه به برنامه ریزی های تولید و وزارت جهاد کشاورزی، تلاش شده تا کشش بالایی در این عرصه ایجاد شود تا هم تولید کننده جوجه و هم پرورش‌دهندگان سود ببرند.
وی افزود: قیمت جوجه را عرضه و تقاضا تعیین می کند، که به نظر ما قیمت مطلوب آن زیر 2هزار تومان است.
امینی تصریح کرد:اکنون قیمت مرغ درب کشتارگاه برای توزیع کننده 5300  و برای مصرف کننده 5700 تومان است و قیمت مرغ در فروشگاه ها حدود 7300 تومان است .
وی افزود: در صورتی که قیمت ها بیش از این باشد تخلف محسوب می شود و به آن رسیدگی خواهد شد.
مدیرکل دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی در خصوص وضعیت تولید و صادرات مرغ در کشور گفت: ما در سالهای گذشته تنها وارد کننده مرغ بودیم، ولی امروز صادر کننده مرغ به کشورهای همجوار نیز هستیم.
وی ادامه داد:رتبه ما در دنیا 7 است، هم اکنون سالانه 2 میلیون و 200 هزار تن مرغ در کشور تولید و حدود 100 هزار تن نیز صادر می شود که در صورت فراهم شدن زیرساخت های مناسب همچون مشوق صادراتی و رایزنی مناسب با کشورهای همسایه ، میزان صادرات می تواند به 2 تا 3 برابر افزایش یابد.
منبع:باشگاه خبرنگاران
انتهای پیام/

مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads