کد خبر: 138491 - تاریخ: سه‌شنبه، 2 می 2017 - 20:45

روحانی در شبکه خبر: سن کابینه بعدی جوان‌تر می‌شود

رییس‌جمهوری با بیان اینکه در صورت پیروزی در انتخابات کابینه او جوان‌تر خواهد شد، گفت: تجربه و دانش معیار انتخاب وزرای دولت دوازدهم است.

به گزاش خوبان، حجت‌الاسلام حسن روحانی در گفت‌و گوی خبری با شبکه خبر در پاسخ به سوالی در خصوص اسامی نامزدهای پست وزات در دولت بعدی گفت: معمول نیست اسامی وزرا مطرح شود چرا که اسامی وزرا باید به مجلس تقدیم شوند و قبل از آن باید هماهنگی‌های دیگری در این زمینه داشته باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اساس برنامه ما بر اساس شایسته سالاری است و کابینه دولت یازده هم همین را نشان داد که بحث جناح خاص و تفکر سیاسی خاص مطرح نیست بلکه افرادی که تجربه کافی دارند و دانش دارند، وزرای کابینه دولت دوازدهم خواهند بود.

او درباره اینکه چقدر در دولت بعدی به جوان‌ها میدان می‌دهد، اظهار کرد: ما باید به جوان‌ها در کل کشور میدان دهیم. کابینه سی نفر است و اصل شایستگی و توانمندی فرد برای وزارتخانه و مسئولیت است. ولی حتما با توجه به شرایط کابینه تغییر میکند و سن متوسط کابینه هم جوان‌تر می‌شود. ما در سازمان استخدامی طرحی برای کمتر شدن سن مدیریت داریم.

رییس‌جمهور درباره اینکه آیا از نزدیکان کسی را در کابینه بکار می‌گیرد، گفت: دوست بودن یا نبودن مهم نیست ولی کسانی که از گذشته سابقه کاری در مسئولیت‌های مختلف و مشارکت داشتیم استفاده می کنیم. دوست بودن یا سایر مسایل معیاری برای کابینه نیست.

او درباره اینکه یکی از هنرهایی رییس جمهور تعامل با سایر قوا است و در صورت بروز اختلاف چه اقدامی خواهد کرد، گفت:‌ اساس معیار برای تعامل بین قوا قانون اساسی و قوانین موضوعه است. قانون وظایف هر قوه را مشخص کرده و همکاری و تعامل قوا می‌تواند موثر باشد. ما در تجربه دولت یازدهم دیدیم در موضوعی مثل هسته‌ای تعامل با قوا موثر بود. ما معمولا در مسایل مهم با رییس مجلس و رییس قوه قضاییه مشورت می‌گیریم.

روحانی بر تعامل قوا برای حل مشکلات کشور تاکید کرد و افزود: ما هر لایحه‌ای تصویب می‌کنیم باید با هماهنگی مجلس باشد. نمایندگان باید رای و نظر بدهند. مسایل مهم سیاسی-امنیتی در شورای عالی امنیت ملی تصمیم گیری می‌شود که روسای دو قوه هم در آن حضور دارند. برای مسایل فرهنگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی و در فضای مجازی در شورای عالی فضای مجازی هر سه قوه حضور دارند. در شوراهای اصلی کشور، سه قوه با هم بحث و هماهنگی می‌کنند. از این رو این تعامل ضرورت دارد و موثر است.

سن کابینه بعدی جوان‌تر می‌شود/تجربه و دانش معیار انتخاب وزرای دولت دوازدهم است

هیچ‌گاه بخاطر سوال و استیضاح گله نکردیم

روحانی در پاسخ به این سوال که اگر اختلافی با سران دیگر قوا داشته باشد، آیا این اختلاف را به مردم می‌کشد، گفت تجربه دولت یازدهم نشان داد که تعامل ما چطور بوده است. در دولت یازدهم وزیری بود که سه چهار مرتبه به مجلس بردم و رای نیاورد اما هیچ وقت گله نکردیم. این حق قانونی مجلس است که سوال و استیضاح کند. این امر موجب گله و شکایت در بین مردم نبود البته مسایلی بوده که با قوا حل و فصل شده. ما در سال چند جلسه همفکری با روسای قوا داشتیم و بعد از این جلسات در مصاحبه تصمیمات اعلام می‌شد.

او درباره اینکه رهبر انقلاب حفظ روحیه انقلابی را مهم می‌داند. فکر می‌کنید با توجه به شاخص‌های رهبری چه میزان این روحیه را دارید؟، گفت: امثال بنده که از ابتدای انقلاب مسئولیت داشتند، مردم می‌توانند در این باره قضاوت کنند.  البته انقلاب به معنای آن است که برای اسلام و مردم درست فکر و برنامه ریزی کنیم چون انقلاب اسلامی مردم سالاری دینی است.

انقلابی بودن به معنای درشت حرف زدن نیست

روحانی تاکید کرد: انقلابی بودن یعنی درست عمل کردن و برای استقلال و آزادی جامعه تلاش کردن است. هر کس چنین باشد انقلابی است. هر کس به اخلاق پایبند است، انقلابی است. انقلابی بودن به معنای درشت و بلند حرف زدن نیست. باید اصول را دید برای چه از سال چهل و هفت نهضت شروع شد؟ برای استقلال و مبارزه با فساد بود تا معنویت در کشور حاکم شود، آزادی بیان حاکم شود. اگر این اهداف را پاس بداریم ارزش‌های انقلاب را پاس داشته‌ایم.

رییس‌جمهور باید بر مبنای خردجمعی و خواست مردم حرکت کند

نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره اینکه کارایی رییس جمهور بیشتر در کجاست، اظهار کرد: رییس‌جمهور هم باید از توانمندی‌های شخصی، تجربه، علم و دانش برخوردار باشد و هم برای اینکه بتواند کشور را پیش ببرد باید در چارچوب قانون حرکت کند و هم باید در مسیر انقلاب و راهی باشد که امام و رهبری تعیین و تاکید کردند. رییس جمهور باید بر مبنای خرد جمعی و کشور و خواست مردم حرکت کند چون مردم سالاری دینی است باید نظرات مردم را مد نظر داشت.

او درباره اینکه چقدر توان کار با منتقدان را دارد، گفت: در دولت یازده شما شاهد حضور افکار و گروه‌های متفاوت از جناح‌های مختلف هستید. من در موقع رای‌گیری در دولت معمولا صبر می‌کنم و خودم دستم را بلند نمی‌کنم چرا که نمی‌خواهم سخن و رای من اثری بر رای وزرا بگذارد.

رسانه ملی بیشترین منتقد دولت یازدهم بود

روحانی ادامه داد: تجربه بزرگ دولت یازدهم، انتقاد بیش از حد مخالفین و منتقدین در جامعه بوده است. حتی رسانه ملی ما بیشترین منتقد دولت بوده است. اصل انتقاد سازنده را لازم می‌دانیم و این وظیفه دولت است که به حرف مردم گوش کند. ما با تخریب مخالفیم و معتقدم این امر حرکت دولت را کند می‌کند و نه به مصلحت است و نه از لحاظ شرعی و قانونی مجاز است.


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads