کد خبر: 135807 - تاریخ: دوشنبه، 27 مارس 2017 - 09:23

پیشگویی فناورانه برای سال 96

پس از گذشت حدود یک دهه از زمانی که رایانه‌ها فقط وسیله جاگیر کنار اتاق بودند، اکنون به جزء جدایی‌ناپذیر زندگی تبدیل شده‌اند.

به گزارش خوبان، امروز ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که اطلاعات و ایده‌ها با سرعت نور به اشتراک گذاشته می‌شود. اما با همه چیزی که تاکنون به‌دست آورده‌ایم، هنوز خیلی چیزها را نمی‌دانیم.

احتمالا در سال‌های آینده با افزایش جمعیت زمین باید به فکر منابع انرژی جایگزین، پیدا کردن راه درمان برای بیماری‌های جدید و ناشناخته و کشف ناشناخته‌های اطراف زمین باشیم.

سرعت توسعه دانش و فناوری به قدری بالا رفته است که ابداعاتی که زمانی ناممکن به‌نظر می‌رسید، حالا بعد از چند سال می‌توانند بخش مهمی از زندگی روزمره ما را تشکیل دهند.

فناوری‌هایی که در ادامه به آنها اشاره شده است، شاید امروز در مرحله طراحی و مطالعات آزمایشگاهی باشند، اما به نظر می‌رسد تا کمتر از یک‌سال دیگر می‌توان محصولات یا روش نوین استفاده از آنها را از نزدیک مشاهده کرد.

تشخیص هویت با ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد انسان

فناوری شناسایی از روی اطلاعات بیومتریک (اطلاعات‌زیستی منحصربه‌فرد و قابل سنجش) افراد، دیگر مختص فیلم‌ها و داستان‌های علمی ـ تخیلی نیست. اثر انگشت، الگوی عنبیه چشم، ساختار رگ‌های بدن و نشانه‌های زیستی منحصربه‌فرد، اکنون مهم‌ترین راهکارهای تشخیص هویت به‌شمار می‌روند. سال‌هاست که معتبرترین روش تشخیص هویت، ثبت اثر انگشت است.

در چند سال اخیر نیز از اثر انگشت به‌عنوان رمز عبور استفاده می‌کنند که برای هر شخص منحصربه‌فرد و غیرقابل دسترس برای افراد دیگر است. اکنون می‌توان گفت این فناوری در حال وارد شدن به ابعاد دیگر زندگی ماست. به‌عنوان مثال، قفل گوشی تلفن همراه با خواندن اثر انگشت باز می‌شود، در بعضی از سیستم‌های بانکی برای رعایت همه جوانب امنیتی از فناوری تشخیص صدا استفاده می‌شود و گذرنامه‌ها حاوی تراشه‌های اطلاعاتی هستند که مشخصات را بسرعت ثبت می‌کند و دیگر در فرودگاه نیاز به ایستادن در صف‌های طولانی نیست.

اما ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود و هر روز با توسعه فناوری‌های امنیتی، راه‌هایی برای تقلب در آنها نیز ابداع می‌شود. امنیت سیستم‌ها و روش‌های تشخیص هویت همیشه در حال به‌روزرسانی و شناسایی از روی ساختار رگ، گام بعدی این فناوری است. در آینده نزدیک شما می‌توانید با قرار دادن دست خود روی دستگاه پردازشگر رگ‌ها، احراز هویت شوید. تصور کنید وارد رستورانی شده‌اید و خدمات‌دهنده با تشخیص ساختار رگ‌ها و در واقع تشخیص هویت شما، غذای همیشگی مورد علاقه‌تان را برای شما حاضر کند و هزینه را از کارت اعتباری که به نام شما ثبت شده، کم می‌کند! جالب است بدانید که احتمال یکسان بودن ساختار رگ‌های دو نفر یک در 4/3 میلیارد نفر است!

رقابت خودروهای بدون راننده

رانندگی برای میلیون‌ها نفر در گوشه و کنار جهان بخشی از زندگی است که سفرهای درونشهری و خارج از شهر را ساده و سریع می‌کند. حالا تصور کنید در آینده‌ای نه‌چندان دور در خودروی شخصی خود بنشینید، مسیر را وارد نقشه کرده و تا رسیدن به مقصد استراحت کنید و خودرو بدون کمک شما مسیر را بپیماید. اتومبیل‌های خودران از هوش مصنوعی که در دوربین‌های داخلی تعبیه شده، حسگر روی سقف خودرو و رادارها و حسگرهای اطراف خودرو برای تعیین مسیر و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی بهره می‌گیرند. این خودروها می‌دانند که هنگام حضور عابر پیاده در مسیر باید توقف کنند، از چراغ قرمز نمی‌توانند رد شوند، حق‌تقدم را رعایت کرده و بهتر از هر راننده قانونمند دیگری، سرنشینان را به مقصد می‌رسانند. سال گذشته بسیاری از شرکت‌های خودروسازی بزرگ دنیا طرح‌های مفهومی ماشین‌های خودران خود را ارائه کردند که بیش از هر چیز روی امنیت این خودروها زمان گذاشته شده است. تولیدکنندگان نامدار خودرو مانند تسلا، آئودی، مرسدس بنز، ولوو، جنرال موتور و شرکت‌های فناوری معروف مثل گوگل و اپل اکنون در حال آزمایش این خودروها هستند. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که سال آینده سال ساخت اتومبیل‌های خودران با چهره‌های مختلف است و تا کمتر از یک دهه دیگر این خودروها به‌وسیله حمل و نقل عادی در خیابان تبدیل می‌شوند. احتمالا آن زمان رفت و آمد خودروها روان می‌شود و تصادفات کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل با وجود طرح‌های مفهومی خودروسازهای مطرح جهان در زمینه ساخت اتومبیل خودران تا سال آینده و برای اعتماد به این فناوری باید چند سال دیگر منتظر بمانیم.

گسترش مرزهای هوش‌مصنوعی

احتمالا تاکنون بارها درباره مفهومی به نام هوش مصنوعی خوانده و شنیده‌اید. واقعیت این است تا امروز این مفهوم در زندگی ما مشهود و قابل لمس نبوده است. برنامه‌های جست‌وجوگر و بسیاری از سیستم‌های آنلاین مدت زیادی است از الگوریتم‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، اما کاربران هنوز درک درستی از این‌که با چه مفهومی سر و کار دارند، پیدا نکرده‌اند. سال 1396 سال فراگیر شدن دستاوردهای هوش مصنوعی خواهد بود. ماشین‌ها روز به روز برای انجام کارهای مختلف آموزش می‌بینند و کمتر از یک سال دیگر می‌توان به دقت یادگیری ماشینی، بیش از دقت انسان اعتماد کرد. تا یک‌سال بعد می‌توانیم هجوم هوش مصنوعی را به ابعاد تازه‌ای از زندگی روزمره به شکل چشم‌گیری مشاهده کنیم.

از سوی دیگر غول‌های فناوری هوشمند سال آینده رقابت سختی برای تصاحب این بازار نوظهور خواهند داشت و باید برای جلب نظر مشتری خلاقیت خود را به‌کار گیرند. پیش‌بینی می‌شود هوش مصنوعی در سال 1396، رشد شش برابری در زمینه فناوری‌های تلفن هوشمند، بازاریابی، تشخیص بیماری‌ها و توسعه ربات‌ها داشته باشد.

یکی از پیشرفت‌ها در این حوزه طراحی الگوریتم هوش مصنوعی برای تشخیص سرطان پوست است. این الگوریتم می‌تواند با دریافت حدود 130 هزار عکس از بیماری‌های پوستی آموزش ببیند و با دقت 91 درصد سرطان پوست را تشخیص دهد. در واقع در این طرح از دانش‌پردازش تصاویر و فناوری یادگیری ماشینی بهره گرفته شده است.

چاپگرهای سه‌بعدی آشپز می‌شوند

چاپگرهای سه‌بعدی از دستاوردهای چند سال اخیر بوده که ابعاد وسیعی از فناوری‌های امروزی را متحول کرده است. اکنون مردم در حال اعتماد به این فناوری و استفاده از آن در همه ابعاد هستند. غذاها هم از این فناوری بی‌بهره نمانده‌اند و احتمالا تا سال آینده شاهد تولید غذاهای چاپ شده سه‌بعدی خواهیم بود. یک شرکت آلمانی با ترکیب پودرهای خوراکی مختلف به عنوان ماده اولیه چاپگر، غذاهای متبلور جامدی چاپ می‌کند که بسرعت آب می‌شود. مهم‌ترین هدف چاپ چنین غذاهایی کمک به سالمندان یا بیمارانی است که مشکل بلع دارند. پودرهای مختلف براحتی با یکدیگر ترکیب می‌شوند و با کمک رنگ‌ها و بافت‌های مختلف، همه طعم‌های غذایی را با ظاهر دلپذیر می‌سازند.

شارژ باتری در 5 دقیقه!

گرافِن ماده‌ای تشکیل شده از لایه نازک کربن و به سبکی یک پر، اما300 بار قویتر از فولاد است. یک متر مربع از این ماده فقط 0.77 میلی‌گرم وزن دارد. استفاده از گرافن در حسگرهای دوربین می‌تواند میزان نور دریافتی را چند برابر کند و بخصوص در کیفیت تصاویر گرفته شده در شب تاثیرگذار خواهد بود. در واقع گرافن به نور بسیار حساس است. یک لایه از این ماده می‌تواند 2.3 درصد نور را جذب کند و به‌دلیل سبک بودن، اگر از چند لایه استفاده شود، نور را بخوبی جذب خود می‌کند. گرافن به‌دلیل وزن بسیار کم می‌تواند ماده جایگزین مناسبی برای باتری گوشی‌های تلفن همراه و دیگر ابزارهای الکترونیکی باشد. به این ترتیب احتمالا سال آینده شاهد ظهور گوشی‌های تلفن همراهی خواهیم بود که در چند دقیقه به‌طور کامل شارژ می‌شوند.

سپیده شعرباف – گروه دانش و سلامت/ جام جم

انتهای پیام/587


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads