کد خبر: 10394 - تاریخ: چهارشنبه، ۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۳ ق.ظ

در مصاحبه با رضا پورربانی، جوان موفق خمامی :

برای اولین بار در دنیا؛ دستگاهی که ۱ تا ۱۰ دقیقه قبل از وقوع زلزله آن را پیش بینی می کند

مطلع شدیم یک جوان خمامی برای نخستین بار موفق به ساخت دستگاه هشدار زلزله خانگی شده، که می تواند زلزله را بین ۱ تا ۱۰ دقیقه قبل از وقوع آن پیش بینی نماید. به همین منظور گفتگویی با وی ترتیب دادیم که مشروح آن از نظرتان می گذرد.

مطلع شدیم یک جوان خمامی برای نخستین بار موفق به ساخت دستگاه هشدار زلزله خانگی شده، که می تواند زلزله را بین ۱ تا ۱۰ دقیقه قبل از وقوع آن پیش بینی نماید. به همین منظور گفتگویی با وی ترتیب دادیم که مشروح آن از نظرتان می گذرد.

ابتدا کمی از بیوگرافی خود برایمان بگویید.

رضا پورربانی متولد سال ۱۳۶۶ در شهر خمام هستم .دیپلم برق و الکترونیک دارم. ۴ سال است که ازدواج نموده ام. قبل از ازدواج در رشت زندگی می کردم اما الان ساکن خمام هستم.و ۱۱ سال است که در بیمارستان آریا رشت مشغول به کارم.

در سال ۹۰ اولین تولیدی ظروف کاغذی در استان گیلان را راه اندازی کردم. و این ظروف را در سراسر ایران پخش می کردم. در این راه تنها حامی من کمیته امداد امام خمینی (ره) بود.

چه عاملی باعث شد که این دستگاه را اختراع کنید؟

بعد از زلزله بزرگ سال ۲۰۱۱ ژاپن به این فکر افتادم که چرا کشوری با این عظمت نمی تواند دستگاهی بسازد که با پیش بینی سریع تر زلزله باعث شود تا این همه مردم زیر آوار نمانند.

البته ژاپن الان دستگاه های زلزله سنجی دارد که هم وزنشان زیاد است و هم قیمت بسیار بالایی دارد (حدوداً ۳ میلیارد تومان) وشهرداری آن ها را در پارک ها نصب می کند. اما دستگاهی که من ساخته ام «دستگاه هشدار زلزله خانگی »  نام دارد و وزن آن تنها ۶۰۰ گرم است و قیمت تمام شده ی آن برای من ۱۰۰ هزار تومان هزینه در بر داشته است. که اگر به تولید انبوه برسد قطعاً قیمت آن باز هم کمتر از این خواهد شد. دستگاه ژاپنی تنها ۱۰ ثانیه مانده به وقوع زلزله آن را پیش بینی می کند. اما این دستگاه بین ۱ دقیقه و ۳۸ ثانیه تا ۱۰ دقیقه قبل از زلزله وقوع آن را پیش بینی می نماید.

نحوه ی کار دستگاه به چه صورت است؟

این دستگاه در خانه نصب می شود. و نحوه ی کار آن بدین شکل است که بعد از ارسال امواج طولی از زمین، سنسورهایی که در دستگاه قرار دارد این امواج را دریافت می کند، آژیر را به صدا در می آورد و افراد خانه را مطلع می سازد.

اختراع دستگاه چه مدت طول کشید؟ 

یک سال برای این کار وقت گذاشتم. و مدت ۸ تا ۹ ماه ثبت آن به طول انجامید.

آیا تا کنون این دستگاه را عملیاتی نموده اید؟

بله – موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران آن را با زلزله ی مصنوعی تست کرده و کارکرد آن را تایید نموده است.

تا کنون هیچ ارگان یا نهادی حاضر به همکاری با شما شده است؟ 

بله ، ارگان هایی مثل پارک علم و فناوری گیلان، استانداری، ستاد مدیریت بحران کشور و …

در مسیر ساخت دستگاه مشکلی برایتان پیش نیامد؟

خیر ، مشکل خاصی پیش نیامد.

در این راه مشوق خاصی داشتید؟

یکی از دوستانم به نام آقای مودب که عضو انجمن مخترعین کشور می باشد. و مهندس سید مجید تقوی مسئول تاسیسات بیمارستان آریا.

آیا می توانید دستگاه را به ما نشان دهید یا عکسی از آن به همراه دارید؟

متاسفانه خیر. دستگاه هم اکنون در موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران است.

تا کنون از سرمایه داران بزرگ کسی بوده است که به شما پیشنهاد همکاری دهد؟

افراد زیادی حتی در تهران هم بوده اند که پیشنهاد خرید طرح را داده اند . اما چون هنوز این پیشنهاد ها نهایی نشده است نمی توانم اسمی از آن ها ببرم.

در آینده نیز پروژه هایی از این دست خواهید داشت؟

دستگاهی که مورد استفاده ی آن در اتاق عمل است را در نظر دارم که ان شاالله تا پایان سال جاری نهایی می شود و آن زمان اسم دستگاه را بیان خواهم کرد.

در پایان اگر صحبت خاصی دارید خوشحال می شویم که آن را بشنویم.

خیر . از شما تشکر می کنم . ان شا الله که موفق باشید.

 

 

 

نظرات بینندگان

انتشار یافته:۲۸

  1. نام شما... Opera Windows
     | ۱۳۹۱/۰۸/۴ - ۱۷:۰۶
    پاسخ
    +2
    0

    راستی چرا تا حالا کسی از ایشون حرفی نزده بود .یعنی این آقا چنین اختراع مهم کرده ! اگه راست میگید چرا این خبرو ما تازه داریم میشنویم؟

  2. khakhs Mozilla Firefox Windows
     | ۱۳۹۱/۰۸/۵ - ۰۸:۳۶
    پاسخ
    +2
    0

    مسئول محترم سایت
    اگر ما در خصوص این آقا صحبت میکنیم ایشان را خیلی بهتر از شما می شناسیم .شما کافیست یک سئوال ساده از ایشان بپرسید بعد خواهید فهمید که دنیا که نه ایران چه اشتباه بززرگی انجام داده….ما با احترام بسیا زیاد به همه ی اساتید بزرگ این کشور آنانی که بار علمی بسیار بالایی دارند و جادارد از همین جا بر دستان تک تک آنان بوسه زد..ما این را می گوییم امواج p تفسیر بسیار بالا گیج کننده ی دارد که دانشمند در برخی مواقع در آن می مانند
    پس با این وجود چگونه یک فردی فقط در کلاسهای فنی و حرفه ای شرکت کرده و جایی که کاردان و کارشناس برق موفق به پاس کردن آزمون نشدن بیاید با استفاده از امواج p دستگاه اختراع می کند ما واقعا” نمدانیم چه باید گفت..

  3. حسین Google Chrome Windows
     | ۱۳۹۱/۰۸/۱۳ - ۱۷:۳۹
    پاسخ
    +1
    0

    با سلام
    به جوان خمامی افتخار میکنم انشا الله در کارهایش موفق باشد.
    به گفته برزگان خواستن توانستن است
    بنظر من شک در کار ایشان گناه است مگر ثابت کرد این کار امکان ندارد.
    در آلمان از نزدیک دیدم که ایرانیان چه موفقیت های را کسب می کنتد و نگاه آلمانی ها به ایرانیان یک نگاه دیگر (علمی) است .در اینجا فرصت گفتن بیشتر نیست اما ایرانیان اگر بخواهند خیلی ملت خاصی هستند .
    به این جوان که در راستای فرمایشات مقام رهبری مبنی بر تولید علم این اختراع را کرده خدا قوت میگویم.

  4. نام شما... Internet Explorer Windows
     | ۱۳۹۱/۰۸/۱۵ - ۲۲:۱۵
    پاسخ
    +2
    0

    واقعا میخوام بدونم این دستگاه چه جوری کار میکنه، اگه بتونه تو این بازه زمانی زلزله رو پیش بینی کنه که فوق العاده است، مسئولان باید از این افراد بیشتر حمایت کنند.

  5. خاخان Internet Explorer Windows
     | ۱۳۹۱/۰۸/۱۷ - ۱۸:۱۲
    پاسخ

    ماه پشت ابر نمی ماند ما هر چی گفتیم شما زدین تو برجک ما عیب نداره…حالا مطلع شدیم که یک جوان دیگر به ساخت این دستگاه ظرف مدت ۷ روز بعد اتفاقا” این جوان مال اطراف استانه است…بنده خدا خبر نداشت طرح اولیه رو داره می بره ثبت می کنه….. باتشکر از شما که حرف راست رو باور نمی کنین….

  6. سی Mozilla Firefox Windows
     | ۱۳۹۱/۰۸/۱۹ - ۱۹:۵۸
    پاسخ

    اقایانی که این جوان را نمیتوانند ببینند پیشنهاد هم ندن چون خودشان ضایع میشوند ماشاهد تسد دستگاه ایشان در دانشگاه بودیم ممنون از مدیر سایت

  7. دکتر فیازی Mozilla Firefox Windows
     | ۱۳۹۱/۰۸/۱۹ - ۲۰:۱۴
    پاسخ
    +1
    0

    سلام من دکتر فیاض هستم جناب اقای پورربانی من را نمیشناسد .من افتخار میکنم .یک گیلانی همچین اخترایی کرده.ودرسازمان که ما در انجا فعالیت داریم.به ثبت رسانیده است.این اقا خیلی مهم است .باید خیلی بهش احترام گذاشت.

  8. میتاد Internet Explorer Windows
     | ۱۳۹۱/۰۸/۲۴ - ۱۷:۱۹
    پاسخ
    +1
    0

    کسانی که در رابطه با این اقای مخترع کلمهای منفی به کار بردند .ادمهای بی سوادی هستند.که حرفی را نباید بزنندرا میزنند .مثل اون اقایی که فکر میکنم اکابر داره میگه موج p تفسیر گیج کننده است.موج p روبه بچه هم بگی بهت جواب میده موج اولیه رو موج pمیگویند………………..

  9. فرید برهمند (خان خان) Internet Explorer Windows
     | ۱۳۹۱/۰۹/۷ - ۱۵:۵۲
    پاسخ
    +2
    0

    با سلام
    فرید برهمند دانشجوی کارشناسی ارشد فیزیک و پسر دکتر رشید برهمند
    اون آقا یا خانم که تخلص خان خان رو برداشته و از جانب من نوشته معذرت میخوام خیلی باید………… باشه، بار آخرت باشه فرزندم..دکتر فیاض با مدرک هاروارد تو نوشتن دقت کن..بابا ما نخواستیم تو بیای موج p رو توضیح بدی تو بیا عزیزم شمای فنی یک اسیلسکوپ رو بکش نه بیشتر…آقایی که این همه مطلب براش نوشتی خوب حواست رو جمع کن چی می نویسی،سعی کن غلط املایی ننویسی و از عواقب این کارت بترس…من تو متن تمام امورت هستم آقای مخترع حتی از اون جلسه که با شورای شهر داشتی حتی متن صحبت رو دارم پس به دوستات بگو مراقب حرفاشون باشن…آقای میتاد تو اصلا” سواد داری عزیزم ،من که می دونم تمام این حرفا رو یک نفر با اسامی مختلف نوشته
    پس بزارین ساکت باشم…اسمم رو بالای صفحه نوشتم تا کاملا” با من آشنا بشین…دیگه هم به این سایت سر نمیزنم تا سر موقعش با این دوست مخترع صحبت کنم….

  10. محمدجواد عاطفي ISLAMIC REPUBLIC OF IRAN Mozilla Firefox Windows
     | ۱۳۹۱/۰۹/۲۶ - ۱۳:۴۹
    پاسخ
    +1
    0

    سلام من تبریک میگم به خمامی ها اما اگه واقعا این چنین اختراعی وجود داشته باشه باید مثل بمب تو کل ایران بلکه تو کل دنیا بترکه .اما چرا خبرگذاری های معتبر هیچ خبری مبنی بر این اختراع منتشر نکردن؟! من به سایت خوبان تبریک میگم بخاطر اینکه افتخارات مردم خمام رو پوشش میده !!… اما خواهشا درخواست میکنم اسنادتون رو هم همراه خبرتون بذارید مردم بازیچه شما نیستن که……..

  11. سربازان سیدعلی Mozilla Firefox Windows
     | ۱۳۹۲/۰۱/۲۶ - ۱۳:۳۹
    پاسخ
    +1
    0

    این همه حروف و حدیث نداره اون و تو ایشون نداره هرکی برای موفقیعت و سربلندی ایران تلاش کنه قابل احترامه گیلانی و تهرانی نداره زنده باد ایران اسلامی امیدوارم مسئولین قدر جوانان انقلابی ما رو بدونند

  12. ناشناس Internet Explorer Windows
     | ۱۳۹۲/۰۷/۱۴ - ۲۱:۰۵
    پاسخ
    +2
    0

    سلام با پیشگوی زلزله در ایران اشنا شوید
    زلزله + پیش بینی زلزله،حوادث Earthquake
    ۳۸۳۶۷۴۱۹۵۵sas.blogfa.c

    دوستان عزیزم زلزله مخربی برای ایران عزیزم وجود ندارد نگران نباشید با تشکر صولتی
    + نوشته شده در سه شنبه ۱۳۹۲/۰۷/۰۲ساعت ۲۳:۴۷ توسط سید عباس صولتی ۰۹۱۵۸۵۷۸۲۳۵ | آرشیو نظرات
    آماده باش زلزله ای: به افق ژاپن بزودی
    + نوشته شده در پنجشنبه ۱۳۹۲/۰۷/۱۱ساعت ۱۷:۱۸ توسط سید عباس صولتی ۰۹۱۵۸۵۷۸۲۳۵ | ۳ نظر

  13. همان ناشناس Internet Explorer Windows
     | ۱۳۹۲/۱۲/۱۵ - ۱۰:۳۵
    پاسخ
    +2
    -1

    به نام خدا
    من بارها با سایتهای مختلف خبری و اساتید ژئوفیزیک و افراد صاحب نفوذ دولتی درباره تحقیق در مورد اقای سید عباس صولتی مدعی پیشبینی زلزله و طوفان و سایر حوادث تماس گرفتم اما هیچ کس به ایمیلهایم توجه ننمود جز اقای دکتر بهرام عکاشه پدر علم زلزله شناسی ایران که متن دوتا از ایمیلهای ارسالی ایشان به خودم را برای شما میفرستم .شما میتوانید درمورد صحت این قضیه از شخص اقای عکاشه تحقیق کنید .من به عنوان یک ایرانی وظیفه خود را نسبت به مسائلی چون این که به نجات جان انسانها مربوط میشود انجام داده ام .حال وظیفه دیگری برعهده من است و ان اینست که اگر اقای صولتی با اقای عکاشه تماس نگیرد و از این ملاقات پا پس بکشد انرا به اطلاع شما برسانم تا به هر طریقه ممکن جلوی فعالیت وبلاگش را بگیرید چون ایشان درحالی فریاد دادخواهی در وبلاگش سر میدهد که اقای عکاشه حاضر به همکاری با ایشان شده است و در صورت اثبات قدرت پیشبینی اقای صولتی قول کمک به ایشان را داده است .لطفا از این مطلب سرسری نگذرید و درباره اش تحقیق کنید و قضیه سی سال ادعای پیشبینی او را هرچه زودتر تمام کنید
    akashe@ut.ac.ir
    ۷ Feb
    To s a
    Here you have my tel.nr 021 22944335 , we muss discuss about this
    subject. Earthquake pridiction is only only only a scientific problem ,
    scientists in the world are working about it, in USA, Russian, China and
    … . Regards

    akashe@ut.ac.ir
    ۱۷ Feb
    To s a
    As aghaye Sulati davat shod dar mizgerdy ba hozur ostade zelzele, ostade
    zaminshenashi(dar rede professor), hafez ghoran(dar rede keshwari), va
    beshij daneshgah(dar rade ostad) sherkat konnand ta didgahaye elmi mahz
    jahani kore zamin va tabiat va niz digar didgaha khodeshan sohbat
    konnand,

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabar

    adv ads

    ads ads ads ads