کد خبر: 100264 - تاریخ: پنج‌شنبه، 31 دسامبر 2015 - 18:23

ابتکار مادر خوانده؛

ابتکار مادر خوانده گردوخاک جنوب، آلودگی شمال!

حالا دیگر مردم از وعده‌ها و کنایه‌های ابتکار خسته شدند و فقط موقع تصادف ابتکار در مسیر جلسه هیئت دولت و غرق شدنش در آب هورالعظیم می‌گویند: چوب خدا صدا ندارد.

به گزارش خوبان ، به نقل از رهیاب، معصومه ابتکار را می‌توان مهم‌ترین و البته پر حاشیه‌ترین شخصیت دولت یازدهم است؛ بانوی سبزپوش از همان روزهای ابتدایی بازگشتش به سازمان محیط زیست شمشیرش را از رو برای بنزین پتروشیمی بست تا هوای کلانشهرها را تمیزتر کند اما آلودگی‌های مکرر در تهران و تبریز نشان داد که مشکل از بنزین پتروشیمی‌ها نیست.

حضور در جمع معترضان شیرازی نسبت به سگ کشی، حمایت از پلنگ‌های ایرانی و البته نداشتن دکمه‌ای برای مقابله با گرد و خاک موضوعاتی هستند که ابتکار را در صدر رسانه‌ها قرار داد و مردم را دلگیرتر. حمله ابتکار به نمایندگان مجلس به دلیل اعتراضشان نسبت به گرد و خاک و سیاسی کاری‌های بانوی سبزپوش آنقدر زیاد بود که حوصله همکارانش را در این سازمان به سر برد.

سازمان محیط زیست ایران از سال 1350 ایجاد شد و معصومه ابتکار 10 سال نیز به عنوان معاون رئیس جمهور در این سازمان ریاست کرده است، کرسی که تا 2 سال دیگر نیز ازآن این بانوی سیاسی است.

حالا اما تهران آلوده ترین روزهای خود را سپری می‌کند و صدایی از حامی پلنگ‌ها و سگ‌های خیابانی بیرون نمی‌آید؛ خوزستان این روزها به لطف بارش‌های متوالی به روزهای خاکستری نرسیده اما اگر باز هم گرد و خاک به خانه خود بازگشت صدایی به کنایه بیرون می‎آید که برای پایان دادن به گرد و خاک دکمه‌ای وجود ندارد و خوزستانی‌ها 10 سال باید با این معضل کنار بیایند.

از زبان ابتکار گرد و خاک خوزستان یک بار حاصل حضور داعش در کشور عراق می‌شود و بار دیگر تقصیرش بر عهده دولت قبل در صورتی که کارشناسان موافق دولت هم معتقدند این روزها و خشکسالی قابل پیش بینی بودند و ابتکار به جای سیاسی کاری می‌بایستی به این موضوعات می‌پرداخت.

رابطه گرد و خاک و سیاسی کاری ابتکار

بنا بر گفته احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل محیط زیست خوزستان اگر یک بررسی اجمالی درباره موضوع ریزگردهای استان خوزستان و به ویژه شهر اهواز داشته باشیم، می‌بینیم که به صورت موردی از سال 1382 ریزگرد در این شهر دیده شده و از سال 1384 به صورت جدی افزایش پیدا کرد و اوج آن بین سال‌های 87 تا 89 بود. اگر بخواهیم به صورت دقیق این موضوع را بررسی کنیم، می‌توانیم رابطه مستقیمی بین خشکی تالاب‌های بین النهرین در عراق و کاهش مساحت تالابی استان خوزستان با ورود ریزگرد به این استان مشاهده کنیم.

وی می‌افزاید: حالا اگر تاریخچه ورود ریزگرد‌ها به کشور را بررسی کنیم متوجه می‌شویم که نخستین ریزگرد‌ها در سال 2000 میلادی بود. سازمان ملل در‌‌ همان سال 2 موضوع را به عنوان بزرگ‌ترین فاجعه زیست محیطی جهان معرفی کرد که یکی از آن‌ها خشکی تالاب‌های بین النهرین بود.

مدیرکل محیط زیست خوزستان تصریح می‌کند: با خشک شدن تالاب 2 میلیون هکتار از عرصه تالاب‌ها خود این 2 میلیون هکتار به کانون ریزگرد تبدیل شده و حالا بحث خشکسالی را هم با این مسائل جمع ببندید.

حال اگر سابقه معصومه ابتکار را در سازمان محیط زیست بررسی کنیم می‌بینیم که وی از مرداد 76 و همزمان با روی کار آمدن دولت هفتم ریاست سازمان محیط زیست را بر عهده گرفت و تا پایان دولت هشتم بر کرسی ریاست تکیه زد. ابتکار در دوره 8 ساله نخست خود در سازمان محیط زیست می‌توانست با اقدامات پیشگیرانه خود و پیش بینی خشکسالی‌های قریب الوقوع جلوی گسترش این معضل را بگیرد.

محیط زیست اسیر سیاسی کاری

محمدرضا تابش تصریح می‌کند: متأسفانه سازمان حفاظت محیط زیست در ماه‌های پایانی عمر دولت دهم، دچار از هم گسیختگی شده و وظایف خود را در زمینه حفظ و حراست از محیط زیست فراموش کرده است.

وی با اشاره به سرانجام نرسیدن لایحه جامع حفاظت از محیط زیست در دولت، بیان می‌کند: عزل و نصب‌های متعدد در حوزه مدیران سازمان محیط زیست، این سازمان را اسیر سیاسی کاری ها و فشار‌هایی کرده که از نهاد‌های بالادستی اجرایی بر این سازمان وارد می‌شود.

رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس عنوان می‌کند: فشارهای ناشی از هم گسیختگی در سازمان محیط زیست، پیامد‌های منفی بر گونه‌های نادر جانوری، تالاب‌ها، جنگل‌ها، دریاچه‌ها و سایر اجزای زیست بوم کشور داشته است.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی راهبرد و استراتژی جامعی برای توسعه پایدار که محیط زیست سالم جزء لاینفک آن است وجود ندارد، می‌گوید: متأسفانه تصمیمات مقطعی در این حوزه سبب به مخاطره افتادن سلامت انسان‌ها و تهدید زیست بوم شده است.

تابش با تأکید بر ظرفیت بالای سازمان محیط زیست برای مقابله با مخاطرات زیست محیطی کشور، تصریح می‌کند: این ظرفیت نباید مورد غفلت واقع و اسیر سیاسی‌کاری‌ها شود.

به گزارش رهیاب، با اوج گرفتن گرد و خاک در سال 93 موج وعده‌های دولت از راه رسید و بودجه میلیاردی برای مقابله با گرد و خاک مصوب کردند، بودجه‌ای که تاکنون یک ریال از آن را به خوزستان نداده‌اند تا صدای سرفه‌های مردم در روزهای خاکی بیشتر شنیده شود.

ممکن است دولت بخواهد بی پولی را بهانه ابلاغ نشدن این بودجه عنوان کند، بهانه‌ای که نخ نما شده و دیگر مورد استقبال مردم واقع نمی‌شود؛ یکی از توانمندی‌های مدیران باید مدیریت در شرایط دشوار باشد چرا که اگر پول و امکانات به اندازه کافی وجود داشته باشد دیگر نیازی به مدیران متعدد نیست و فقط یک نفر باید بیاید و این پول‌ها را هزینه کنند.

انتهای پیام /6545


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads