کد خبر: 107859 - تاریخ: یکشنبه، 3 آوریل 2016 - 19:02

كتاب خدا را طاقچه‌نشين نكنيم

نقشه راه زندگي‌مان را گم كرده‌ايم!

وقتي نقشه اصلي مسير زندگي‌مان را گم مي‌كنيم يا آن را روي طاقچه فراموشي مي‌گذاريم، وقتي يادمان مي‌رود تمام نسخه‌هاي دردهاي زندگي‌مان لابه‌لاي برگه‌هاي همان كتاب است كه كمتر سراغش مي‌رويم…

به گزارشخوبان، وقتي نقشه اصلي مسير زندگي‌مان را گم مي‌كنيم يا آن را روي طاقچه فراموشي مي‌گذاريم، وقتي يادمان مي‌رود تمام نسخه‌هاي دردهاي زندگي‌مان لابه‌لاي برگه‌هاي همان كتاب است كه كمتر سراغش مي‌رويم، وقتي فقط زماني به يادش مي‌افتيم كه قرار است آن را به عنوان يك رسم در سفره‌اي بگذاريم، آن وقت است كه نه تنها دردهايمان بي‌درمان مي‌ماند، بلكه سراغ نسخه‌هايي مي‌رويم كه دردمان را بيشتر مي‌كند.

نگاهي به كوله سفرمان بيندازيم
بپذيريم كه سبك زندگي‌هايمان دچار دگرگوني‌هاي ناخوشايندي شده است. حواسمان نيست كه نقشه راه را اشتباهي در اختيارمان قرار داده‌اند. شايد از من بپرسيد كه چرا و بر چه مبنايي اين حرف را مي‌زني؟ خب واضح است زيرا به ما آموخته‌اند كه ديگر نيازي به نقشه نداريد يا اينكه نقشه قبلي ديگر به دردتان نمي‌خورد. شده‌ايم همانند يك فرد در راه‌مانده كه افرادي سودجو براي اينكه به نفع و سود كلان برسند، نقشه‌هاي تقلبي‌شان را به او مي‌فروشند، البته با چهره‌اي مظلومانه و دلسوزانه. اما آيا اين نقشه‌ها قادرند ما را به مقصد نهايي راهنمايي كنند يا خير؟
يك فرد سودجو هيچ وقت به فكر منفعت ديگري نيست. او مي‌خواهد بيشترين سود را ببرد حتي اگر به قيمت از بين بردن طرف مقابل باشد. اين نقشه‌ها نه تنها راه صحيح را نشانمان نمي‌دهند بلكه باعث گمراه‌تر شدنمان مي‌شوند. فردي كه در بيابان بي‌آب و علف گم گشته است، براي رهايي از آن حاضر است هرچه پول دارد خرج كند حتي حاضر است جانش را نيز به خطر بيندازد تا از اين مخمصه نجات پيدا كند. در اين بين مي‌شود لاشخورهايي را ديد كه بي‌صبرانه منتظرند جان به جان تسليم كني تا دلي از عزا در‌بياورند. فرد گمراه بدبخت چگونه مي‌تواند بفهمد در زير اين پوست ميش، گرگي خطرناك نهفته است؟ او مدام به فكر مقصد خويش است و بس. اما كافي است يك نگاهي به كوله‌اش بيندازد. پروردگارش نقشه‌اي را درون كوله‌اش قرار داده است. قديمي است اما كامل‌ترين نقشه‌اي است كه در كل عالم وجود دارد. اين نقشه نامش قرآن است.
بدون تعارف بايد بپذيريم كه آن بيابان خشك و لم يزرع همين دنياي ماست، آن فرد مفقود در بيابان نيز خود ما هستيم و آن سودجويان از خدا بي‌خبر شيطان بزرگ. راستي، آيا تا به حال به اين فكر كرده‌ايد كه چرا ديگر ما كمتر به سراغ قرآن مي‌رويم؟ قرآني كه خالق بي‌همتا برايمان فرستاده است؟ قطعاً دليل اصلي اين است كه نقشه‌هاي پوچ و بي‌محتوا ما را سركار گذاشته‌اند.

به نقشه اصلي‌مان سري بزنيم
بد نيست به نقشه اصلي‌مان سري بزنيم. تنها كافي است در او تدبرورزي و به او انس پيدا كني. حواست باشد، هيچ وقت يك خالق، بد مخلوق خود را نمي‌خواهد. قرآن دفترچه راهنماي ماست. چرا وقتي تلويزيونمان به هم مي‌ريزد براي پيدا كردن دفترچه راهنمايش خانه و زندگي‌مان را به هم مي‌ريزيم اما وقتي اخلاق و رفتارمان به هم مي‌ريزد، حاضر نيستيم دستمان را دراز كنيم، قرآن را از روي طاقچه برداريم و به آن نگاهي بيندازيم.
يك روز وقتي با مترو سفر مي‌كردم متوجه نگاه‌هاي عجيب و غريب مردم به سمتي شدم. وقتي سر برگرداندم ديدم جواني دارد قرآن مي‌خواند، كاري كه اگر كسي انجامش ندهد بايد تعجب كرد. اما اينكه نقشه‌هاي تقلبي دارند ما را به كجا مي‌برند، خدا مي‌داند.

فرمول بركت را فراموش كرده‌ايم
امروزه ديگر از آن خانه‌هاي خشتي و كاهگلي خبري نيست و قد كشيدن منازل را مي‌توان به وضوح ديد. امروز در‌آمد‌هاي سالانه مردم نسبت به گذشتگان رشد قابل توجهي كرده و مي‌توان نعمت‌هاي الهي را به وفور در ميان مردم مشاهده نمود. اما همچنان ناله‌هاي مردم سر از آسمان‌هاي هفت گانه در‌مي‌آورد. بايد اندكي تأمل نمود و اين سؤال را مدام از خودمان بپرسيم كه به‌راستي چه اتفاق عظيمي در حال رخ دادن است؟ چرا مردم با وجود اين همه نعمت كه همگان از آن به صورت نسبي برخوردار هستند، باز هم از خداوند متعال گله دارند؟ چرا در قديم‌الايام با نبود اين همه نعمات و آسايشي كه وجود دارد مثل آب، برق، گاز، تلفن و… پدر‌بزرگان ما كه مجبور بودند به جاي خانه‌هاي مجلل و شيك زندگي خود را در خانه‌هاي خشتي و كاهگلي سپري كنند و با كمترين امكانات ممكن خدا را شاكر بودند و از زندگي خود رضايت كامل داشتند، اينقدر ناله از ته دل سر نمي‌دادند؟ در جواب بايد گفت كه ما در زندگي خود فرمولي را فراموش كرده‌ايم و از آن در زندگي خود بهره نمي‌بريم. آن فرمول چيست؟ آن فرموليست به نام «بركت». شايد امروزه بالا بردن اعداد و ارقام حساب‌هاي بانكي جاي خود را با فرمولي با نام «بركت» تعويض كرده است.
اين در حالي است كه گذشتگان ما عكس اين را عمل مي‌كردند. آنها در وهله نخست از فرمول «بركت» بهره‌مند مي‌شدند و هميشه در زندگي خود بر اين باور به سر مي‌بردند كه پول و بالا بردن اعداد و ارقام حساب‌هاي خود باعث خوشبختي در زندگي دنيا و آخرت نمي‌شود. آنها «بركت» را عامل رونق يافتن زندگي‌شان مي‌دانستند و به خاطر همين از خداوند متعال همواره درخواست افزايش روز‌افزون بركت در كسب و كارشان داشتند. اما باز هم سؤالي پيش مي‌آيد كه بركت چگونه جاي خود را در زندگي ما باز خواهد كرد؟ در واقع خانواده‌هاي قرآني و آنان كه با قرآن انس گرفته‌اند مي‌توانند از فرمول «بركت» در زندگي‌شان بهره كافي و وافي را ببرند. اين كلام رئيس مذهب تشيع امام صادق (عليه السلام) مي‌باشد كه مي‌فرمايد: «البَيتتُ الَّذِي يقرَاُ فِيهِ القُرآنُ وَ يذكرُ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِيهِ تَكثُرُ بَرَكتُهُ وَ تَحضُرُهُ المَلائِكه. خانه‌اي كه قرآن در آن خوانده شود و خدا در آن ياد گردد بركتش افزون مي‌شود و فرشتگان در آن حضور مي‌يابند.»

سخني از اولين حافظ قرآن كريم
در رابطه با فضيلت قرآن كريم همين بس كه اولين قاري و حافظ قرآن كريم، رسول مكرم اسلام حضرت محمد مصطفي (صلي الله عليه و آله و سلم) مي‌فرمايد: اين قرآن نور روشن، ريسمان محكم فضيلت بزرگ و مرتبه بلندي است و مايه شفا و سعادت است. هركس از قرآن روشنايي طلب نمايد خداوند او را منوّر فرمايد و اگر آموزش را به آن وا گذارد خداوند او را حفظ كند و هر كس به قرآن توسل جويد خداوند نجاتش بخشد و هركس ملازم قرآن شود بلند‌مرتبه گردد و هركس كه از آن طلب شفا كند خداوند او را شفا دهد وكسي كه آن را مقدم بر هر چيزي بدارد خداوند او را هدايت كند و هركه از غير قرآن هدايت طلبد خداوند او را به حالت گمراهي وا گذارد و كسي كه با آن انس و الفت داشته باشد خداوند او را به سعادت مي‌رساند وكسي كه آن را پيشوا و مقتدا و محل اعتماد خود در رجوع كردن به آن قرار دهد خداوند او را در بهشت جاي داده و زندگي سالم و با آرامشي را برايش مهيا مي‌سازد.

منبع : روزنامه جوان

مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads