کد خبر: 237546 - تاریخ: شنبه، 23 مارس 2024 - 10:53

گیلان در نوسازی اراضی شالیزاری رتبه نخست را دارد

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: گیلان رتبه نخست اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری را در بین استان‌های شمالی کشور به دست آورد.

به گزارش خوبان خبر ؛ صالح محمدی ظهار کرد: از ابتدای اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری در گیلان تاکنون، ۸۷ هزار هکتار از شالیزارهای استان تحت پوشش قرار گرفتند.

وی با اشاره به اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری در فصل غیر کشت اضافه کرد: این طرح از بهمن ماه سال گذشته در ۶۰۱ هکتار از شالیزارهای هفت روستای شهرستان‌های لاهیجان، آستانه‌اشرفیه و صومعه‌سرا به اجرا درآمد که تاکنون بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

محمدی بیان کرد: امکان کشت دوم، مکانیزه کردن کشت، افزایش بازده تولید برنج، کاهش سختی کار، بهبود حفاظت از آب و خاک، مدیریت و صرفه‌جویی آب، افزایش راندمان آبیاری، ارتقاء وضعیت اقتصادی و اجتماعی جامعه کشاورزان، کاهش استفاده از نهاده‌های کشاورزی، افزایش بهره‌وری و امکان یکجا زراعی و کشت یکپارچه از مزایای طرح ملی تجهیز و نوسازی اراضی است.

وی اظهار کرد: حمل و نقل آسان محصول به انبار و کارخانه، دسترسی راحت به مزارع و ایاب و ذهاب آسان، استفاده بهینه از آب آبیاری در شالیزار، اصلاح آبیاری و آب رسانی منظم، استفاده بهینه از ماشین آلات کشاورزی از کاشت تا برداشت، کاهش هزینه تولید و افزایش محصول و درآمد خانوار کشاورز از دیگر مزایای یکپارچه سازی اراضی شالیزاری است.

عملیات اجرایی طرح تجهیز و نوسازی اراضی شامل تسطیح، قطعه‌بندی، احداث جاده‌های بین مزارع، احداث شبکه آبیاری و زهکشی و احداث ابنیه های فنی است این طرح از سال ۱۳۷۴ در گیلان آغاز شده‌است.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads