کد خبر: 229112 - تاریخ: دوشنبه، 3 آوریل 2023 - 18:00

استاندار گیلان ؛

عرصه‌های شالیزاری گیلان را از بین نبرید

استاندار گیلان با تاکید بر جلوگیری از نابودی عرصه‌های شالیزاری استان گفت: حجم وسیعی از اراضی کشاورزی و شالیزاری گیلان به وسیله حرائم دستخوش تغییر شده است.

به گزارش خوبان، اسدالله عباسی ظهر دوشنبه در نشست شورای حفاظت منابع آب استان گیلان، اظهار کرد: تحقق بهره وری بیشتر از اراضی کشاورزی و منابع آبی گیلان با تکیه بر دانش روز امکان پذیر است.

وی با تاکید بر حفظ شرایط موجود منابع آبی گیلان، افزود: حفظ وضع موجود و بهره وری مطلوب از منابع آبی بسیار اهمیت دارد که باید به آن پرداخته شود.

استاندار گیلان با تاکید بر ترمیم، بهسازی و نوسازی شبکه آبرسانی در بخش کشاورزی، اضافه کرد: بهره گیری از امکانات و شرایط موجود در حوزه منابع آبی باید مورد توجه قرار گیرد.

اصلاح الگوی کشت در اولویت قرار گیرد

عباسی با تاکید بر اینکه اصلاح الگوی کشت در اولویت قرار گیرد، گفت: نگاه سنتی به کشاورزی در شرایط فعلی پاسخگوی نیازهای امروز نیست.

وی ادامه داد: اصلاح الگوی مصرف، انتخاب بذر، رعایت تقویم زراعی و میزان کود دهی همانند زنجیره‌ای به هم وصل هستند و باید نگاه توأمان به این مسائل داشت.

استاندار گیلان با تاکید بر فرهنگ سازی افزایش بهره وری محصولات کشاورزی، اضافه کرد: مرکز تحقیقات برنج باید روی ارقام پرمحصول با کم میزان مصرف آب برنامه ریزی کند.

عباسی با اشاره به اهمیت مشارکت مردمی امور مختلف، تصریح کرد: مشارکت مردم در مدیریت مصرف آب و همچنین افزایش بهره وری در بخش کشاورزی بسیار اهمیت دارد و مورد تاکید است.

وی، تعامل، هم پوشانی و هم افزایی را گره گشای امروز دانست و افزود: همراهی و تعامل مسئولان در کنار مشارکت مردم بسیاری از مسائل را حل می‌کند.

مرمت و بازسازی سردهنه ها در اولویت قرار گیرد

استاندار گیلان با تاکید بر اینکه سردهنه های گیلان اساسی و زیربنایی درست شود، گفت: مرمت و بازسازی سردهنه ها در اولویت قرار گیرد و کوتاهی در این بخش پذیرفته نیست.

عباسی با اشاره به اهمیت بیمه محصولات کشاورزی، بیان کرد: افراد برای جبران ضرر و زیان‌های احتمالی، محصولات کشاورزی شأن را بیمه کنند.

وی با تاکید بر نوسازی شالیکوبی ها، افزود: تأمین سوخت مورد نیاز تراکتورها، پمپ‌های آب و همچنین مرمت و بازسازی شالیکوبی ها مورد توجه قرار گیرد.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه از ظرفیت میراب‌ها در مناطق روستایی استفاده شود، گفت: ضمن بهره گیری از ظرفیت میراب‌ها، در برخی نقاط حساس از پایش تصویری جهت نظارت بیشتر استفاده شود.

عباسی با بیان اینکه در حال حاضر در شرایط بحران تنش آبی قرار نداریم، اضافه کرد: در صورت بحرانی شدن اوضاع، اعتبارات و امکانات از قبل پیش بینی شده است و جای نگرانی نیست.

مدیریت منابع آبی حرف اول را در چالش‌ها می‌زند

وی با بیان اینکه بسیاری مشکلات، اعتباری و مالی نیست، افزود: مدیریت منابع آبی حرف اول را در برون رفت از چالش‌ها و تنش‌ها می‌زند.

استاندار گیلان با تاکید بر بهره گیری از همه طرفیت‌های شالیزاری استان، تصریح کرد: هیچ کشاورزی حق «نکاشت» اراضی شالیزاری را ندارد.

عباسی با بیان اینکه اجازه تغییر کاربری اراضی کشاورزی در گیلان را نمی‌دهیم، اضافه کرد: فرهنگ اشتباه فروش اراضی ارزشمند کشاورزی و شالیزاری و تغییر کاربری آن از سال‌های گذشته در گیلان باب شده است.

وی با تاکید بر اینکه عرصه‌های شالیزاری گیلان را از بین نبرید، افزود: حجم وسیعی از اراضی کشاورزی و شالیزاری گیلان به وسیله حرائم دستخوش تغییر شده است.

کد خبر 5745654

مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads