کد خبر: 237922 - تاریخ: سه‌شنبه، 9 آوریل 2024 - 10:18

مدیر تعاون روستایی گیلان

چهار هزار و ۳۹۶ تن کود برای توزیع بین شالیکاران گیلان تامین شد

مدیر تعاون روستایی گیلان از خرید و تامین چهار هزار و ۳۹۶ تن کودشیمیایی خبر داد و گفت: توزیع این کودها از هفته آینده بین شالیکاران استان آغاز می شود.

به گزارش خوبان خبر ؛ کیوان حسن‌پور لسکوکلایه اظهار کرد: با توجه به پیگیری‌های انجام شده سازمان تعاون روستایی، جهاد کشاورزی، حمایت‌های استانداری و پیگیری شرکت خدمات حمایتی سه هزار و ۳۹۶ تن انواع کود از شرکت خدمات حمایتی و هزار تن کود اوره از اتحادیه مرکزی تعاونی روستایی خریداری شده که تا هفته آینده بین شالیکاران استان توزیع می شود.

وی با اشاره به تاخیر در توزیع مرحله سوم کودشیمیایی یارانه‌ای بین شالیکاران گیلان اظهار کرد: شرکت های تعاونی روستایی، کشاورزی و تولید همچنین چایکاران به عنوان تشکل های مردم نهاد و بازوی خدمات رسان در کنار سازمان تعاون روستایی با محوریت شرکت خدمات حمایتی که نقش تامین کننده انواع کودهای شیمیایی را بر عهده دارد، نقش بسزایی در توزیع انواع کودهای شیمیایی ایفا می‌کند.

حسن‌پور با بیان اینکه سیاست‌گذاری اصلی سازمان تعاون روستایی برنامه‌ریزی، هدایت، حمایت و نظارت تشکل‌های تعاونی‌ در حوزه خرید و توزیع نهاده‌های کشاورزی است، اضافه کرد: با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی گیلان نسبت به خرید ۱۱ هزار و ۵۱۴ تن انواع کود شیمیایی در نیمه دوم سال گذشته از شرکت خدمات حمایتی اقدام شد که از این میزان هشت هزار و ۱۵۸ تن به استان رسیده و توزیع شده و سه هزار و ۳۵۶ تن نیز تاکنون به استان حمل نشده‌ است.

وی بیان کرد: با وجود آنکه پیگیری‌ها و خرید به موقع انواع کودهای پایه مورد نیاز کشاورزان در دستور کار مدیریت تعاون روستایی قرار گرفت ولی تاکنون موفق به دریافت بخشی از کود یارانه‌ای از شرکت خدمات حمایتی نشده‌ایم که امیدواریم بر اساس قول مدیر این شرکت و پیگیری‌های سازمان تا اوایل اردیبهشت این کود در اختیار اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها قرار گیرد تا نسبت به توزیع آن اقدام شود.

وی با توضیح اینکه اتحادیه‌های تعاونی روستایی به علت مشکلات مالی در هر مرحله اقدام به خریداری کود می‌کند و تا زمان توزیع نمی‌توانند برای خرید مرحله بعدی اقدام نمایند، افزود: هزینه خرید کودهای ۲ مرحله قبل با وجود مشکلات مالی اتحادیه‌ها حدود ۲۰۰ میلیارد ریال برآورد شد که از محل تسهیلات بانکی و اعتبارات اتحادیه‌های تعاونی روستایی تامین و خریداری شد.

مدیر تعاون روستایی گیلان در ادامه با بیان اینکه با نگاه مشورتی از جهاد کشاورزی خواسته شد تا نسبت به تامین ۱۵ هزار تن کود اوره اقدام کنند، افزود: بر اساس اعلام جهاد کشاورزی مشکل توزیع کود در کشور مطرح بوده و پی‌گیری‌های لازم برای حل این مشکل در استان انجام شد و با پیگیری‌های صورت گرفته از طریق وزارت جهاد کشاورزی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دنبال تامین به موقع کود هستیم.

وی بیان کرد: ۳۸ درصد کودشیمیایی مورد نیاز کشاورزان از سوی سازمان تعاون روستایی گیلان و ۶۲ درصد نیز از سوی بخش خصوصی تامین و توزیع می‌شود ضمن اینکه کودهای غیرتکلیفی در حال توزیع توسط تشکل‌های اتحادیه‌ها دارای استانداردهای لازم است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌های سازمان تعاون روستایی توزیع همگن کود شیمیایی است از اینرو کودهای غیرتکلیفی غیراستاندارد بازگشت داده می‌شود و اتحادیه‌ها مکلف به خرید کودهای استاندارد هستند.

مدیر تعاون روستایی استان گیلان یادآور شد: سال زراعی گذشته ۲۹ هزار تن کودشیمیایی تکلیفی توسط سازمان تعاون روستایی گیلان و ۴۸ هزار تن توسط نیز توسط بخش خصوصی توزیع شده‌است.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads