کد خبر: 203534 - تاریخ: شنبه، 1 آگوست 2020 - 11:34

روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا:

مبتلایان به کرونا را از طریق موبایلشان رهگیری می‌کنیم | راهبرد مقابله با کرونا تغییر نکرده است

رییس جمهوری با بیان اینکه ۱۰ استان از پیک کرونا عبور کرده اند، ‌گفت: تمام مقرراتی که از روز اول تا به حال توسط وزارت بهداشت اعلام شده همچنان به قوت خود باقی است و تا روزی که وزارت بهداشت اعلام کند واکسن قابل قبول در اختیار است، ‌تا آن روز باید همه مقررات را رعایت کنیم.

 به گزارش خوبان،  به نقل از ایرنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن قدردانی از مردم که با ستاد ملی کرونا و مسیر سلامت جامعه به خوبی همکاری می‌کنند، اظهار داشت: امروز جزو روزهایی بود که گزارش آمار و ارقام استان‌ها امیدوار کننده بود، حدود ۱۰ استان نام برده شد که در هفته‌های قبل در شرایط سخت بودند، اما امروز از پیک بیماری عبور کردند و  مسیر کمتر دشواری پیش روی آنان است که با مراعات آنان به خط ثبات و آرامش خواهیم رسید.

وی افزود: چند استان دیگر به همکاری و همدلی مردم نیاز دارد که از پیک در این استان‌ها عبور کنیم. بحمدالله هر استانی که یک بار وارد پیک این بیماری شده است شاهد پیک دوم نبودیم و امیدواریم در آینده هم این چنین باشد.

 رییس جمهوری خاطرنشان کرد: روندی که امروز مردم مراعات می کنند اگر به همین صورت مراعات کنند، حتما خبرهای خوشی را در هفته‌های آینده شاهد خواهند بود.

روحانی ادامه داد: ادارات و بانک ها به خوبی مقررات را مراعات می‌کنند در مراکز عمومی رفت و آمد و مراعات مردم قابل قبول است البته ممکن است جاهایی به مراقبت بیشتر نیاز دارد اگر کسی تخلف می‌کند با فرد متخلف برخورد می شود.

وی گفت: مقرراتی که برای ماه محرم می‌گذاریم باید مسوولان مساجد و تکایا مسوولیت بپذیرند و کسی که مسوول می شود، باید آن را بپذیرد اگر فردی خدای نکرده دقت نکرد، باید با او برخورد شود و قرار شد وزارت کشور و وزارت بهداشت نحوه برخورد با متخلفان را تدوین کنند.

رییس جمهوری افزود: تمام مقرراتی که از روز اول تا به حال توسط وزارت بهداشت اعلام شده همچنان به قوت خود باقی است تا روزی که وزارت بهداشت اعلام کند واکسن قابل قبول در اختیار است -مسوول این اعلام وزارت بهداشت خواهد بود- تا آن روز باید همه مقررات را رعایت کنیم و  اقدامات سخت گیرانه خود را ادامه دهیم.

راهبرد مقابله با کرونا تغییر نکرده است

روحانی با تاکید بر اینکه راهبرد ما در مقابل با کرونا تغییر نکرده است، اظهار داشت: اولین قدم آگاهی، آموزش و توضیح دادن به مردم است. مردم باید نسبت به این ویروس، خطرات، نحوه شیوع و علائم آن، آموزش داده شوند. هنوز با همه کارهایی که در رسانه‌های عمومی و  صداوسیما شده، کم است و باید به مردم توضیح داده شود.

وی با بیان اینکه مردم باید مسائل بهداشتی را مقدم بر همه چیز الزامی بدانند، تصریح کرد: ما در شرایطی هستیم که ماسک الزامی شده است. همه باید رعایت کنند و وارد هر جایی که می‌شوند، وارد وسائل حمل و نقل، اماکن اداری و… می‌شوند، باید ماسک بزنند.

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه اجتماعات همچنان ممنوع است، خاطرنشان کرد: در ستاد ملی این را فرای استان‌ها دانسته و گفته‌ایم در کل کشور اجتماعات چه عزا، چه عروسی، چه سیمنار و… ممنوع است. این استانی نیست، بلکه سراسری است و تاکید کردیم اگر شرایط عادی شود، ممکن است برخی اجتماعات آزاد شود.

۸۰درصد پروتکل‌های بهداشتی در ادارات رعایت می‌شود

روحانی با اشاره به ضرورت برخورد با متخلفان ابراز داشت: باید با متخلف برخورد شود. همانطور که گفته‌ایم پروتکل‌های بهداشتی در ۸۰ درصد ادارات رعایت می‌شوند. اگر فردی رعایت نکرد، باید تنبیه شود. اعلام کنیم ۱۰۰ نفر در کشور و ۱۰ نفر در استان از اداره اخراج شده، غیبت برای آنها زده شده و مسئول متخلف توبیخ شده است.

وی ادامه داد: همانطور که پلمپ را اعلام می‌کنیم، بگویم فلان بانک، پاساژ و مسئول متخلف هستند. مردم باید بدانند این مجازات مورد تاکید نظام است. اگر کسی از خدمت محروم می‌شود، ادارات اعلام کنند ۲۰۰ نفر مراجعه کرده و ۱۰ نفر چون پروتکل‌ها را رعایت نکرده بودند، از خدمت محروم شوند. اگر پروتکلی هم لازم است، بگذاریم.

رییس‌جمهور با تاکید بر ادامه تست و شناسایی مبتلایان اظهار داشت: راه مقابله با این ویروس آن است که بدانیم چه کسانی حامل این ویروس هستند. وقتی افراد آلوده شناسایی شدند، آنها را باید از جامعه جدا کرد. مرحله دوم شناسایی این مسئله است که فرد آلوده با چه کسانی در ارتباط بوده است. کشورهایی که در این زمینه توفیق پیدا کردند که مسائل بهداشتی رعایت شده، افراد مبتلا را شناسایی و از جامعه جدا کرده و افراد در ارتباط را بررسی کردند.

پایش افراد مبتلا به کرونا از طریق موبایل امکان پذیر است

روحانی افزود: البته کشورهایی هستند که سیستم مونیتورینگ را دارند. ما این سیستم را نداریم اما از طریق موبایل قابل بررسی است که ببنیم افراد کجا بوده و رفته‌اند. اگر وزارت بهداشت این راه را مطلوب بداند، اجرای آن دشوار نیست.

وی با بیان اینکه سرعت انتشار در برخی جاها فوق‌العاده است و یک مرتبه تعداد مبتلایان زیاد می‌شود، یادآور شد: بیشتر آنها کسانی هستند که در اجتماعات شرکت کرده‌اند. به استان‌ها اختیار دادیم تا ستادهای استانی دستورالعمل‌هایی را برای محدودیت‌های سختگیرانه برای یک هفته وضع کنند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه وقتی می‌گوییم وضعیت یک جا قرمز، حالت هشدار و سفید است، به مسائل مختلفی بستگی دارد، عنوان کرد: این وضعیت‌ها به تعداد افراد مبتلا نیست بلکه به امکانات آن استان‌ها هم بستگی دارد. یک شهرستان بیمارستان، تعداد تخت کافی، آی‌سی‌یو، پزشک و پرستار و بیمارستان کافی را دارد. اگر در آنجا ۱۰۰ تخت داشته باشیم ۴۰ نفر هم مبتلا شوند، ۱۰ نفر مبتلا شوند، موضوعی نیست. همین ۱۰ نفر ممکن است در جایی دیگر شرایط را عوض کند یعنی ممکن است در جایی ۲۰ تخت باشد، و همین ۱۰ نفر نیمی از تخت‌ها را بگیرند. درصد مهم است. بالای ۶۰، ۷۰ درصد، وضعیت قرمز است. پس شرایط ما وابسته به شرایط استانی است.

انتهای پیام*/۵۲۱

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads