کد خبر: 197493 - تاریخ: شنبه، 25 ژانویه 2020 - 08:45

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

ساخت مرکز جامع پیوند عضو از نیازهای اساسی گیلان است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان ساخت مرکز جامع پیوند عضو را از نیازهای اساسی گیلان عنوان کرد و خواستار بهبود فضای فیزیکی و زیرساخت های لازم پیوند عضو در گیلان شد.

به گزارشخوبان ، ارسلان سالاری، شامگاه جمعه در نشست شورای عالی پیوند عضو گیلان که در دانشگاه علوم پزشکی استان برگزار شد، با اشاره به اهمیت پیوند و اهدای عضو  گفت: در دین مبین اسلام نیز به اهمیت آن اشاره شده و در قرآن کریم آمده است «نجات جان یک انسان، مانند نجات جان همه انسانهاست».

وی با بیان اینکه عمل پیوند در ایران، اولین بار در سال ۴۷ انجام شد خاطرنشان کرد: این عمل در منطقه و جهان بازتاب وسیعی داشت، پس از پیوند کلیه، پیوند کبد و قلب نیز توسط  دکتر ملک حسینی و سایر اساتید در کشور گسترش یافت.

سالاری خاطرنشان کرد: در ایران، سالیانه حدود ۵ تا ۸هزار نفر دچار مرگ مغزی می شوند که از این تعداد، ۲۵۰۰ الی ۴۰۰۰ عضو قابل اهداست. ولی تنها حدود ۹۰۰ عضو، منجر به پیوند می شود. در حالی که در ایران ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر نیازمند دریافت عضو هستند و روزانه ۷ الی۸ نفر به دلیل عدم دریافت عضو از دنیا می روند.

وی با بیان اینکه در گیلان پیوند کلیه از دهنده زنده، در سال ۷۷ توسط اساتید دانشگاه انجام شد. افزود:در سال۸۷ پیوند کلیه از کودک ۴ساله دچار مرگ مغزی، به بیمار ۴۳ ساله صورت گرفت و تاکنون ۶۲۰ پیوند کلیه در استان انجام شده که ۱۲۰ مورد از دهنده مرگ مغزی بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان ادامه داد: به همت اساتید گروه های مختلف، در سال ۹۶ عمل پیوند کبد آغاز شد و تاکنون ۱۷ مورد پیوند کبد در استان انجام شده است.

سالاری با اشاره به اینکه بسیاری ار اعضای اهدایی در گیلان برای پیوند به شهرهای دیگر مانند شیراز و تهران ارسال می شود.، یادآور شد: با تلاش تیم پیوند استان، در دی ماه جاری، چهار مورد پیوند کلیه و یک مورد پیوند کبد از مرگ مغزی در این استان صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: با توجه به گسترش اهدای عضو در گیلان و پتانسیل های لازم و اساتید متبحر در رشته  های جراحی، بیهوشی و سایر رشته ها و در سال های اخیر و علیرغم رضایت خانواده ها، به دلیل کمبود فضای فیزیکی مناسب و نبود زیرساخت های لازم، در حال حاضر استفاده از تمامی ارگان های مرگ مغزی در این استان امکان پذیر نیست. بنابراین ساخت مرکز جامع پیوند عضو از نیازهای اساسی گیلان محسوب می شود.

سالاری افزود: در حال حاضر دوره پیوند، فلوشیب بیهوشی، فلوشیب نارسایی قلب و همچنین فلوشیب پیوند کلیه در این دانشگاه راه اندازی شده و در آینده نیز پیگیر راه اندازی پیوند مغز استخوان، قلب و پانکراس در دانشگاه علوم پزشکی گیلان هستیم.

وی ابراز امیدواری کرد: با همت مسئولان و اساتید به ویژه گروه های نفرولوژی، اورولوژی و جراحی و حمایت مقامات وزارتی، شاهد راه اندازی مرکز جامع پیوند عضو که مجوز تاسیس آن مورد موافقت مقام عالی وزارت قرار گرفته است و مقدمات آن نیز در دانشگاه فراهم شده است، در آینده نزدیک باشیم.

علی نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه در دهه های اخیر در حوزه پیوند عضو، رشد چشمگیری داشته ایم، گفت: تاکنون بالغ بر ۵۰هزار پیوند کلیه انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۷۳ انجمن علمی پیوند عضو در کشور تشکیل شد، خاطرنشان کرد: از سال ۹۴ نیز با تاسیس انجمن اهدای عضو ایرانیان، مساله اهدای عضو از مرگ مغزی‌ها وارد پروسه جدیدی شد و کارهای بزرگی در جهت امر فرهنگ سازی اهدای عضو و آگاه سازی مردم نسبت به این مساله  انجام شد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از راه اندازی انجمن اهدای عضو گیلان خبر داد و افزود: نخبگان و اساتید گیلان و همچنین رسانه های جمعی نقش بسزایی در فرهنگ سازی و آگاه سازی جامعه دارند تا خانواده ها بدانند با اهدای عضو، جان هشت نفر از مرگ نجات پیدا می کند و اهدای نسوج نیز ۵۳ نفر را از معلولیت رهایی می بخشد.

رئیس هیات مدیره انجمن اهدای عضو ایرانیان بیان کرد: در حال حاضر بالغ بر پنج میلیون کارت اهدای عضو در کشور صادر شده است، ولی انتظار می رود با توجه به جمعیت ایران، این رقم افزایش یابد.

وی ضمن تقدیر از تیم پیوند عضو دانشگاه علوم پزشکی گیلان، خواستار هماهنگی بیشتر بین واحدهای پیوند عضو شد.

انتهای پیام 


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads