کد خبر: 151247 - تاریخ: دوشنبه، 9 اکتبر 2017 - 16:08

چه موقع به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

هر شش ماه یک بار نزد دندانپزشک رفتن، نه تنها وجود دندان های سالم و لبخند زیبای شما را تضمین می کند، بلکه از نظر سلامتی، شما را در وضعیت خوبی قرار می دهد.

به گزارش خوبان، هر شش ماه یک بار نزد دندانپزشک رفتن، نه تنها وجود ندان های سالم و لبخند زیبای شما را تضمین می کند، بلکه از نظر سلامتی، شما را در وضعیت خوبی قرار می دهد. تشخیص زودهنگام و پیشگیری از بیماری های مربوط به دندان کمک می کند تا دچار مشکلات جسمانی جدی تری نشوید. بنا به توصیه انجمن دندانپزشکی کانادا علاوه بر معاینه های شش ماه یک بار، باید حداقل روزی دو بار دندان ها و زبان تان را مسواک بزنید و هر روز نخ دندان بکشید.

اما مراقبت از دندان ها چرا تا این اندازه مهم است؟ تحقیقات نشان داده است که عفونت موجود در دهان وارد جریان خون شده و به اندام ها و سیستم ایمنی بدن نفوذ می کند. بهداشت نامناسب دهان و پوسیدگی دندان و بیماری پریودنتال که بر اثر عفونت و التهاب در لثه و استخوان اطراف دندان ها به وجود می آید، موجب یکسری بیماری از جمله تنفسی و قلبی می شود. بنابراین خیلی مهم است که بدانید چه موقعی باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

با این 6 نشانه حتما به دندانپزشک بروید

کرم خوردگی دندان ها

مصرف زیاد شکر و خوراکی های شیرین می تواند موجب تولید حفره در دندان ها شود. در حقیقت مصرف شکر در کنار غفلت از بهداشت دهان منجر به کرم خوردگی دندان می شود. همچنین اگر بیش از حد غذا و نوشیدنی های اسیدی مانند آب لیمو مصرف کنید، دندان تان دچار پوسیدگی می شود. کرم خوردگی ها قبل از این که به عصب برسند و موجب دندان درد شوند باید درمان شوند.

خشکی دهان

عدم رطوبت دهان، محیط دهان را برای پوسیدگی دندان آماده می کند. بزاق نقش مهمی در حذف باکتری ها و خرده های غذا از روی دندان بازی می کند و همچنین غلظت PH دهان مان را متعادل نگه می دارد. اگر به خشکی دهان مبتلا هستید، حتما به پزشک تان مراجعه کنید و با دارو مشکل خشکی دهان را برطرف سازید.

نفس بدبو

90-80 درصد از بدبویی نفس از وجود باکتری های باقی مانده در دهان به وجود می آید. این باکتری ها تشکیل ترکیبات سولفور فرار که بسیار بدبود و شبیه بوی تخم مرغ گندیده است می دهند. هر چه تعداد باکتری های موجود در دهان بیشتر باشد، نفس فرد بدبوتر می شود. راه حل این مشکل بسیار آسان و آن هم مسواک زدن و نخ دندان کشیدن است. البته زبان هم باید شسته شود.

اگر به طور مرتب نخ دندان نکشید، خرده غذاهایی که باقی می مانند، محیطی عالی برای تولید مثل باکتری های مخرب فراهم می کنند. اگر بوی نفس تان همیشه بد است، علت آن را حتما ریشه یابی کنید. در این گونه مواقع معمولا احتمال سه مشکل وجود دارد:
آبریزش از پشت بینی که اخلاط پشت گلو جمع می شوند، بیماری و عفونت لثه و یا مشکلات روده ای.

اگر نفس تان بدبوست، حتما به دندانپزشک تان مراجعه کنید تا او مشکل اصلی را تشخیص دهد و چنانچه لازم باشد به متخصصان دیگر مانند گوارش و یا حلق و گوش و بینی ارجاع دهد.
با این 6 نشانه حتما به دندانپزشک بروید

بیماری لثه

اگر لثه های تان قرمز و متورم شده و هنگام مسواک زدن، روی مسواک تان لکه های خون می بینید، به احتمال زیاد لثه تان بیمار شده است. ژنتیک می تواند در ایجاد بیماری لثه نقش داشته باشد اما مهم ترین عامل بیماری های لثوی، بهداشت نامناسب دهان و دندان است. بیماری لثه اگر بدون درمان باقی بماند موجب جمع شدن باکتری در دهان می شود که آن نیز به بافت لثه و استخوان های اطراف دندان صدمه می زند.

وقتی بیماری پیشرفته شود، موجب عقب نشینی لثه و از دست دادن استخوان، ایجاد لکه روی دندان و در انتها از دست دادن دندان ها می شود. البته این پایان مشکلات نیست. عفونت موجود در دهان وارد جریان خون شده و تولید بیماری های جدی دیگری مانند تورم قلب کرده و به دیگر اندام های بدن صدمه می رساند.

تبخال

تاول های تبخالی و یا آفت دهان، کوتاه مدت هستند و زود خوب می شوند اما اگر پس از گذشت دو تا سه هفته بهبود نیافتند، حتما نزد پزشک بروید. این نوع زخم ها اگر به مدت طولانی باقی بمانند، علائم بیماری هایی چون برفک و سرطان دهان است. دندانپزشک با بررسی این زخم ها متوجه جدی بودن یا نبودن آنها می شود.

ماهنامه دنیای زنان
انتهای پیام/26697

مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads