کد خبر: 91022 - تاریخ: سه‌شنبه، 29 سپتامبر 2015 - 13:50

معاون انجمن تولیدکنندگان پودر ماهی گیلان:

نسل ماهی کیلکا منقرض شد

معاون انجمن تولیدکنندگان پودرماهی گیلان گفت: نسل کیلکا، بر اثر تکثیر ماهی شانه‌دار دریای خزر منقرض شده و به جای آن ماهی «آلبانکه» عرضه می‌شود.

به گزارش خوبان، محمدعلی شجاع‌پور روز گذشته در نشست اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی گیلان با اشاره به وضعیت کیلکا ماهیان اظهار کرد: عامل اصلی نابودی کیلکا ماهی شانه‌دار دریای خزر است.

وی با اشاره به اینکه هنوز اقدام جدی برای از بین بردن ژله‌ماهی یا شانه‌دار دریای صورت نگرفته‌است، تصریح کرد: مبارزه با ژله‌ماهی شانه‌دار نتیجه‌ای در بر نداشته‌‎است.

عضو اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی گیلان با تاکید بر اینکه ماهی که امروز به نام کیلکا وارد بازار می‌شود کیلکا نیست، خاطرنشان کرد: ماهی کیلکا در دریای خزر وجود ندارد و به جای آن «آلبانکه یا پارچ‌ کلاس» یا همان «زالون چشم درشت محلی» است.

وی ماهی کیلکا را دارای حدود 72 درصد پروتئین دانست و گفت: ماهی آلبانکه 64 درصد پروتئین و 44 درصد ازت دارد.

شجاع‌پور با اشاره به اینکه ماهی آلبانکه بر خلاف کیلکا ماهی در معرض تهدید ژله‌ماهی نیست، افزود: این ماهی بر خلاف کیلکا در اعماق دریا زندگی می‌کند به همین دلیل شانه‌دار دریای خزر نمی‌تواند به آن دسترسی داشته باشد و آسیب بزند مگر زمانی که روی آب می‌آید و صید می‌شود.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال 80 بر اثر وجود شانه‌دار دریای خزر انقراض ماهی کیلکا آغاز شد، یادآور شد: امروز نسل ماهی کیلکا در دریای خزر به صورت کامل منقرض شده‌است و هیچ آثاری از کیلکا نیست.

معاون انجمن تولیدکنندگان پودر ماهی گیلان نقش پنج کشور حاشیه خزر را در امر مبارزه با شانه‌دار دریای خزر تاثیرگذار دانست و متذکر شد: چهار کشور ایران را در مبارزه با ژله‌ماهی تنها گذاشتند و ایران نیز نتوانست هزینه خاص مبارزه با این ماهی مهاجم را انجام دهد.

وی دریای خزر را به دلیل بسته بودن و تلفیق آب شیرین قزاقستان و آب شور جنوب ایران بهترین وضعیت برای رشد جانور مزاحم شانه‌دار دریای خزر عنوان کرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/568


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads