کد خبر: 56292 - تاریخ: دوشنبه، 28 جولای 2014 - 10:10

آنچه باید از حقیقت فطر آموخت…

مجتبی محمدی

عید را ( عید) می نامند تا هر سال تجدید شود و همچون باران، تکرار طراوت خود را از خاک نشینان زرد روی دریغ نکند،هربار که از راه می رسد، کاروانی از خاطرات تاریخی، ملی و معنوی را در برابر ما عبور می دهد و روی در روی ما می نشیند تا باز گوید که چرا رفت و چرا باز آمد.

اعیاد و شعایر الهی، نشان از پویایی و دوام حیات مردمانی دارد که شدن را بر بودن و رفتن را بر مانده رجحان داده اند و تکراراین نشانه ها چونان آبشاری است که از کوه اراده سرازیر شده و از چشمه امید بیرون می زند.

عید را ( عید) می نامند تا هر سال تجدید شود و همچون باران، تکرار طراوت خود را از خاک نشینان زرد روی دریغ نکند،هربار  که از راه می رسد، کاروانی از خاطرات تاریخی، ملی و معنوی را در برابر ما عبور می دهد و روی در روی ما می نشیند تا باز گوید که چرا رفت و چرا باز آمد.

بی گمان مردمانی که عید ندارند تاریخ ندارند؛ حیات ندارند، پویندگی را از کف داده اند، امید و نشاط را به زمین نهاده اند و در فضای بی کرانه هستی ، فریاد بی هویتی سر داده اند.

و اما در حالی که درمیان ملل گوناگون به بهانه هایی عید را تا مرتبه آب، خاک، هواهای نفسانی، فتوحات، جنگ ها و… تنزل داده اند، در میان مسلمانان(عید)روزی است که با سربلندی از عهده انجام عبادتی زیبا برآمده اند و خویشتن را محور پیوند آسمانی با معبودی می دانند که به آنان آموخته است؛ عید باید از رنگ های معنوی پیراسته باشد و چون حقیقت دین و وحی پاک و نورانی بماند و از همین روست که اعیاد اسلامی در فطر و قربان و غدیر و جمعه خلاصه شده و به بزرگترین آموزگارران معنوی انسان ایمان مدار تبدیل شده اند.

عید سعید فطر

در عیدی مانند (فطر) که چونان روح در کالبد روز نخست شوال می دمد، اسلام پیروان خویش را به مراسم و مناسکی دعوت می کند و عادت می دهد که استمرار آنان در همه روزهای سال، مطلوب و انسان ساز است.

شست و شوی بدن، بر تن کردن جامه پاک، قرار گرفتن در صف های نماز، شنیدن خطبه امام حاضر در محراب و در آغوش کشیدن یکدیگر، سهیم کردن دیگران در اموال، پرداخت زکات و… و آنگاه با طراوت و شادی روی به آسمان داشتن و دهانی را به لقمه صباح گشودن، پاره ای از دستورهایی است که روز نخست ماه شوال را عید می کند تا مومنان بر سر سفره (ان الله الرزق) گرد آیند و رمضان را تا دیداری دیگر بدرقه کنند.

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

انتشار یافته:۸

  1. حامیان
     | 2014/07/28 - 10:49
    پاسخ

    سلام برادر ممنون از یادداشت شما.باید گفت رمضان رفت ولی کاش صفایش نرود سحر و جوشن و قران و دعایش نرود .التماس دعا

  2. محمد و سعید
     | 2014/07/30 - 19:28
    پاسخ

    سلام برادر مچتبی
    درود خدا بر شما احسنت احسنت در الطاف حضرت حق بر قرار باشی
    التماس دعا

  3. محمد
     | 2014/08/3 - 11:07
    پاسخ
    0
    -1

    احسن بر برادر مجتبی محمدی از مطالبتان استفاده نمودیم منتظر یادداشتهای زیبایتان باز هم خواهیم ماند.

  4. نزدیک و دور
     | 2014/08/6 - 12:32
    پاسخ
    0
    -1

    بیایید اول خودمان درست عمل کنیم و بااین کار درست، عمل را به دیگران بیاموزیم. خداوندا همه گمراهان را هدایت و به همه ما، عاقبت به خیری عنایت بفرما…

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads