کد خبر: 205276 - تاریخ: شنبه، 3 اکتبر 2020 - 08:08

اجرای طرح زراعت چوب در ۶۶۰۰ هکتار از اراضی ملی گیلان؛ جنگل‌های هیرکانی سرمایه ارزشمند استان است

سرپرست اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری گیلان از هدفگذاری اجرای زراعت چوب در ۶ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی ملی استان خبر داد و گفت: جنگل‌های هیرکانی سرمایه ارزشمند استان محسوب می‌شوند.

به گزارش خوبان، میرحامد اختری  با بیان اینکه طبق برنامه ششم توسعه اجرای طرح زراعت چوب در سطح ۶ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی ملی استان گیلان هدفگذاری شده است اظهار داشت: جنگل‌های هیرکانی سرمایه ارزشمند گیلان محسوب می‌شوند و حفاظت از آن‌ها از جمله اولویت‌های نخست منابع‌طبیعی است.

سرپرست اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری گیلان با بیان اینکه پس از طرح توقف بهره‌برداری از یک سو و نیاز کشور به چوب از سوی دیگر طرح زراعت چوب در دستور کار قرار گرفت افزود: طبق برآوردها کشور به حدود ۱۱ میلیون متر مکعب چوب نیاز دارد و به علت برخی مشکلات واردات هم ممکن نیست بنابراین راهکاری در این حوزه اندیشیده شد.

اختری اجرای طرح‌های زراعت چوب توسط منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان گیلان با اولویت نخست حفاظت از جنگل‌های هیرکانی و جلوگیری از قاچاق چوب را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: سرپا ماندن صنایع وابسته به چوب، اشتغال‌زایی، حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی از دیگر چشم‌اندازهای پیش‌روی این دستگاه در راستای زراعت چوب است.

 وی توسعه و افزایش زراعت چوب را از اهداف سازمان جنگل‌ها اعلام کرد و با بیان اینکه برای گیلان نیز در برنامه ششم توسعه اجرای زراعت چوب در ۶ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی هدف‌گذاری شده است گفت: ما از چند سال قبل اجرای این طرح را آغاز کردیم و حدود ۷۰۰ هکتار در همان سال نخست ابلاغ طرح در سطح گیلان اجرایی شد.

سرپرست اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان گیلان از بروز یک وقفه یکساله در برنامه اجرای طرح زراعت چوب استان به علت تغییر در برخی دستورالعمل‌ها سخن گفت و اظهار داشت: به همین علت کمی از برنامه زراعت چوب عقب افتادیم اما این طرح امسال با جدیت بسیار خوبی به جریان افتاده و روند بسیار خوبی هم دارد.

اختری برون‌سپاری چیزی حدود هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی و تعیین مجری برای استمرار اجرای زراعت چوب در گیلان را نیز متذکر شد و با بیان اینکه کار اجرایی آن آغاز شده است خاطرنشان کرد: در سال آینده که سال پایانی اجرای برنامه ششم است نیز درصددیم مابقی تعهد مالی استان را در بخش زراعت چوب به عدد ۶ هزار و ۶۰۰ هکتار برسانیم.

معاون امور جنگل اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان گیلان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با انتقاد از انتشار ویدوئویی در فضای مجازی در بحث بریدن درختان هیرکانی در تنیان صومعه‌سرا اظهار داشت: فرد مذکور در ویدئو اذعان می‌کند که این درختان گونه صنوبر صد ساله هستند در حالی‌که کلاً صنوبر ۵۰ سال است که وارد کشور شده است.

محمدرضا عبداللهی پیشتاز بودن مردم استان گیلان در زراعت چوب و انجام فرآیند کاشت، داشت و برداشت به موقع آن را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: مردم در حال حاضر برداشت صنوبرکاری خود را به ۶ تا ۷ سال رسانده‌اند از طرفی اگر صنوبر به طور متوسط بیشتر از ۱۰ سال بماند و برداشت نشود اصلاً صرفه اقتصادی لازم را ندارد.

وی با بیان اینکه برداشت به موقع در کنار کاشت به موقع صنوبر بسیار حائز اهمیت است از استقبال اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان گیلان نسبت به جلوگیری از تخریب جنگل‌ها سخن گفت و ابراز داشت: اینکه اذهان عمومی را تحریک کنند و با دادن اطلاعات و گزارشات ناصحیح در این بخش سوء استفاده شود مورد قبول هیچ کسی نیست.

معاون امور جنگل اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان گیلان با تأکید بر اینکه قضیه اتفاق افتاده در تنیان صومعه‌سرا در واقع بحث زراعت چوب و برداشت آن بوده است افزود: تلاش داریم که برداشت‌ها به سرعت انجام شود تا به کشت امسال برسیم زیرا آماده‌سازی زمین برای زراعت مجدد چوب بسیار هزینه‌بر و زمان‌بر است.

عبداللهی وارد چرخه شدن تولیدات صنوبر استان گیلان برای استفاده در صنایع و کمک به اشتغالزایی و جهش تولید را از اهداف و رویکردهای منابع‌طبیعی استان اعلام کرد و افزود: در منطقه شفت و بخشی دیگر در صومعه‌سرا هم مجدداً قصد داریم به زودی بهره‌برداری از طرح‌های زراعت چوب عمدتاً از گونه صنوبر و کاج را به مرحله اجرا بگذاریم.

وی با بیان اینکه بهره‌برداری از طرح‌های زراعت چوب شفت و صومعه‌سرا از طریق سیستم سامانه الکترونیک دولت در مرحله مزایده و فروش است خاطرنشان کرد: هرکسی که برنده شود بهره‌برداری از طرح را آغاز می‌کند سپس بعد از انجام این مرحله مجدداً با انتخاب مجری طرح عملیات کاشت و داشت گونه‌ها انجام می‌شود.

معاون امور جنگل اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان گیلان عمر کوتاه گونه‌های زراعت چوبی و اینکه باید سر موعد برداشت شوند را متذکر شد و عنوان کرد: در صورت دیر برداشت کردن عرصه‌ها هم صرفه اقتصادی کار از بین می‌رود و هم اینکه چوب‌ها خسارت می‌بینند و ما نیز به علت عدم استفاده درست از سرمایه‌ها زیر سؤال می‌رویم.

عبداللهی با تأکید بر اینکه مردم در جهت زراعت چوب در اراضی خود بسیار پیشگام هستند و در صورت صرفه اقتصادی داشتن حتماً به سمت اجرای این‌گونه از برنامه‌ها می‌روند اظهار داشت: در یکی دو ساله اخیر زراعت چوب در این بخش رونق خوبی پیدا کرده و اداره کل منابع‌طبیعی گیلان نیز تا جایی که توان دارد از این‌گونه برنامه‌ها حمایت می‌کند.

وی اختصاص چند نهالستان اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری گیلان به تولید نهال صنوبر را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه مردم در زراعت چوب بسیار جلوتر هستند و تأمین تمام نهال مورد نیاز آن‌ها امکان‌پذیر نیست افزود: منابع‌طبیعی گیلان تا جایی‌که برایش مقدور باشد علاوه بر نهال، تسهیلات بانکی و خدمات جانبی لازم را در اختیار مردم قرار می‌دهد.

انتهای پیام/۶۱۴ / ع

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads