کد خبر: 201173 - تاریخ: سه‌شنبه، 12 می 2020 - 10:01

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان :

افزایش ۲۰ درصدی صادرات غیرنفتی گیلان؛ صادرات ۶۰۰ میلیون دلاری امسال هدفگذاری شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان گفت: صادرات غیرنفتی گیلان در سال ۹۹ با یک افزایش ۲۰ درصدی به نسبت هدف‌ سال گذشته ۶۰۰ میلیون دلار هدفگذاری شد.

به گزارش خوبان، آرش فرزام صفت ، حجم صادرات غیرنفتی تحقق یافته استان گیلان در سال ۹۸ را ۵۸۰ میلیون دلار اعلام کرد و اظهار داشت: صادرات غیرنفتی گیلان در سال ۹۹ با یک افزایش ۲۰ درصدی به نسبت هدف سال گذشته به میزان ۶۰۰ میلیون دلار هدفگذاری شده است که با توجه به اوضاع کنونی عددی منطقی‌ به‌‌نظر می‌رسد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان هدفگذاری صادرات غیرنفتی استان در سال گذشته به میزان ۵۰۰ میلیون دلار را مورد اشاره قرار داد و افزود: بر اساس اطلاعات و آمار استخراجی گمرکات، ما در سال گذشته از هدف تعیین شده صادرات غیرنفتی فراتر رفتیم و امیدواریم امسال نیز با افزایش درصد صادرات استان گیلان مواجه شویم.

فرزام‌صفت شرایط کنونی جامعه را به لحاظ شیوع ویروس کرونا مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه این موضوع بسیاری از حوزه‌ها به ویژه اقتصاد را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد تصریح کرد: با توجه به اینکه ۲ تا ۳ ماه نخست سال امکان دارد که متأثر از این جریان شود هدفگذاری صادرات غیرنفتی ۶۰۰ میلیون دلاری گیلان، عدد معقولی است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا امسال ارقام صادراتی استان گیلان به نسبت سال گذشته تغییری پیدا می‌کند یا خیر نیز ابراز داشت: محصولات صادراتی گیلان در سال ۹۹ همان محصولات سال گذشته خواهد بود هر چند که امسال صادرات برخی محصولات از جمله آسفالت از استان افزایش چشم‌گیری داشت و حجم آن تاکنون چندین برابر شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان در مورد افزایش صادرات کالاها از استان توضیحاتی ارائه داد و گفت: به دلیل اتفاقاتی که در آن طرف مرزها افتاد برای برخی از تولیدات گیلان شرایط مزیت رقابتی و فرصت صادراتی ایجاد شد از طرفی ثبات نسبی قیمت ارز و تسهیل مقررات صادراتی توسط دولت از دیگر دلایل افزایش صادرات برخی از محصولات بود.

فرزام‌صفت عمده محصولات صادراتی گیلان را برشمرد و با بیان اینکه محصولات کشاورزی، جالیزی و باغی از جمله مهم‌ترین اقلام صادراتی استان محسوب می‌شوند عنوان کرد: کاشی و سرامیک، محصولات ساختمانی، صنایع شیمیایی، سیمان، کیوی، مرکبات و چای از دیگر محصولاتی هستند که سالانه از استان گیلان صادرات می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه محصولات صادراتی یاد شده عمدتاً جزو مزیت‌های استان گیلان هستند و با توجه به مناسب بودن قیمت‌شان صادرات آن برای تجار و بازرگانان به صرفه است اظهار داشت: امیدواریم با تحقق برنامه‌های صادراتی گیلان ارزآوری خوبی نصیب کشورمان شود که مطمئناً عواید بسیار مثبت آن به استان هم خواهد رسید.

به گزارش تسنیم، پیوستن ایران به جمع کشورهای عضو اتحادیه گمرکی اوراسیا از یک سو و تکمیل زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و دریایی از سوی دیگر موقعیت کشورمان را برای افزایش سهم صادرات غیرنفتی و ترانزیت کالا ارتقاء می‌بخشد.

موضوع اشاره شده مطلبی است که با توجه به نامگذاری امسال به نام سال جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری و مشخص شدن راه و مسیر حرکت کشورمان در حوزه‌های کلان اقتصادی، انتظار می‌رود مسئولان ذیربط نسبت به تحقق آن تلاش بیشتری از خود نشان دهند.

 

منبع: تسنیم

انتهای پیام/۶۱۴/ی


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads