کد خبر: 70471 - تاریخ: چهارشنبه، 21 ژانویه 2015 - 20:13

بخش پایانی گفتگوی خوبان خبر با شهردار خشکبیجار؛

فرهنگ تفکیک زباله از مبدا در بین مردم خشکبیجار جا افتاده/ اتمام ساختمان آتش نشانی به 500 میلیون تومان بودجه نیاز دارد

ابراهیم اثنی عشری گفت: مردم عوارض رسمی سالیانه خود را به عنوان عوارض نوسازی نمی پردازند و تنها برای پروانه ساختمانی و نقل و انتقال املاک خود، ناچارا این هزینه را می پردازند. جالب اینجاست که در همین جا هم انتظار دارند شهرداری مساعدت – مثلا تقسیط – کند.

به گزارش خوبان: بخش اول گفتگو با ابراهیم اثنی عشری شهردار خشکبیجار 21 دی ماه منتشر شد.

شهردار در این گفتگو، گزیده ای از مهم ترین اقدامات صورت گرفته در شهرداری در سال جاری، آسفالت کوچه ها، وضعیت مالی شهرداری خشکبیجار و طرح جامع شهری سخن گفت.

بخش دوم این گفتگو هم اکنون تقدیم حضورتان می گردد.

خوبان خبر: آمادگی شهرداری خشکبیجار برای فصل زمستان از جمله نوسازی ماشین آلات را چگونه ارزیابی می کنید؟

وقتی شهرداری ضعیف است، در همه چیز ضعیف است. کلیه ماشین آلات سبک و سنگین از ماشین آلات آتش نشانی و عمرانی گرفته تا ماشین آلات خدماتی همه بیمارند. در یک سال گذشته برای تعمیر و نگه داری این ماشین آلات هزینه های زیادی شده است.

اما سعی کردیم با همین ماشین آلاتی که در اختیار داریم با مدیریت صحیح در برابر حوادث مشکلات را کمتر کنیم. برای نمونه در برف سال گذشته، با همین ماشین آلات خوب عمل کردیم.

خوبان خبر: آیا در خشکبیجار طرح تفکیک زباله از مبدا اجرایی می شود؟

ما علاوه بر انتشار اطلاعیه در بین مردم، کیسه های مخصوص جمع آوری زباله از مبدا را به صورت رایگان در اختیار مردم قرار داده ایم. چنانچه شهروندان زباله خشک خود را در اختیار شهرداری قرار دهند، شهرداری کارت هدیه در اختیار مردم قرار خواهد داد و سپس از بین این کارت ها قرعه کشی خواهد شد.

البته مردم زباله های خشک خود را به جای شهرداری به افرادی که در این زمینه فعالیت آزاد دارند می دهند که از نظر ما این کار اشکالی ندارد و ما از این که این فرهنگ جا افتاده خوشحال هستیم.

پیش از این روزانه حدود 10 تن زباله برای کارخانه کمپوس رشت می فرستادیم اما هم اکنون با کاهش 20 تا 30 درصدی این آمار روبرو هستیم که جای خوشحالی دارد.

خوبان خبر: آیا برای آموزش این طرح، در مدارس هم اقدامی صورت گرفته است؟

متاسفانه تا کنون به این موضوع نپرداخته ایم اما آن را در برنامه خود داریم. در حال حاضر تنها پرسنل خدماتی درکوچه ها و معابر به آموزش چهره به چهره می پردازند.

خوبان خبر: ماشین های جمع آوری زباله خشک در چه روزهایی به درب منازل می روند؟

شهرداری در ابتدا در نظر داشت هفته ای دو مرتبه اقدام به جمع آوری زباله خشک نماید. اما ما متوجه شدیم که مردم بیشتر تمایل دارند تا زباله های خشک خود را به افرادی که در بخش خصوصی فعالیت می کنند بدهند تا در ازای آن چیزی دریافت کنند. البته ما مشکلی با این موضوع نداریم و از این که این فرهنگ در بین مردم جا افتاده خوشحال هستیم و همین برای ما کافی است. برای همین، این ماشین ها دیگر به درب منازل نمی روند.

 

اثنی عشری

 

خوبان خبر: از ساختمان آتش نشانی خشکبیجار چه خبر؟ آیا می توان زمانی را برای افتتاح آن در نظر گرفت؟

در یک سال اخیر، نامه نگاری های زیادی با نمایندگان رشت در مجلس، معاون امور عمرانی استانداری، اداره کل حواث و فرماندری صورت گرفته است.

هم اکنون واحد آتش نشانی خشکبیجار که به بخش خشکبجیار و بخش های مجاور خدمات می دهد، در یک مغازه 20 متری مستقر است که جای تاسف دارد.

در سال جاری سعی کردیم با اعتبار 20 میلیون تومانی که از سوی دولت به این پروژه اختصاص یافت، بخشی از ساختمان را مرمت کنیم اما این مبلغ کافی نیست.

هم اکنون عملیات سفت کاری ساختمان آتش نشانی به پایان رسیده است و تمام تلاش ما این است که در سال آتی به بهره برداری طرح به بهره برداری برسد.

خوبان خبر: آیا با بودجه 100 میلیون تومانی این ساختمان به بهره برداری می رسد؟

با این بودجه می توانیم آتش نشانی را به یک جای خیلی بهتر نقل مکان دهیم و در آنجا به فعالیت خود ادامه دهیم. ولی هزینه تمام شده آن خیلی بیشتر خواهد شد.

ساختمان آتش نشانی با معماری خیلی خوب و فضای خیلی مناسب که تا 50 سال آینده کاربرد داشته باشد، به 500 میلیون تومان بودجه نیاز دارد.

اما با مبلغ 100 میلیون تومان می توانیم آشیانه ماشین آلات، استراحتگاه کارکنان، سرویس بهداشتی و آبدارخانه را آماده کنیم. در واقع سعی می کنیم بین 40 تا 50 درصد کار را به اتمام برسانیم به گونه ای که این ساختمان نیاز دو دهه بخش را برطرف کند.

خوبان خبر: شهرداری خشکبیجار برای حل معضلات و مشکلات شهری از نظر نخبگان و کارشناسان استفاده می کند؟

با وجود 30 سال تجربه در عرصه شهرسازی و شهرداری، آمادگی استفاده و استقبال از دانش روز را داریم. اما انتظار داریم انتقادها منصفانه صورت گیرد. در واقع با این موضع که تنها مشکلات را ببینیم، مشکلات خشکبیجار حل نمی شود.

البته یک انتظار هم از جوانان نخبه داریم. این که از دانش و تجربه ما استفاده کنند. من به عنوان کارشناس راه و ساختمان و کسی که در تمام واحدهای یک شهرداری مسئول بوده – خصوصا در این سی سال علاوه بر این که در کار اجرا و شهرسازی بودم، در شهرداری هم کار کردم- جان یک شهر را خوب می شناسم.

یعنی با توجه به بضاعت شهرداری و توانایی های مردم بهتر می توانم این شهر را آباد کنم. حیف است که در کنار ما یک نفر نباشد تا از این تجارب استفاده کند.

خوبان خبر: تا کنون کسی در خشکبیجار برای بهره گیری از این تجارب به شما مراجعه کرده است؟

تا کنون مراجعه ای نداشته ایم. خشکبیجار 50 سال است که صاحب شهرداری است. شهرداری در مدت حضور بنده، جایی را کلنگ زد که در این 50 سال کلنگ نخورده بود. در برخی محورهای اصلی، علف های هرز به اندازه قد من است!

خوبان خبر: منظور شما کدام نقطه از شهر است؟

از میدان شهید نوشادل تا میدان مظلومی محور بخشداری، با هزینه قابل ملاحظه ای پیاده رو سازی انجام گرفت. همچنین، همین محور به سمت بلوار ساحل،به سمت خیابان شریعتی و به سمت بلوار شهید مطهری نیز پیاده رو سازی شد.

زمین های رها شده نیاز به دیوار کشی دارد حداقل تا تراز جدول تا بتوان جلوی رانش مصالح را گرفت. یا در نهرها باید لوله گذاری و دیوارسازی انجام شود تا تازه به سطحی برسیم که آن را موزاییک کنیم.

یا در پارک شهر وسایل بازی در جای غیرمربوط یعنی در پیاده رو محور اصلی که محل تردد عابر است وصل شده بود. این نشان می دهد که کار کارشناسی قبل از نصب این وسایل ورزشی صورت نگرفته است.

ما معتقدیم که بهره گیری از دانش روز منجر به کاهش هزینه ها و خسارت ها می شود.

در سال های گذشته اعتبارات عمرانی دولت، در هزینه های جاری صرف می شد. چون شهرداری در کسب درآمد عاجز بود و طبیعتا این امر باعث می شد تا شهر عقب بماند.

گاهی اوقات برخی از شهروندان بر ما خرده می گیرند که چرا به جای رسیدگی به کوچه ها، جدول گذاری و پیاده رو سازی انجام می دهیم. علت این است که اعتبارات دولتی تعریف دارد و وقتی که دولت مثلا اعتباری را برای پارک شهر در نظر می گیرد ما نمی توانیم این اعتبار را برای آسفالت کوچه خرج کنیم و برای آسفالت نیاز به مشارکت مردم داریم.

مردم عوارض رسمی سالیانه خود را به عنوان عوارض نوسازی نمی پردازند و تنها برای پروانه ساختمانی و نقل و انتقال املاک خود هزینه عوارض را ناچارا می پردازند. جالب اینجاست که در همین جا هم انتظار دارند شهرداری مساعدت – مثلا تقسیط – کند. باور کنید که در همین مورد هم همه گونه مساعدت از جانب شهرداری صورت می گیرد.

خوبان خبر: به عنوان سوال پایانی، شهرداری خشکبیجار چه برنامه هایی را برای آینده نزدیک در نظر دارد؟

بازساری و اصلاح معابر سطح شهر که شامل جدول گذاری، پیاده رو سازی، آسفالت و لوله گذاری جهت دفع آب های سطحی می شود. در واقع مردم از ما شهر زیبا می خواهند و اصلاح میدان مرکزی شهر که یک میدان نامطلوب است جز برنامه های شهرداری در آینده نزدیک است.

خوبان خبر: از وقتی که در اختیار ما قرار دادید صمیمانه سپاسگزاریم.

 

انتهای پیام/20

 

 

 

 

اخبار مرتبط:

به مدیریت شهری در ادوار گذشته کم توجهی شده/ باید خشکبیجار را از نو ساخت/ حتی یک متر مربع آسفالت سالم نداریم


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

انتشار یافته:۶

  1. دلسوز
     | 2015/01/22 - 20:32
    پاسخ
    +15
    0

    سلام
    اقای شهردار شما که کارشناس هستید چرا دارید زمین فضای سبزو پشت بسیج رو مغازه میسازید تا بفروشید راه بهتری نبود تا این زمین هم مثل زمین اتش نشانی از دست نره،

  2. سلام
     | 2015/01/22 - 20:41
    پاسخ
    +4
    0

    سلام وخسته نباشید به شهردار وشورای محترم
    دوستان محترم این شهر غیر از میدان صد تا کوچه خاکی هم داره جهت یاد اوری

  3. بازاری
     | 2015/01/22 - 20:45
    پاسخ
    +5
    0

    سلام
    ای کاش خبر نکار محترم از شهردار در مورد جمع آوری سد معابر و تابلوهای سد معبر شده هم چیزی میپرسید که کی باید جمع کنه

  4. مهدی
     | 2015/01/23 - 11:13
    پاسخ
    +7
    0

    باسلام و عرض ادب
    شهردار محترم نزدیک یکساله برج نورهای شهر به گفته شما به علت پول برق زیاد خاموشه چی میشه اینارو بفروشید چهار تا کوچه آسفالت کنید مردم دعا گوی شما میشن

  5. فرشید
     | 2015/01/23 - 11:43
    پاسخ
    +2
    -1

    سلام
    اقای شهردار خسته نباشی خلاصه ما شنیدیم سگها رو کشتین هر چند تو مصاحبه گفتین نمیکشم ولی بازم ممنون

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads