کد خبر: 210841 - تاریخ: پنج‌شنبه، 25 مارس 2021 - 15:13

در گفتگو با قاری خمامی مطرح شد؛

هر قاری یک سفیر کتاب الهی/ خانواده مهم‌ترین عنصر در پیشرفت و موفقیت بنده بود

به گزارش خوبان خبر ، روز جوان فرصت مناسبی بود تا بیشتر با این قاری قاضی که به اذعان وی که خود را یک شاگرد کوچک مکتب قرآن و مدرسه حقوق می‌داند، آشنا شویم.   چطور و از چه سنی فراگیری قرآن را آغاز کردید؟ از کودکی و از سن پنج سالگی تحت نظر پدر […]

به گزارش خوبان خبر ، روز جوان فرصت مناسبی بود تا بیشتر با این قاری قاضی که به اذعان وی که خود را یک شاگرد کوچک مکتب قرآن و مدرسه حقوق می‌داند، آشنا شویم.

  چطور و از چه سنی فراگیری قرآن را آغاز کردید؟

از کودکی و از سن پنج سالگی تحت نظر پدر بزرگوارم که خود معلم قرآن بود سوره‌های کوچک قرآن را حفظ می‌کردم. شاید اولین انگیزه من جهت فراگیری قرآن پدرم بود چون با برخورد زیبایی که داشت با مهر پدرانه مرا روی پاهایش می‌نشاند و سوره‌های کوچک قرآن را برایم تلاوت می‌کرد لذا علاقه‌ به پدرم زمینه برای فراگیری قرآن شد.

در مجموع فضای خانه ما قرآنی بود زیرا مادرم نیز معلم پرورشی و قرآن در مدارس بود، برادرم نیز از قرا برجسته در شهرستان بود خواهرم نیز از علاقمندان به قرآن بود. هیچ اجباری در خانواده وجود نداشت و کسی اراده نکرده بود حتما من قاری یا حافظ شوم یادم هم نمی‌آید به کاری مجبور شده باشم، فضای خانه به گونه‌ای بود که ناخودآگاه جذب قرآن می‌شدیم، زیرا یک کودک پنج ساله بینش عمیقی به قرآن ندارد قطعا شرایط و فضای خانه همراه با مهربانی بود که مرا به سمت این وادی رحمت جذب می‌کرد.

  همزمان با فراگیری اصول قرائت قرآن، تحصیل هم می‌کردید؟

بله تحصیل همواره در اولویت من بوده، لوح‌های فشرده آموزشی مربوط به تلاوت قاریان برجسته را می‌دیدم و در مورد هریک تحقیق می‌کردم؛ دیدن تلاوت احمد نعینع، قاری ممتاز و پزشک اهل مصر برایم جالب بود چون او هم یک قاری برجسته و هم یک پزشک متخصص بود. همین امر انگیزه‌ای شد که تک بعدی نباشم و فراگیری قرآن باعث خلل در تحصیلاتم نشود.

در مسیر فراگیری اصول قرائت علاوه‌ بر پدر و برادر بزرگوارم نزد اساتید برجسته استان نظیر آقایان بذربخش، صالحی، ایزدی، کاظمی دوره‌های مختلف آموزشی را سپری کردم.

  کدام یک از سه نهاد خانواده، جامعه و نظام آموزشی در تربیت نخبگانی همچون شما نقش موثری دارند؟

قطعا خانواده نقش موثرتری داشته است، زیرا خانواده فضایی مناسب برای رشد و شکوفایی من فراهم کرد، یادم می‌آید مادرم برای موفقیتم در کنکور مرا در موسسه‌های علمی ثبت‌نام می‌کرد و شیوه تربیتی پدر و مادرم اینگونه بود که اگر در هفته پول تو جیبی می‌دادند موظف بودم طوری برنامه ریزی کنم که تا آخر هفته تمام نشود ولی در خصوص تحصیل علم و قرآن می‌گفتند هر هزینه‌ای در این راستا داشته باشم رایگان است و اینگونه انگیزه زیادی برای خرید کتاب‌های علمی و لوح‌های فشرده آموزش قرآن داشتم.

 به نظر شما افراد قرآنی تا چه میزان توانسته‌اند در جامعه نقش‌آفرینی‌ کنند و اثرات قرآن را به همگان بشناسانند؟

اگر از من می‌پرسید باید بگویم کم بلکه بسیار کم، متاسفانه ما جامعه قرآنی را محدود به خودمان کرده‌ایم و این حلقه را مختص به خودمان و هم‌ کیشان‌مان کرده و گسترش نداده‌ایم. افرادی را می‌شناسم که نه ظاهر قرآنی، نه زبان قرآنی، نه رفتار و حرکات قرآنی دارند ولی واقعا عاشق قرآن هستند خب چرا نباید فضا را به گونه‌ای باشد که همه اقشار جامعه در آن ورود کنند؟

قرآن برای همه است نه جناح خاصی می‌شناسد نه مدل مو، ریش و یا لباس خاصی؛ قرآن برای همه انسان‌ها یکسان نازل شده؛ هر قاری قرآن یک سفیر کتاب الهی در بین مردم جامعه است. وقتی شما هم قاری یا حافظ قرآن هستید و هم پزشک، معلم، ورزشکار، مهندس، قاضی، هنرمند و .. هستید قطعا بهتر و بیشتر می‌توانید در جذب همگانی به آیات وحی موثر باشید به شرط آنکه نه فقط در الحان بلکه در رفتار، کردار و گفتار نیز قرآنی باشید.

 سابقه شرکت در کدام مسابقات قرآنی و کسب چه مقامی را دارید؟

در ابتدا باید بگویم حدود چندسالی است که در هیچ یک از مسابقات قرآن شرکت نمی‌کنم و علت آن هم سهل کردن مسیر برای سایر جوانانی است که در این مرحله قرارگرفته‌اند و نیاز به انگیزه جهت ادامه راه دارند. معتقدم مسابقات قرآن هدف نیست بلکه مسابقات قرآن انگیزه و وسیله است، وسیله‌ای برای رسیدن به هدف بزرگتر که همانا فهم قرآن و عمل به قرآن است.

از برخی عناوین قرآنی کسب شده می‌توانم به برگزیده کشوری مسابقات قرائت قرآن بسیج دانش‌آموزی،برگزیده کشوری مسابقات قرائت جهاد کشاورزی، برگزیده کشور مسابقات اذان دانش‌آموزی، برگزیده مسابقات ترتیل اوقاف و امور خیریه کشور، رتبه سوم مسابقات کشوری ترتیل قوه قضاییه، رتبه دوم ترتیل دانشگاه‌های دولتی کشور در کنار سایر مسابقات قرآن منطقه‌ای و استانی اشاره کنم.

 در حال حاضر تمرین قرائت دارید و در محافل قرآنی قرائت می‌کنید؟

متاسفانه کار قضایی به حدی سنگین و زیاد است که ساعات زیادی از طول روز را مشغول هستم و اگر هم فرصت کنم بتوانم صفحه‌ای از قرآن را تلاوت کنم یا تلاوت قاریان برجسته را از رادیو قرآن خودرو گوش دهم اما برای آرامش روح نیاز به شرکت در جلسات و محافل قرآنی دارم ‌ان‌شاالله بعد از برچیده شدن کرونا حتما با جدیت بیشتر در این جلسات شرکت می‌کنم.

چطور شد قضاوت را انتخاب کردید و چه مدت است که در این حیطه فعالیت دارید؟

شاید علاقه‌ام‌ به قضاوت به دوران کودکی‌ام‌ بر می‌گردد که وقتی دوستانم سر موضوعی دعوا می‌کردند برای حل اختلاف مرا داور و حاکم خود انتخاب می‌کردند؛ علاوه‌بر این با توجه به تحصیل در رشته علوم انسانی تصمیم گرفتم که وارد عرصه قضا شوم. در حال حاضر حدود پنج سال است که مشغول خدمت در این منصب هستم.

در امر قضاوت تمام سعی و تلاشم بر این است که در داوری به  آیه ۲۶ سوره مبارکه ص» عمل کنم.

  شما یک قاضی قاری هستید یا یک قاری قاضی؟

قطعا یک قاری قاضی هستم جایگاهی که به واسطه قاری قرآن بودن در جامعه کسب کردم به مراتب برایم ارزشمندتر است، عزت و جایگاهی که به واسطه قرآن در جامعه دارم منوط به صندلی و میزی نیست شاید احترامی که مردم به واسطه قضاوت دارم بعد از بازنشستگی و یا تغییر شغل از بین برود اما با قرآن عزت همیشه پا برجاست.

  بنظر شما جایگاه کدام یک از این دو تخصص در جامعه مهم‌تر و بالاتر است؟

سوال سختی است، نمی‌توانم بگویم جایگاه کدام تخصص بالاتر است هر کدام در جایگاه خود مهم، قدس و قابل احترام هستند ولی متاسفانه یک قاری قرآن باید یاد بگیرد حتما شغلی داشته باشد تا امرار و معاش وی دچار مشکل نشود؛ این امر نه تنها در مورد قاریان و حافظان قرآن بلکه در خصوص سایر هنرمندان و ورزشکاران در رشته‌های مختلف هم صدق می‌کند.

نقاشی که بنایی می‌کند و ورزشکار و قهرمان ملی که دست فروشی می‌کند و یا قاری و حافظ قرآنی که عطر می‌فروشد و یا خیاطی می‌کند. این را گفتم که بدانیم قاریان قرآن اگر صرفا تمام کارشان تلاوت قرآن باشد دارای امنیت اقتصادی نیستند در حالیکه شرایط به گونه‌ای است که باید به فکر منبع درآمدی باشند.

 حلقه دوستان شما بیشتر از حقوقدانان و قضات هستند یا قاریان قرآن؟

حلقه دوستانم متشکل از افرادی است که با آنها احساس صمیمانه دارم که معمولا به صنف و یا شغل افراد در هنگام دوستی توجه آنچنانی ندارم معیار من برای دوستی امنیت، آرامش، اعتماد و احترام متقابل است و این صفات می‌تواند در دوستان قضایی یا قرآنی‌ام یا در سایر دوستان مشترک باشد.

  به عنوان یک جوانی که در عرصه علم و مسئولیت موفق بوده، چه افق دیگری را در نظر دارید؟

به اعتقاد خودم راه زیادی در پیش دارم و هنوز ابتدای مسیر هستم. خود را یک شاگرد کوچک مکتب قرآن و مدرسه حقوق می‌دانم و برای بهتر شدنم هر روز تلاش می‌کنم افق‌های زیادی در ذهن دارم اما علاقه شخصیم آن است تا پایان عمرم هرچه که فرا گرفته‌ام را در محیط آموزشی به علاقمندان واقعی آن انتقال دهم.

  تاکنون برای متهمان و مجرمان، تنبیه قرآنی در نظر گرفته‌اید؟

تنبیه که نه ولی زمانی که در شهر خمام به عنوان دادرس دادگاه مشغول به کار بودم در پرونده‌های کیفری منجر به محکومیت با توجه به سن و سال متهمان و همچنین پیشینه کیفری‌شان در زمانی که عقیده بر محکومیت آنها داشتم ضمن تعیین مجازات، اجرای آن را برای مدتی معلق کرده و در طول دوران  تعلیق و مراقبت، افراد را مکلف به فراگیری قرآن و شرکت در جلسات قرآنی و خواندن ترجمه قرآن و تهیه رونوشتی از برخی سوره‌های قرآن می‌کردم که الحمدالله صدور این آرا برکات زیادی برای شخص متهم و خانواده وی داشت، به نحوی که برخی از مجرمین اتفاقی که برای اولین بار مرتکب جرمی شده بودند نه تنها به زندان نرفتند بلکه به جامعه بازگشتند، این بار نه به عنوان یک مجرم بلکه به عنوان یک دوستدار قرآن، قاری و یا مستمع ثابت جلسات قرآنی.

 به نظر شما چه اندازه از مفاهیم قرآنی در مسائل قضایی بهره برده می‌شود؟ ارتباطی بین این دو بخش وجود دارد؟

مسلما به جهت عام الشمول بودن مفاهیم قرآن و خصیصه ذاتی آن که ره توشه‌ای برای هدایت و سعادت بشر است، بسیار ارتباط زیادی بین حقوق و قرآن وجود دارد به عنوان مثال آیات ۵۹ و ۳۴ سوره نساء، ۱۱۳ سوره هود، ۳۳ و ۳۱ سوره اسراء، ۱ الی ۴ سوره الرحمن، ۱ سوره قلم، ۲ و ۴ سوره نور ناظر به حقوق اساسی هستند.

  خودتان را فرد موفقی می‌دانید؟

به نظرم زمانی فرد می‌تواند خود را موفق بداند که به همه اهدافی که در طول زندگی‌اش برای خود ترسیم کرده برسد با این حال چون به تمام اهداف خود نرسیده‌ام خود را فرد موفقی نمی‌دانم اما هر لحظه در جهت موفقیت تلاش می‌کنم و برای موفقیت جوانان سرزمینم نیز دعا می‌کنم.

  اگر به کودکی برگردید، مجدد همین مسیر را انتخاب می‌کنید؟

قطعا بله اما با کمی تعقل و تفکر بیشتر در آیات قرآن؛ متاسفانه معضلی که گریبانگیر جامعه قرآنی شده توجه بیش از اندازه به اصوات و الحان یا ظواهر قرآن است و دقت در مفاهیم و تدبر در آیات و در نتیجه عمل به آن کمرنگ شده است اگر به کودکی باز می‌گشتم این راه را ادامه می‌دادم اما به معانی قرآن بیشتر از الحان قرآن توجه می‌کردم.

جا دارد از همه عزیزانم به ویژه پدر و مادر بزرگورارم، همسرمهربانم، خواهر و برادر عزیزم که در مسیر پیشرفت و تعالی به من کمک کردند و پشتیبانم بودند و هستند قدردانی ‌کنم؛ همچنین قدردان زحمات معلمان و اساتید حقوق و قرآنم، همه دوستانی که همراه و همقدم من در این مسیر بوده‌اند، هستم.

انتهای پیام

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads