کد خبر: 9973 - تاریخ: پنج‌شنبه، 18 اکتبر 2012 - 10:23

رئیس جمهور برای گفتن حرف تازه ای به کویت می رود؟

رئیس جمهور کشورمان در حالی برای شرکت در اجلاس منطقه‌ای سران مجمع گفتگوهای آسیایی به کویت سفر کرده است که امیر این کشور نه تنها در اجلاس غیر متعد‌ها که به صورت رسمی دعوت شده بود، شرکت نکرد، بلکه پاسخ سفر هفت سال پیش رئیس جمهور کشورمان را نیز نداده و تا کنون اقدام متقابلی در این زمینه انجام نداده است.

به  گزارش خوبان به نقل از تابناک، رئیس جمهور کشورمان در حالی برای شرکت در اجلاس منطقه‌ای سران مجمع گفتگوهای آسیایی به کویت سفر کرده است که امیر این کشور نه تنها در اجلاس غیر متعد‌ها که به صورت رسمی دعوت شده بود، شرکت نکرد، بلکه پاسخ سفر هفت سال پیش رئیس جمهور کشورمان را نیز نداده و تا کنون اقدام متقابلی در این زمینه انجام نداده است.

اگر چه سفرهای مقام‌های یک کشور به کشوری دیگر در صورت بی‌پاسخ ماندن نوعی بی‌احترامی دیپلماتیک تلقی می‌شود و کشور‌ها عموما می‌کوشند از شکسته شدن اقتدار دیپلماتیک خود ممانعت به عمل آورند، اما بحث مهم‌تر از این مساله این است که چرا رئیس جمهور ایران اصرار دارد به کشوری چون کویت سفر کند؟ کشوری که در همین یک ماه پیش پادشاهش سفر به ایران را رد کرده بود.

هدف از انجام چنین سفرهایی چیست؟
کار دیپلماتیک بر اساس رابطه، مذاکره و گفتگو شکل می‌گیرد. در واقع بدون ایجاد رابطه و به دنبال آن مذاکره و تعامل در مورد موضوعات مشترک و مورد علاقه کار دیپلماتیکی انجام نمی‌گیرد. غرض اینکه ایجاد ارتباط با کشور‌ها اساس هر رابطه دیپلماتیکی است و ایجاد رابطه با کشور‌ها و سفر و بازدید و شرکت در اجلاس مهم بین المللی هیچگاه به خودی خود مورد انتقاد نیست و بر عکس باید از آن استقبال کرد. اما چرا باید به سفر رئیس جمهور به کویت و برای شرکت در اجلاس گفتگوهای آسیایی انتقاد کرد؟

زمانی اینگونه استدلال می‌شد که مقامات ایران باید از هر تریبونی برای بیان نقطه نظرات خود استفاده کنند و بتوانند با رسانه‌های کشورهای حتی متخاصم با ایران سخنان خود را بیان کرده تا منشا تحولی در عرصه منطقه‌ای و بین المللی گردند، اما اکنون سئوال این است که رئیس جمهور ایران چه حرف تازه‌ای داشته است که تا کنون نتوانسته است بگوید و به خاطر گفتن آن عزم کویت کرده است تا حیثیت دیپلماسی ایران زیر سئوال رود.

شاید زمانی لازم باشد مقامات کشوری حتی با وجود شکستن حیثیت دیپلماتیک خود به کشوری سفر کنند تا شاید با حضور در جلسه‌ای و بیان سخنی فرصتی را برای کشور فراهم کنند و می‌توان با محاسبه هزینه و فایده تن به چنین سفری داد. حتی اگر پادشاه کشوری هفت سال پس از سفر رئیس جمهور اقدام متقابلی انجام نداده باشد. حتی اگر پادشاه کشوری به جای حضور در اجلاس سران غیر متعهد‌ها وزیر خارجه‌اش را فرستاده باشد.

اما سفر اخیرا آقای رئیس جمهور در مقابل این بی‌اعتنایی کویتی‌ها برای بیان چه سخنی بود؟ راستی رئیس جمهور چه سخنی قرار بود بر زبان آورد که در جای دیگری نمی‌توانست؟ به راستی رئیس جمهور از مواضع روزهای گذشته کویت در مورد جزایر سه گانه ایرانی خلیج فارس هم اطلاع نداشت؟

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads