کد خبر: 9743 - تاریخ: سه‌شنبه، 16 اکتبر 2012 - 18:21

بازیگران سینما با سهمیه ویژه عازم مکه شدند + تصاویر

شب گذشته کاروان بازیگران سینما و تلویزیون، با استفاده از سهمیه مخصوص و حمایت ویژه یک جریان خاص دولتی، برای انجام مناسک حج تمتع عازم عربستان شدند.

به گزارش خوبان به نقل از مشرق: در شرايطي كه شمار قابل توجهي از متقاضيان حج تمتع، سال‌هاست براي انجام اين فريضه لحظه‌شماري مي‌کنند و هر ساله تعدادي از آنها به واسطه كهولت سن و بيماري فوت کرده و توفيق انجام اين فريضه را از دست مي‌دهند، ديشب تعدادی از بازیگران سینما و تلویزیون عازم عربستان شدند.

تعدادی از بازیگران سینما و تلویزیون، ديشب با استفاده از سهمیه مخصوص و حمایت ویژه یک جریان خاص دولتی با پرواز شماره 1532 تهران را به مقصد جده ترک کردند تا اعمال حج تمتع را به جای آورند.

تینا آخوندتبار، لعیا زنگنه، سحر قریشی، رزیتا غفاری، شهرزاد کمال‌زاده، سمانه پاکدل، زهرا عاملی، ماه‌چهره خلیلی و مادر مهناز افشار از جمله حاضران در این کاروان بودند.

همچنین شنیده شده بهنوش طباطبایی، امیرحسین مدرس، جهانبخش سلطانی، محمدعلی باشه‌آهنگر و برخی دیگر از سینماگران نیز در این کاروان حضور داشته‌اند. برخی از هنرمندان نیز در دقیقه 90 به علت مسائل کاری نتوانستند با این گروه عازم مکه مکرمه شوند.

“علی.ک” مسؤول هماهنگ‌کننده سفر سینماگران به حج، در دقایق آخر به دلایل نامعلومی از سفر باز ماند.

این در حالی است که پیش از این، رئیس جدید سازمان حج و زیارت بارها با تأکید بر سیاست هدفمندسازی سهمیه‌های حج و حذف سهمیه‌های خاص، تصریح کرده بود “حق مردم متعلق به آنهاست و دادن و بخشیدن حقوق مردم به دیگران معنا ندارد.”

چندی قبل نیز زهره طبیب‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به دنبال خبری در پايگاه خبري مشرق مبنی بر اعزام هنرمندان خارج از نوبت به حج، طی تذکر کتبی ارائه توضیح وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیرامون علت اعلام اسامی هنرمندان تئاتر و سینما براي تشرف به حج تمتع را خواستار شده بود.

مبناي اين سفرها با چند پرسش اساسي روبروست:
1. اعزام هنرمندان براساس چه معیار و ملاکی و سياست فرهنگي انجام مي‌شود؟
2. نتيجه، بازخورد و انعكاس اين سفرها در آثار و توليدات هنري چگونه ارزيابي و ديده مي‌شود؟
3. چرا هنرمندان دیگر رشته‌ها از چنين امتيازي كه به‌راحتي در اختيار چهره‌هاي گيشه‌پسند سينما قرار مي‌گيرد، سهم و بهره‌اي ندارند؟

چرا هنرمندان دیگر رشته‌ها مانند نویسندگان، شعرا و … از كاروان حج جا مي‌مانند و حمايت‌هاي دولتي فقط شامل سوپراستارهاي سينما مي‌شود كه در كارنامه هنري خود، تقريباً گوشه‌چشمي به آثار معناگرا و ارزشي نداشته‌اند و حتی برخی از آنها به دلایلی روشن، ممنوع‌التصویر هستند به گونه‌اي كه حتي برخي از آنان به دليل بعضي نقش‌هاي هنري و رفتار خاص خود در جامعه، در كنار خانه خدا مورد انتقاد زائران ايراني قرار مي‌گيرند يا به استفاده از رانت‌هاي دولتي و ارتباط با جريان انحرافي متهم مي‌شوند.

موضوع اعزام هنرمندان به سفر عمره مفرده و يا حج تمتع، يكي از برنامه‌هاي ويژه دولت است كه پايه و اساسش در دولت احمدي‌نژاد گذاشته شده است. اگرچه اين ماجرا با اعزام هنرمنداني چون محمدحسين لطيفي در حج تمتع سال 86 آغاز شده اما در سال 90 و با اعزام دسته‌جمعي سوپراستارهاي سينما مانند محمدرضا شريفي‌نيا، حسام نواب صفوي، محمدرضا گلزار، الناز شاكردوست، مهناز افشار، الهام حميدي و … رنگ و بوي تازه‌اي پيدا كرد و موجب انتقادهايي در جامعه هنري كشور شد.

رزیتا غفاری و ماه‌چهره خلیلی- سالن حجاج فرودگاه مهرآباد

تینا آخوند تبار و شهرزاد کمال زاده- سالن حجاج فرودگاه مهرآباد

سحر قریشی- سالن حجاج فرودگاه مهرآباد

زهرا عاملی مجری تلویزیون- سالن حجاج فرودگاه مهرآباد

 

سمانه پاکدل- سالن حجاج فرودگاه مهرآباد

مهناز افشار- سالن حجاج فرودگاه مهرآباد

نظرات بینندگان

یک نظر ثبت شده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads