کد خبر: 9074 - تاریخ: دوشنبه، 8 اکتبر 2012 - 12:00

آقای رئیس جمهور، شما برای مذاکره به آمریکا نرفتید.

رئیس‌جمهور راست می‌گوید و ایران همواره آماده صحبت و مذاکره بر روی منافع مشترک با همه کشورهای جهان به جز رژیم اشغالگر قدس است اما آیا واقعا این ایران است که همیشه باید آمادگی خود را اثبات کند؟

محمود احمدی‌نژاد برای چندمین بار در مصاحبه با نشریات آمریکایی، از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای مذاکره و برقراری ارتباط سیاسی با این کشور خبر داده است اما انگار آقای رئیس‌جمهور فراموش کرده چه کسی باید آمادگی خود برای مذاکره را اعلام کند.

رئیس‌جمهور راست می‌گوید و ایران همواره آماده صحبت و مذاکره بر روی منافع مشترک با همه کشورهای جهان به جز رژیم اشغالگر قدس است اما آیا واقعا این ایران است که همیشه باید آمادگی خود را اثبات کند؟ آیا عالی‌ترین مقام اجرایی جمهوری اسلامی ایران باید همیشه بر روی این مساله تاکید کند؟ آیا ایران زمینه‌ساز ناکامی ارتباط میان دو کشور بوده که اکنون باید هر سال و به بهانه‌های مختلف، وفاداری خود به رفتار احترام متقابل را به اثبات برساند؟

ایالات متحده دقیقا در زمانی که احمدی‌نژاد روبروی خبرنگار آمریکایی نشسته بود و از آمادگی ایران برای مذاکره با کاخ سفید سخن می‌گفت، حکم به خروج نام تروریست‌های منافقین از لیست گروه‌های تروریستی در این کشور داد و این به معنای باز گذاشتن و حتی همراهی با اعضای مجاهدین خلق برای ادامه خونریزی در خاک مقدس ایران است. آیا آقای رئیس‌جمهور که هر سال در نیویورک از مقامات آمریکایی برای گفتگوی احترام آمیز دعوت می‌کند، آمادگی طرف مقابل برای مذاکره را نیز در نظر دارد؟

آمریکا در طول 33 سال گذشته ثابت کرده آمادگی مذاکره با ایران را ندارد و این مساله در طول زمان تشدید هم شده است؛ چرا که انقلاب اسلامی ایران تخت شدیدترین فشارهای قطع رابطه و تحریم توانسته به الگوی مسلمانان جهان تبدیل شود و جرقه بهار عربی و بیداری اسلامی را در غرب آسیا و شمال آفریقا روشن کند؛ تا جایی که مشاور “میت رامنی” در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چند روز پیش گفت: “حمله به سفارتخانه‌های ما در سراسر جهان و به آتش کشیدن پرچم آمریکا، حوادث ۱۹۷۹ و تسخیر سفارت آمریکا در تهران را تداعی می‌کند.”

اکنون مطرح شدن مساله “مذاکره آمریکا با ایران” رسما پتک سهمگین بر دیپلماسی خارجی کاخ سفید است. پس طبیعی است که آمریکا هرگز آماده مذاکره با ایران و برقراری رابطه با کشورمان را ندارد. با این حال و با توجه به این شرایط، مشخص نیست چرا آقای رئیس‌جمهور همچنان بر طبل آمادگی ایران برای مذاکره می‌کوبد؟ مگر ایران تاکنون آماده مذاکره تحت شرایط عادلانه و محترمانه نبوده است؟ یا مگر تغییری در رویکرد استکباری ایالات متحده علیه ملت ایران صورت گرفته که مسئولان دولت آن را می‌بینند اما سایر کارشناسان و دلسوزان نظام از مشاهده آن عاجز هستند؟!

تاکید مکرر احمدی‌نژاد بر مساله رابطه با آمریکادر حالی صورت می‌گیرد که مردم ثابت کرده‌اند  ایران نیازی به ارتباط با ایالات متحده ندارد و بدون این رابطه هم توانایی بیرون کشیدن گلیم خود از آب را دارند. قطعا در این زمان، پرداختن به مسائل اقتصادی و تمرکز بر روی حل مشکلات اقتصادی مردم که این روزها با گرانی کمرشکن اجناس مصرفی روبرو هستند، در اولویت بیشتری نسبت به سخنان آقای رئیس‌جمهور قرار دارد.

احمدی‌نژاد قطعا با یک هیات پرجمعیت به نیویورک نرفته است تا درخواست مذاکره با آمریکا را مطرح کند؛ چرا که این مساله نه در اولویت مسائل کشور است و نه در محدوده اختیارات رئیس‌جمهور. رهبر انقلاب هم بارها اعلام کرده‌اند که در زمان لازم و با فرض تغییر رویکرد استکباری ایالات متحده، نسبت به برقراری مجدد رابطه با آمریکا اظهارنظر خواهند کرد.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads