کد خبر: 7388 - تاریخ: شنبه، 15 سپتامبر 2012 - 09:04

واگذاری شرکت‎‎های امیرخسروی با واگذاری تیم فوتبال داماش آغاز شد

گزارشی از خاستگاه تخلف بزرگ بانکی و واگذاری اولین شرکت مه آفرید را در این گزارش خواهید خواند.

به گزارش خوبان به نقل از پنجره: مه آفرید امیرخسروی نقش مهمی در احیای منطقه‎ای به نام داماش داشت. داماش مکانی بسیار خوش آب و هوا و بکر در جنوب گیلان است و امیرخسروی با سرمایه‎گذاری در آب معدنی داماش و خرید مجوز یک تیم و نام‎گذاری آن با نام «داماش» به این منطقه شهرتی بین‎المللی داد. گزارشی از خاستگاه تخلف بزرگ بانکی و واگذاری اولین شرکت مه آفرید را در این گزارش خواهید خواند.

حکم مه آفرید امیرخسروی هفته گذشته ابلاغ شد و پیش‎بینی می‎شود وی به حکم اعتراض کرده و بار دیگر وی را در دادگاهی دیگر ببینیم. جدای از فعالیت‎‎های اقتصادی کلان مه آفرید، چیزی که مورد توجه قرار گرفته است، احیای منطقه‎ای به نام داماش از توابع شهرستان رودبار است. داماش منطقه‎ای بسیار خوش آب و هوا و ییلاقی است که هر ساله هزاران نفر برای تفریح به آن‎جا می‎روند. برای رفتن به منطقه داماش راه آسانی نداریم چراکه منطقه‎ای کوهستانی بوده و در ارتفاع 2200 متری از سطح دریا واقع شده است. اين منطقه با روستا‎‎های دوسالدیه، آیینه دیه و شهر جیریندیه (جیرنده) همسایه است.

داماش روستایی کوچک و ییلاقی با اقلیمی کوهستانی _ جنگلی در ده کیلومتری بخش یا دهستان جیرنده از توابع عمارلو رودبار است. جیرنده خود در 40 کیلومتری شهرستان لوشان واقع است. در مسیر جاده اصلی تهران _ رشت در میانه شهر لوشان، در سمت راست و به‎سمت کوهستان باید وارد جاده جیرنده شد که ناهموار است و پیچ در پیچ و در دامنه‎‎هایی تقریبا خشک و کم پوشش امتداد می‎یابد. اين جاده فاقد کمترین علائم راهنمایی است و راه را فقط با پرسش از رهگذران و ماشین‎‎های عبوری می‎توان یافت. بعد از عبور از سربالایی‎ها و شیب‎‎های تند روستای خلوت جیرنده که اكنون نام شهر بر خود نهاده است، مقصد پدیدار می‎شود. این سفر در اوایل تیرماه انجام شد. روستای داماش بسیار کم جمعیت است اما اهالی آن از این‎که روستایشان شهرت جهانی پیدا کرده خوشحال هستند و تمایل ندارند که از اختلاس و تخلف بزرگ بانکی سخنی بر زبان بیاورند. مه آفرید در این منطقه سرمایه‎گذاری کرده و با انتخاب نام این منطقه براي آب معدنی توانست شهرتی ملی به داماش بدهد. البته روستایی‎‎های این‎جا هیچ شناختی از امیرخسروی‎ها ندارند. طبیعت داماش بسیار بکر و زیباست و گل سوسن چلچراغ که در دنیا فقط در این منطقه و بخش کوچکی از کشور آذربایجان می‎روید، مورد توجه بسیاری از گیاه‎شناسان و مردم واقع شده است.

سوسن چلچراغ در سال 1354 توسط گیاه‎شناسی به نام لدربوری در حوزه آبریز خورگام روستای داماش شناسایی شد و پس از آن سوسن چلچراغ کانون توجهات داخلی گردید. پس از معرفی این گل به دولت ایران در همان زمان از سوی شورای عالی محیط زیست در زمره آثار زیست محیطی ملی کشور به ثبت رسید و طی این سال‎ها رویش‎گاه سوسن چلچراغ در روستای داماش به مساحت 4 هکتار تحت حفاظت قرار گرفته است.

مه آفرید قبل از این‎که در این منطقه سرمایه‎گذاری کند، شرکت خدمات کشاورزی و دامداری میثاق گیلان را در سال 1376 در رودبار تأسیس کرد. این همان شرکتی است که وقتی از آغاز فعالیت‎‎های مه آفرید می‎خواهند سخن بگویند از آن نام می‎برند و به این شرکت، گاوداری می‎گویند! این شرکت در زمینه تولید و عرضه شیر و دام فعالیت داشت. نکته جالب از این شرکت این‎که تسهیلات اندک طرح حمایت از بنگاه‎‎های زودبازده وزارت کار دولت نهم موجب شد تا این شرکت در سال 1385 توسعه یابد و به حیات خود ادامه دهد. یعنی جهرمی که آن موقع وزیر کار بود؟ به‎طور غیر مستقیم موجبات ظهور پدیده اقتصادی به نام مه آفرید امیرخسروی را فراهم آورد و تا این‎جای کار این اقدام دولت مناسب بود و نشان می‎دهد که با این طرح‎‎های ساده اما کارشناسی شده، هر کسی می‎تواند سرمایه‎گذاری کرده و مدیریت سرمایه انجام دهد. البته همین مه آفرید با کمک برخی از دولتی‎ها زمینه افزايش نامشروع سرمایه و سقوط خود را فراهم کرد. مه آفرید در همین سال به کمک برادران خود شرکت توسعه سرمایه‎گذاری امیرمنصورآریا را با سرمایه 50 میلیون تومانی تأسیس می‎کند و تا بهمن 1387 سرمایه شرکت را تا 20 میلیارد تومان افزایش می‎دهد.

در این مدت امیرخسروی شرکت آب معدنی داماش را خریداری می‎کند و با سرمایه وی این شرکت بازار قابل توجهی از آب معدنی را به خود اختصاص مي‎دهد. جاده قزوین به رشت، لوشان، کیلومتر ۸ جاده جیرنده به داماش، آدرس کارخانه داماش است که مه آفرید با سرمایه‎گذاری روی تیم‎‎های ورزشی نام شهرت دوچنداني بخشيد. باشگاه ورزشی داماش ایرانیان به منظور سرمایه‎گذاری در رشته‎‎های مختلف ورزشی در همان سال 1385 تأسیس شد و مسئولان آن اقدام به خریدن امتیاز تیم‎‎های فوتبال کردند و صاحب دو تیم فوتبال دسته اولی در گیلان و لرستان با نام‎های داماش و گهر شدند كه در حال حاضر در لیگ برتر فوتبال حضور دارند. تیم‎‎های ورزشی داماش مانند تابلوی تبلیغاتی برای شرکت‎‎های مه آفرید امیرخسروی بودند و حتی در ابتدای فصل گذشته فوتبال قرار بود داماش با پیراهن‎‎هایی که منقش به لوگو و تبلیغ بانک غیر قانونی آریا بود بازی کند اما رسوایی تخلف بزرگ بانکی مجال این کار را نداد. به هر حال تیم فوتبال داماش را می‎توان جزء اولین دارايي‎هايي دانست که از چنگ مه آفرید بیرون آمد چراکه چند روز پیش این تیم رسما به شرکت سرمایه‎گذاری و تأمین خودروی صدرا واگذار شد و داماش صدرا در اداره ثبت شرکت‎ها به ثبت رسید. می‎توان گفت با آغاز واگذاری شرکت‎ها و اموال مه آفرید در آینده شاهد واگذاری بیشتری در این زمینه خواهیم بود. مسئولان جدید تیم داماش صدرا هم چند تصمیم مهم گرفته‎اند؛ این‎که نام تیم همچنان داماش باشد و امیر عابدینی مدیرعامل آن باقی بماند!

نظرات بینندگان

انتشار یافته:۲

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads