کد خبر: 3999 - تاریخ: دوشنبه، 25 ژوئن 2012 - 11:47

پس از تأیید انتخابات توسط کمیته عالی انتخابات مصر:

مرسی اولین رییس جمهور مردمی دنیای عرب

فاروق سلطان ، رئيس كميته عالي انتخابات مصر، اعلام كرد در اين انتخابات محمد مرسي، نامزد انقلابيون مصر، پيروز است.همچنين بنا برگزارش العالم، تدابير امنيتي شديدي در اطراف ساختمان كميته عالي انتخابات رياست جمهوري مصر اتخاذ شده است.

کميته عالي انتخابات رياست جمهوري مصر پس از انتظار طولاني نتيجه نهايي انتخابات رياست جمهوري مصر را اعلام و محمد مرسي نامزداسلامگرايان را پيروز انتخابات معرفي كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، پس از يك هفته انتظار و دو بار به تعويق افتادن، سرانجام كميته عالي انتخابات رياست جمهوري مصر نتايج انتخابات رياست جمهوري اين كشور را اعلام كرد.
فاروق سلطان ، رئيس كميته عالي انتخابات مصر، اعلام كرد در اين انتخابات محمد مرسي، نامزد انقلابيون مصر، پيروز است.
همچنين بنا برگزارش العالم، تدابير امنيتي شديدي در اطراف ساختمان كميته عالي انتخابات رياست جمهوري مصر اتخاذ شده است.
مردم مصر كه از روزها قبل با تجمع درميدان التحرير وخيابان هاي اطراف چشم انتظارشنيدن خبرپيروزي نامزد اسلامگرا بودند عصرديروزبا شنيدن نظر كميته عالي انتخابات مصر مبني برپيروزي محمد مرسي درانتخابات ورئيس جمهورشدن وي ،فرياد الله اكبرسردادند و اشك شوق ريختند.
پس از آن ،غريو شادي مردم فضاي ميدان التحرير وخيابان هاي اطراف را پركرد و مردم تا اواخر شب به جشن و پايكوبي پرداختند.
محمد مرسي با كسب بيش از 13 ميليون 230 هزار و 131 راي پيروز انتخابات شد.
وي 51/73 درصد آرا را از آن خود كرد. احمد شفيق نيز با كسب 48/27 درصد آراء تعداد 12 ميليون و 347 هزار و 380 راي كسب كرده است.
محمد مرسي عيسي العياط اكنون رئيس حزب آزادي و عدالت شاخه سياسي گروه اخوان المسلمين است.
اين حزب در جريان نخستين انتخابات پارلماني پس از سرنگوني رژيم حسني مبارك، ديكتاتور مخلوع مصر، پيروزي چشمگيري را كسب كرد.
درهمين رابطه ديروز وهنگام اعلام نتيجه انتخابات رياست جمهوري مصر كريستين امانپور روزنامه نگاركهنه كاروجانبدارآمريكايي درحالي كه ميدان التحرير مصر از غريو فرياد شادي مردم درحال انفجار بود با فريادي كه درشورشادي مردم مصر گم مي شدگزارش كرد: من با مرسي حرف زدم وپرسيدم آيا شما مصر را به طرف ايران مي بريد يا به سمت اسلام تركيه متمايل هستيد و وي پاسخ مبهمي داد.
امانپور سپس با اشاره به سمت ميدان التحرير ونشان دادن صحنه هاي شورانگيزشادي مردم از پيروزي اسلامگرايان اظهارداشت:اما اين مردم به ما مي گويند كه مصر به طرف ايران خواهد رفت.
گفتني است از ساعاتي پيش از اعلام نتيجه انتخابات، يگان هاي ارتش مصر درمناطق حساس موضع گرفته بودند و چنين به نظر مي رسيد كه احمد شفيق نامزد حكومت مبارك را به عنوان پيروز انتخابات معرفي خواهند كرد اما هنگامي كه صد ها هزار تن از طرفداران مرسي درميدان التحرير وخيابان هاي اطراف با نگراني مترصد اعلام نتيجه انتخابات بودند با اعلام پيروزي محمد مرسي فرياد الله اكبرسردادند و به جشن وسرور پرداختند.
درهمين حال طرفداران احمد شفيق نيز به تعداد اندك دربرخي مناطق تجمعاتي داشتند كه نااميدي از تعداد اندكشان به نسبت فوج جمعيت گرد آمده درميدان التحرير و خيابان هاي اطراف آن درچهره هاي آنان هويدا بود.
محمد مرسي كيست؟
محمد مرسي ، نامزد حزب آزادي و عدالت شاخه سياسي جماعت اخوان المسلمين مصر و رئيس اين حزب، عضو سابق دفتر ارشاد جماعت اخوان است كه طي سال هاي 2000 و 2005 نماينده پارلمان مصر نيز بود و مبارزاتي عليه رژيم سابق نيز داشت و همين موجب شده بود تا رژيم او و پسرش را تهديد به بازداشت كند.
محمد مرسي گزينه ذخيره جماعت اخوان المسلمون بود كه پس از رد صلاحيت خيرت شاطر جايگزين وي شد.
وي متولد 5 آگوست 1951 در روستاي العدوه در استان الشرقيه مصر است. محمد مرسي در خانواده اي فقير و كشاورز به دنيا آمد و داراي سه برادر و دو خواهر است وي داراي پنج فرزند و 3 نواده است.
محمد مرسي داراي مدرك كارشناسي ارشد مهندسي فلزات در سال 1978 از دانشگاه قاهره و داراي مدرك دكتراي محافظت از موتورهاي فضاپيما از دانشگاه كاليفرنياي جنوبي آمريكاست كه پس از فراغت از التحصيل در اين دانشگاه نيز به تدريس مشغول شد.
فعاليت هاي سياسي
و اجتماعي
مهمترين فعاليت هاي سياسي و اجتماعي محمد مرسي را مي توان در موارد زير ملاحظه كرد:
– رئيس حزب آزادي و عدالت و عضو سابق دفتر ارشاد جماعت اخوان المسلمون و از رهبران سياسي اين گروه
– نماينده پارلمان الشعب مصر در دوره 2000 – 2005 ميلادي
– رئيس بخش مواد شناسي دانشكده مهندسي الزقازيق
– دانش آموخته دوره كارشناسي مهندسي دانشگاه قاهره در سال 1975 ميلادي و كارشناسي ارشد مهندسي فلزات از دانشگاه قاهره در سال 1978 ميلادي و دكتراي مهندسي از دانشگاه جنوب كاليفرنيا در سال 1982 ميلادي.
– استاديار دانشكده مهندسي دانشگاه قاهره، استاديار دانشگاه جنوب كاليفرنيا و استاديار دانشگاه نورس ريج كاليفرنيا در سال هاي 1982 – 1985
– استاد و رئيس بخش مهندسي مواد در دانشكده مهندسي الزقازيق در سال 1985 تا 2010 ميلادي
– عضو كميته مقاومت در برابر صهيونيسم در استان الشرقيه
– عضو كنگره بين المللي احزاب و گروه هاي سياسي و سنديكاهاي صنفي
– عضو مؤسس كميته مصري مقاومت در برابر پروژه صهيونيسم
– منتخب شوراي جماعت اخوان المسلمون در سي ام آوريل 2011 به عنوان رئيس حزب آزادي و عدالت
وفاداري بي مثال سازماني وي و حفظ اسرار جماعت اخوان المسلمون و قدرت بيان رساي او توانايي گفتاريش كه طرف مقابل را به سرعت شيفته خود مي سازد، موجب شد تا با پيوستن به جماعت در سال 1985 پله هاي ترقي و پيشرفت را طي كند.
مرسي در زمان حاكميت مبارك بارها با دستگاه هاي امنيتي مصر و شوراي عالي نظامي حاكم بر مصر پس از انقلاب 25 ژانويه مذاكره و گفتگو كرد و در تمام آنها توانست طرف مقابل را قانع كند، به همين دليل جماعت، پس از مطرح شدن احتمال رد صلاحيت الشاطر، وي را نامزد ذخيره معرفي كرد.
آغاز فعاليت هاي سياسي مرسي
تاريخ آغاز فعاليت هاي سياسي مرسي به سال 2000 ميلادي بازمي گردد كه طي آن وارد كارزار انتخابات پارلماني الشعب مصر از استان الشرقيه شد و توانست با فاصله بسيار از ديگر نامزدهاي جماعت پيشي گرفته و وارد پارلمان شود و اين موفقيت را تا حدود بسيار زيادي مديون سخن وري و توانايي گفتاريش بود.
موفقيت چشمگير مرسي در جذب آرا موجب شد تا دفتر ارشاد جماعت اخوان المسلمون وي را به نماينده فراكسيون اخوان در پارلمان انتخاب كند كه 17 نماينده را در برمي گرفت و همين عاملي شد تا وي بيش از پيش به اعضاي دفتر ارشاد جماعت نزديك شود، به ويژه آنكه جماعت دريافته بود كه توانايي بسيار مرسي در قانع كردن طرف مقابل مي تواند، سپري در برابر تجاوزات و تعدي هاي رژيم مبارك عليه اخوان المسلمون به وجود آورد.
روابط تنگاتنگ مرسي با دفتر ارشاد عاملي شد تا وي مسؤوليت تبليغات و اطلاع رساني دفتر ارشاد در انتخابات پارلماني 2010 را برعهده گيرد و به اين ترتيب تمام فعاليت ها و امور تبليغاتي جماعت به وي سپرده شد.
به دست گرفتن رهبريحزب آزادي و عدالت

با تأسيس حزب آزادي و عدالت نخستين حزب سياسي جماعت اخوان المسلمون، مجلس شوراي جماعت مرسي را به رياست آن انتخاب كرد.
شايد در همين راستا بود كه مرسي به عنوان نامزد انتخابات رياست جمهوري مصر از سوي اخوان المسلمون معرفي شد تا شايد همچون 12 سال پيش كه موجب پاي گذاشتن اخواني ها به پارلمان مصر شد، اين بار نخستين اخواني باشد كه به رياست جمهوري مصر برسد.
به همين دليل و پس از تصميم جماعت مبني بر معرفي وي به عنوان نامزد اخوان المسلمون در انتخابات رياست جمهوري مصر او ساعتي پيش از اتمام مهلت نام نويسي در انتخابات رياست جمهوري در كميته عالي انتخابات مصر حاضر و با ارئه مدارك خود در اين اتتخابات سرنوشت ساز نام نويسي مي كند.
ديدگاه مرسي
درباره رابطه با ايران
محمد مرسي ، رئيس جمهور منتخب مصر درباره سياست خارجي اين كشور و نگاه آن به ايران گفت: اين سياست به برقراري رابطه با تمام كشورها از جمله كشورهاي منطقه و به خصوص جمهوري اسلامي ايران استوار است.
وي تاكيد مي كند كه روابط ايران و مصر در دوران حاكميت سه دهه اي حسني مبارك، رئيس مخلوع مصر دچار بحران و مشكل شد اما به اعتقاد من اين روابط و به ويژه روابط ديپلماتيك و استراتژيك با ايران و تمام كشورهاي اسلامي در سراسر جهان بايد دوباره از سرگرفته شود.
به اعتقاد مرسي، سياست خارجي مصر دوران مبارك سياست بيمارگونه اي بوده است كه برپايه تامين منافع اسرائيل و آمريكا متمركز بوده است، به همين منظور تاكيد دارد كه بايد در روابط خارجي و سياست خارجي مصر پس از انقلاب به طوركلي تجديد نظر كرد.
وي احتمال اجراي سناريوي حمله نظامي به ايران و سوريه توسط آمريكا، انگليس و اسرائيل را با توجه به شرايط حساسي كه منطقه با آن مواجه است را بعيد دانسته و تاكيد مي كند كه ايران كشور قدرتمندي است كه در برابر اين اقدامات دست بسته نخواهد بود و همين موجب مي شود تا غرب در عملي كردن اين سناريو تامل بسيار داشته باشند.
مرسي با بيان اينكه خواهان روابط گسترده و متمايزي با ايران است، مي گويد: در اين راه تلاش مي كنيم، روابط خوبي با ايران و كشورهاي عرب حوزه خليج فارس نيز داشته باشيم.
مرسي و قضيه فلسطين
محمد مرسي با اشاره به اينكه قضيه فلسطين، قضيه اي محوري براي رئيس جمهور آينده مصر خواهد بود، تاكيد كرد كه در هيچ شرايطي نه به اسرائيل سفر مي كند و نه از مقام اسرائيلي در مصر استقبال مي كند.
از ديد وي قضيه فلسطيني يكي از مهمترين قضايايي است كه رئيس جمهوري آينده مصر بايد بر آن تمركز كند.
مرسي و معاهده كمپ ديويد
وي درباره پيمان كمپ ديويد معتقد است كه هيچ گاه دست اسرائيل را در زير پاگذاشتن بندها و مواد اين توافقنامه باز نخواهد گذاشت.
مرسي تاكيد مي كند كه پس از تبديل شدن اين توافقنامه به پيمان تسليم مصر و خفت و خواري مردم اين كشور، وي در اجراي بندهاي آن به گونه اي تجديد نظر خواهد كرد كه بندهاي دقيق و آنگونه كه در اين پيمان ذكر شده به اجرا درآيند.
نگاه مرسي به اسرائيل
وي همچنين با سفر به سرزمين هاي اشغالي در هر شرايطي در آينده چه رئيس جمهور باشد چه نباشد، مخالفت كرده و در همين راستا تاكيد مي كند كه با دعوت از هر مقام مسئول اسرائيلي به مصر به شدت مخالف است.
محمد مرسي اقدامات كنوني اسرائيل در تهديد مرزها و كشتن نظاميان مصري و تهديد مداوم مصر به جنگ را رد و تاكيد كرد كه ما اصلا نمي توانيم بپذيريم ملتي 5 ميليون نفري ملتي 95 ميليوني را تهديد كند.
وي با تاكيد بر اينكه سينا خط قرمز ما در برابر هر غير مصري است، درباره گذرگاه رفح گفت كه اين گذرگاه در همه وقت در برابر فلسطينيان باز خواهد بود .
مرسي و رابطه با آمريكا
نامزد اسلامگرا در انتخابات رياست جمهوري در عرصه سياست خارجي تاكيد مي كند كه منافع ملت مصر را در نظر مي گيرد و هيچ گاه از سياست هايي تبعيت نخواهد كرد كه وابستگي و دنباله روي مصر از كشورهاي بيگانه را درپي داشته باشد و اين موضوع را به شكلي ويژه در روابط آينده مصر با آمريكا مد نظر قرار خواهد داد.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads