کد خبر: 192890 - تاریخ: یکشنبه، 29 سپتامبر 2019 - 08:54

تأکید بر افتتاح تصفیه‌خانه شیرابه زباله سراوان به جای احداث زباله‌سوز/ مردم‌ همچنان صبر کنند

فرماندار شهرستان رشت بر افتتاح تصفیه‌خانه شیرابه زباله سراوان به‌جای احداث زباله‌سوز تا پایان روزشمار تأکید کرد و گفت: در وقت و منابع کمبود داریم و نیازمند صبر و تحمل مردم هستیم.

به گزارش  خوبان، روز گذشته جلسه پیگیری اجرای تعهدات ساماندهی سایت تخلیه زباله سراوان در محل سالن اجتماعات فرمانداری رشت برگزار شد و گفت‌وشنودها در این رابطه دو ساعت و ۳۰ دقیقه به طول انجامید.

پیمانکار زباله‌سوز زمان‌بندی مشخصی برای اجرای پروژه ارائه کند

معاون عمرانی استاندار گیلان با تأکید بر اینکه تعهدات طرفین باید منجر به نتیجه شود، اظهار کرد: اقدامات اولیه برای ساماندهی سایت سراوان انجام‌شده و باید پیگیری‌های عملیاتی از سوی پیمانکار و شهرداری انجام شود.

علی اوسط اکبری مقدم با بیان اینکه از عملیات اجرایی برای احداث زباله‌سوز یک ماه و ۱۸ روز می‌گذرد، افزود: شهرداری و پیمانکار باید اکنون گزارش دهند که دلیل عقب‌افتادگی سایت زباله‌سوز چه بوده است.

وی با بیان اینکه یک ماه از تحویل زمین به پیمانکار جهت احداث سایت می‌گذرد اما پیشرفتی از کار دیده نمی‌شود، گفت: ما به مردم قول داده‌ایم تا معضل زباله سراوان را حل کنیم و حداقل باید تعهد اخلاقی داشتیم.

معاون عمرانی استاندار گیلان با بیان اینکه در جلسات همگی دکتر و مهندس هستیم و این عناوین انتظارات مردم را از ما بالا می‌برند، گفت: به گفته شهردار رشت پرداخت مبالغ موردنیاز برای اجرای پروژه بدون مانع است و قاعدتاً نباید پیمانکار بیش از این پروژه را به تعویق بیندازد درحالی‌که می‌توانست از همان روز تحویل زمین، کار را آغاز کند.

اکبری مقدم با تأکید بر تسریع در اجرای پروژه گفت: حداکثر ظرف مدت یک ماه باید ستون‌های سایت آماده شوند.

وی با تأکید بر اینکه باید زمان‌بندی مشخصی از سوی پیمانکار داده شود، افزود: مشکلات مالی برای اجرای پروژه وجود ندارد و من‌بعد خودم راسا روند پیشرفت پروژه را نظارت می‌کنم.

معاون عمرانی استاندار گیلان با بیان اینکه زباله‌سوز منابع مالی زیادی می‌طلبد، گفت: نوبخت کارگروه ویژه‌ای برای ساماندهی پسماند استان‌های شمالی ایجاد کرده که باید از این ظرفیت بیشتر استفاده کرد.

اکبری مقدم با بیان اینکه ارائه خدمات عمومی به مردم منطقه سراوان وظیفه ما است، افزود: اگر ما اقداماتی را که مربوط به ما است سرباز بزنیم، مردم منطقه ناراحت می‌شوند درحالی‌که ارائه خدمات عمومی ازجمله آسفالت پنج کیلومتر باقی‌مانده منتهی به سایت از وظایف ذاتی ما است.

ضرورت اتمام تصفیه‌خانه سراوان تا پایان روزشمار

فرماندار شهرستان رشت نیز در این نشست با بیان اینکه در زمان تصدی حاج‌محمدی در کرسی شهرداری حل معضل پسماند در دوران وی تحرک گرفته، اظهار کرد: باید وضعیت سایت به‌گونه‌ای پیش برود تا ادامه حیات برای مردم بدون تنش باشد.

میر شمس مؤمنی زاده با تأکید بر اینکه باید خدمات رفاهی به مردم منطقه سراوان ارائه شود، افزود: باید روند ارائه خدمات در سراوان با سرعت و شتاب بیشتری دنبال شود.

وی با بیان اینکه در صورت آماده نشدن سایت زباله‌سوز باید اتمام شیرابه را در دستور کار قرار دهیم، گفت: تصفیه‌خانه شیرابه زباله تا دو ماه باقی‌مانده باید به بهره‌برداری برسد تا به مردم‌ عملاً نشان دهیم که اراده ما حل مشکل بوده است.

فرماندار رشت با بیان اینکه عدم احداث زباله‌سوز به دلیل کمبود منابع مالی و وقت بوده، گفت: نیازمندیم تا مردم صبر و تحمل بیشتری نسبت به احداث زباله‌سوز داشته باشند.

رد شدن طرح زباله‌سوز از سوی مشاور/ حل معضل سراوان نیازمند همگرایی همه‌جانبه

شهردار رشت نیز در این نشست با بیان اینکه تاکنون ۹ میلیارد تومان برای خریدار دستگاه زباله کوب در سراوان هزینه شده، اظهار کرد: این دستگاه زباله کوب وارد سایت سراوان اما هنوز راه‌اندازی نشده و باید کارشناسان مربوطه از آلمان بیایند تا آن را راه‌اندازی کنند.

ناصر حاج محمدی با بیان اینکه احداث سایت زباله‌سوز در سراوان حدود ۴۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد، افزود: شهرداری با امکانات موجود در حال ساماندهی پسماند سراوان بوده و هم‌اکنون پیمانکار شهرداری در مرحله تصفیه‌خانه در حال انجام کار است.

وی با بیان اینکه یک هزار کامیون مواد و مصالح دانه‌بندی به محل احداث سایت زباله‌سوز آورده شده، کفت: چهار هزار بلوک سیمانی برای قالب‌بندی فونداسیون به پیمانکار جهت تسریع در اجرای پروژه تحویل داده شده است.

شهردار رشت با بیان اینکه ۸۰ درصد وقتم در حوزه پسماند می‌گذرد، افزود: از زمانی که شهردار شده‌ام در حوزه پسماند کارکرده‌ام و هیچ روزی از موضوع سراوان غافل نشده‌ام.

حاج محمدی با بیان اینکه یک‌صد میلیون تومان برای مشاوره طرح احداث زباله‌سوز پرداخت‌شده، افزود: مشاوره طرح اجرای پروژه را تأیید نکرده و اگر خسارتی در آینده از قبیل سیل، زلزله و یا طوفان به وجود بیاید ما مسؤول نیستیم.

شهردار رشت با انتقاد از صداوسیما بابت اطلاع‌رسانی غیراصولی حوزه پسماند بیمارستانی گفت: صداوسیما از من گفت‌وگو گرفت اما تنها بخش کوتاهی را پخش کردند و بعدازآن فیلمی از تخلیه زباله‌های بیمارستانی در سراوان را نشان داند و تمام ملت را علیه شهرداری شورانده‌اند.

وی با بیان اینکه من در بین تصمیمی مبنی بر همکاری و عدم همکاری با مراکز بیمارستانی گیرکرده‌ام، افزود: علیرغم موظف بودن دانشگاه برای احداث زباله‌سوز ما خود را مکلف به دریافت زباله‌های بیمارستانی و تخلیه و خنثی‌شده آن کردیم اما این نوع از اطلاع‌رسانی موجی از نگرانی را در جامعه اشاعه داده است.

شهردار رشت با اشاره به منع قانونی جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی از سوی شهرداری‌ها بیان کرد: از فردا حق اجازه جمع‌آوری و تخلیه زباله‌های بیمارستانی به سراوان را نخواهم داد.

حاج محمدی با تأکید بر حل معضل سراوان با همگرایی و هم‌افزایی چندجانبه گفت: اگر برای حل معضل پسماند زباله و پسماند در سراوان به‌صورت زنجیره‌ای همکاری نکنیم و کمیته اجرایی مشخصی مسؤولیت سراوان را بر عهده نگرید راه به‌جایی نخواهیم برد.

 

صرف نیمی از اعتبارات دولتی احداث زباله‌سوز در سراوان

معاون حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهردار رشت نیز در این جلسه با بیان اینکه اقدامات لازم برای نصب سوله زباله‌سوز انجام‌شده، اظهار کرد: پروژه سایت زباله‌سوز هفت میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار داشت که بخشی از این مبلغ به پیمانکار پرداخت‌شده و اکنون حدود چهار میلیارد تومان از آن اعتبار باقی‌مانده است.

فرامرز جمشیدپور با اشاره به افزایش قیمت مصالح و تجهیزات موردنیاز افزود: ادامه اجرای پروژه از سوی پیمانکار نیازمند تأمین اعتبار است که به دلیل دولتی بودن و ضوابط موجود، توان پرداخت مبلغ مجدد با این پیشرفت از کار وجود ندارد.

لزوم پرداخت معوقات پیمانکار از سایر پروژه‌ها به جهت تکمیل زباله‌سوز

مدیر اجرایی لوله‌گذاری سایت زباله‌سوز سراوان نیز در این نشست با اشاره به مشکلات موجود در فرایند واگذاری زمین برای لوله‌گذاری اظهار کرد: ۱۲ شهریور زمین موردنیاز تحویل ما شده و ما نیازمند تزریق اعتبار نه از پروژه فعلی بلکه از سایر ردیف‌های مطالبه‌ای هستیم.

گلریز با بیان اینکه مصالح موردنیاز در محل اجرای سایت موجود است و از فردا احداث سازه آغاز می‌شود، افزود: در این پروژه ما میلیاردها تومان متضرر شده‌ایم و تنها انتظار ما پرداخت معوقات ما در دیگر پروژه‌های شهرداری است.

وی با بیان اینکه نباید فصل تابستان را هدر می‌دادیم، گفت: قطع اشجار موردنیاز از سوی منابع طبیعی ۶ ماه طول کشید اما هیچ‌کس صدایش بلند نشده است.

کمتر از دو ماه تا اتمام روزشمار احداث زباله‌سوز باقی است

بخشدار سنگر نیز در این نشست با اشاره به افزایش انتظارات افکار عمومی از اقدامات دولت در حل معضل پسماند سراوان اظهار کرد: انتظارات برای حل معضل سراوان بسیار از برنامه‌ریزی‌ها بالا رفته به‌گونه‌ای که هر کاری را مردم وظیفه دولت می‌دانند.

کامبیز یوسفی با اشاره به برهم خوردن آرامش اجتماعی در سراوان افزود: فضای حاکم در سراوان متشنج است و تلاش‌ها در جهت آرام کردن اوضاع بی‌فایده بوده تا جایی که ما پشتیبانی قضایی نیز نداریم.

وی با تأکید بر حل به‌موقع معضل سراوان افزود: مشکل سراوان ریشه ۳۶ ساله دارد و اگر زحماتی که الآن می‌کشیم در همان سال متحمل می‌شدیم، مشکل سراوان حل شده بود.

بخشدار سنگر با بیان اینکه روزشمار ما تا دو ماه دیگر برای حل معضل پسماند سراوان تمام می‌شود، گفت: اگر معضل سراوان و احداث زباله‌سوز طی بازه زمانی تعیین‌شده انجام نشود مشکلات عدیده‌ای پیش خواهد آمد.

 

منبع :فارس

انتهای پیام/۱۲۲


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads