کد خبر: 238418 - تاریخ: چهارشنبه، 8 می 2024 - 20:15

استاندار گیلان؛

۲۱۵ هزار هکتار از اراضی تالاب انزلی رفع تداخل شد

استاندار گیلان گفت: در اقدام مشترک بنیاد مسکن، منابع طبیعی، آب منطقه ای، جهاد کشاورزی و محیط زیست استان رفع تداخل از حدود ۲۱۵ هزار هکتار اراضی تالابی انجام شد و ۱۵ هزار هکتار باقی مانده هم در چهارچوب قانون رفع تصرف خواهد شد.

به گزارش خوبان خبر؛ اسدالله عباسی روز چهارشنبه در جلسه قرارگاه جهادی مدیریت احیای تالاب بین المللی انزلی که در اداره کل بنادر و دریانوردی استان برگزار شد، اظهار کرد: در این قرارگاه جهادی منشاء آلودگی‌ها جهت کاهش ورودی آلاینده‌ها و انسداد آنها شناسایی شد.

وی در زمینه منشاء این آلودگی ها تصریح کرد: برای کاهش آلودگی شیرابه‌های سراوان، پیمانکاری تعیین شد ضمن آنکه تصفیه خانه زندان لاکان و مسکن مهر نیز تکمیل و راه اندازی شد.

وی گفت : پروژه تصفیه خانه شهر صنعتی هم در حال انجام است و بیمارستانهایی که پسماند آنها در وضعیت قرمز قرار داشت اکنون در وضعیت آبی است. پروژه فاضلاب رشت نیز توسط پیمانکار در ۲ نقطه فخب و سیاه اسطلخ در حال انجام است و لایروبی رودخانه های زرجوب و گوهررود نیز آغاز شده است.

عباسی، اعتبار هزینه شده از محل صندوق ملی توسعه محیط زیست برای تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی رشت را هزار و ۴۶۰ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: ۱۲ هزار میلیارد ریال نیز برای فاضلاب رشت اعتبار گذاشته شده است ضمن اینکه ۲۰۰ میلیارد ریال از سوی شبکه بهداشت و درمان برای رفع مشکل فاضلاب بیمارستانها، بیش از هزار میلیارد ریال برای پروژه فاضلاب مسکن مهر رشت و نیز فاضلاب شهر انزلی نیز هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تخصیص داده شده است.

وی با بیان اینکه ما تمام توان خود را برای رفع مشکلات زیست محیطی در تالاب انزلی بکار بسته ایم، گفت: این ارقام؛ اعتباراتی است که دولت برای رفع مشکلات تالاب انزلی اختصاص داده است همچنین ۱۵۰ میلیارد ریال نیز برای آبخیزداری، ۱۰۰ میلیارد ریال برای رفع مشکل سنبل آبی و حدود هزار میلیارد ریال برای لایروبی حوضچه آرامش بندر و آبراهه ها هم توسط بنادر و دریانوردی اختصاص یافت و هزینه شد.

به گفته عباسی، برای رفع منشا آلودگی های تالاب از محدوده صومعه سرا و انزلی نیز پیمانکاران در حال کار است و لایروبی آبراهه ها و حوضچه آرامش بندر نیز انجام شده است و در قسمت بالادست رودخانه ها نیز با آبخیزداری و تامین اعتباراتی از محل سفر رئیس جمهور، مولدسازی و تهاتر انجام می شود؛ منابع طبیعی نیز باید سریعتر از ورد رسوبها به این رودخانه ها جلوگیری کند.

وی درخصوص جمع آوری گونه مهاجم سنبل آبی هم گفت: پیمانکاری برای جمع آوری این گیاه اعلام آمادگی کرده و بخش اعظم سنبل آبی نیز توسط بسیج سازندگی و سمن ها جمع آوری شده است.

وی عنوان کرد: در روزهای آینده جلساتی را با سمن ها و سازمانهای مردم نهاد برای اعلام فراخوان برای کمک به جمع آوری این گیاه و اساتید دانشگاه و صاحب نظران حوزه محیط زیست برگزار خواهیم کرد تا مشکلات این بخش را به مرور رفع کنیم.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads