کد خبر: 120723 - تاریخ: پنج‌شنبه، 29 سپتامبر 2016 - 14:04

گزارش/

توافق در اوپک و یک تحول بزرگ بین المللی/ چگونه عربستان از جایگاه خود به زیر کشیده شد؟

شب گذشته وزرای نفت کشورهای صادر کننده نفت بعد از مدتها چالش بر سر کاهش تولید نفت ایم نهاد تا ۷۰۰ هزار بشکه در روز توافق کردند. این امر هرچند در ظاهر چندان موضوع مهمی تلقی نمیشود، اما با توجه به سابقه و آینده ای که برای آن میتوان متصور شد، اهمیت آن به اندازه یک تحول بزرگ است

 به گزارش خوبان، روز چهارشنبه اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) توافق کرده اند که تولید روزانه خود را به ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه برسانند. در حال حاضر میزان تواید نفت اوپک در حدود ۳۳٫۲۴ میلیون بشکه در روز است و این به معنی آن است که سقف تولید اوپک در حدود ۷۰۰ هزار بشکه کاهش پیدا خواهد کرد و این موضوع را بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت کشورمان نیز تاکید کرده است.

شاید در نخستین نگاه کاهش تولید ۷۰۰ هزار بشکه ای در شرایطی که ایران و سایر کشورهای اوپک به گونه ای در حال افزایش تولید هستند و از سوی دیگر کشورهای غیر اوپک نیز با نفت خود بازار را تقریبا اشباع کرده اند، نکته چندان مهمی به نظر نیاید، اما واقعیت آن است که این کاهش سقف تولید چه ۱ بشکه یا ۷۰۰ هزار بشکه باشد، اهمیت فوق العاده ای داشته و در حد تحول بزرگ و اساسی است.

تکرار یک اتفاق بعد از ۸ سال

اولین نکته در اهمیت کاهش سقف تولید، نه میزان آن باکه توافقی است که برای آن صورت گرفته است. واقعیت آن است که طی چند سال گذشته شرایط در بازار نفت و در میان کشورهای صادر کننده نفت به ویژه در اوپک به گونه ای شده بود که تقریبا هرگونه توافق و همکاری برای کاهش سطح تولید را غیر ممکن جلوه میداد.

آخرین باری که اعضای اوپک بر سر کاهش تولید نفت با یکدیگر به توافق رسیدند باز میگردد به سال ۲۰۰۸ و در زمانی که بازار نفت به دلیل سرریز تولید با مازاد مواجه بود. موضوعی که توانست تاثیر عمیقی بر بازار نفت گذاشته و بهای نفت را به یکباره افزایش دهد.

همچنین موضوع دیگر آن است که اعضای اوپک همچنین قرار است با سایر کشورهای صادر کننده نفت غیر اوپک نیز در این رابطه گفتگو و مذاکره داشته باشند تا برای کاهش تولید مفت یک اقدام هماهنگ و منسجم میان تولید کنندگان صورت گیرد. در صورت تحقق این امر، برای اولین بار طی یک دهه گذشته است که هم اوپک و تولید کنندگان غیر اوپک در یک اقدام هماهنگ دست به کاهش تولید میزنند.

توافقی که بعید مینمود

نکنه مهم دیگری که در میان وجود دارد آن است که توافق در اوپک تحت شرایطی صورت گرفته است که تقریبا یک شکاف بزرگ در میان اعضای مهم این نهاد، به ویژه عربستان و ایران وجود داشت. در حالی که طی سالهای گذشته همواره بحث هایی بر سر کاهش میزان تولید در جریان بوده است، اما همواره این مباحث به دلیل همین شکاف ها به نتتیجه منتهی نمیشد، و عاقبت کار ثابت نگاه داشتن سقف تولید بود.

اما همین سقف تولید نیز همواره با تخطی اعضایی همچون عربستان سعودی و کویت مواجه بوده است و همواره طی همه این سالها اوپک همیشه بیش از میزان تعیین شده برای سقف، نفت را روانه بازار میکرد.

توافق فعلی در شرایطی به دست آمده است که از ماه ها پیش موضوع کار بر روی طرحی به نام فریز نفتی برای تکان دادن بهای نفت در بازار میان کشورهای بزرگ تولید کننده در اوپک در جریان بوده است اما این طرح به نتیجه نرسیده بود. در حالی که ایران اکنون بعد از تحریم قادر و خواهان افزایش تولید خود است، کشور هایی مانند عربستان طرح فریز نفتی را برای کاهش تولید به میان کشیدند تا بهای نفت بیش از این کاهش پیدا نکند.

اما شکاف در میان کشورهای بزرگ اوپک به قدری زیاد است و از سوی دیگر این شکاف به قدری با موضوعات حاشیه ای دیگر – مانند رقابت های منطقه ای ایران و عربستان – تقویت شده، که برای بسیاری از تحلیل گران رسیدن مشورهای اوپک به یک توافق برای کاهش قیمت نفت، تقریبا یک رویا تلقی میشد. حتی چندین بار تلاش برای این موضوع با شکست های صد در صدی مواجه شده بود تا موضوع توافق برای کاهش نفت تقریبا به دست فراموشی سپرده شود.

 

منبع:کاسپین

انتهای پیام/16


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads