کد خبر: 114889 - تاریخ: سه‌شنبه، 12 جولای 2016 - 14:41

گزارش ؛

سرشماری عمومی نفوس و مسکن مبنای برنامه‌ریزی برای توسعه گیلان

سرشماری عمومی نفوس و مسکن در پاییز امسال مبنای برنامه‌ریزی و احصای آمارهای صحیح وضعیت جمعیتی، اشتغال، مسکن و … برای توسعه گیلان است که در اختیار مسؤولان گذاشته می‌شود.

به گزارش خوبان به نقل از فارس ، هشتمین سرشماری عمومی نفوس و مسکن با هدف تهیه چارچوب آماری آمارگیری‌ها، تهیه آمار جمعیتی در پایین‌ترین سطوح جغرافیایی، تهیه آمارهای نفوس و مسکن برای صفت‌های نادر، ارزیابی و تکمیل داده‌های ثبتی و تهیه اطلاعات پایه برای توسعه آمارهای ثبتی در پاییز امسال همزمان با سراسر کشور در گیلان اجرا می‌شود.

سابقه سرشماری نفوس و مسکن در ایران مطابق با قانون از سال 1335 تا 1385 با فاصله زمانی 10 ساله اجرا شد و از سال 1390 تا 1395 با فاصله پنجساله به دلیل تغییرات ویژه جمعیتی اجرا می‌شود، ضمن اینکه به طور معمول سرشماری‌ها در آبان‌ماه است.

سرشماری سال 1395، هشتمین سرشماری نفوس و مسکن است و برای اجرای این رویداد ملی در کشور بیش از 700 نوع فعالیت در ستاد سرشماری و استان‌ها انجام می‌شود، انجام این فعالیت بزرگ نیازمند طراحی آزمایشی سرشماری در سال 1394 بود که در مجموع با موفقیت انجام شده است.

جمع‌آوری آمار به روش‌های اجرایی متفاوت است و در صورتی که سرشماری‌ها به سه گروه سنتی، ترکیبی و ثبتی طبقه‌بندی شوند، جمع‌آوری داده در سرشماری ترکیبی می‌تواند به روش‌های جمع‌آوری داده از طریق پست، جمع‌آوری داده از طریق تلفن، جمع‌آوری داده از طریق اینترنت و جمع‌آوری داده به روش مستقیم یا چهره به چهره انجام شود.

روش سرشماری نفوس و مسکن در ایران تا سال 1390 با مراجعه مامور سرشماری به خانوارها و مصاحبه حضوری به صورت سنتی با استفاده از پرسشنامه کاغذی انجام شده است.

روش سرشماری نفوس و مسکن در ایران در سال 1395 به صورت ترکیبی و مدرن با استفاده از پرسشنامه الکترونیکی، استفاده از سامانه اینترنتی و خودتکمیلی توسط خانوارها، مصاحبه حضوری توسط مامور سرشماری، حذف کاغذ و استفاده از تبلت انجام می‌شود.

*سرعت اطلاع‌رسانی نتایج سرشماری مزیت روش ترکیبی

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان با اشاره به مزایای روش ترکیبی سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395 گفت: کاهش هزینه در بلندمدت، سرعت استخراج و اطلاع‌رسانی نتایج سرشماری و حذف کاغذ و نیاز نداشتن به فضای نگهداری مدارک سرشماری از مزایای روش مذکور است.

وحید طیفوری حذف فرایندهای ورود و پردازش اطلاعات و هزینه‌های آن را از مزایای کلی روش ترکیبی سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395 عنوان کرد و افزود: امکان کنترل تکمیل اطلاعات هنگام اجرا از دیگر مزایای روش مذکور است.

وی با بیان اینکه محدودیت در تهیه تبلت مورد نیاز از مشکلات روش ترکیبی در سرشماری است، تصریح کرد: سختی کار رده‌های اجرایی با ابزار جدید از دیگر عیب‌های روش مذکور محسوب می‌شود.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان سرشماری آزمایشی سال 1394 را به منظور بررسی اقلام مندرج در فرم سرشماری و روش‌های پیشنهادی برای جمع‌آوری اطلاعات دو آزمایش در سال 1393 در شهر مجلسی و فولادشهر و آزمایش اصلی در سال گذشته عنوان کرد.

طیفوری با اشاره به استفاده از تبلت و روش اینترنتی جمع‌آوری اطلاعات برای نخستین بار در سرشماری آزمایشی سال 94 تصریح کرد: ارزیابی نتایج به‌ دست آمده در ستاد سرشماری با مشارکت استان‌ها انجام شده است.

وی محدوده آزمایش را چهار شهرستان میناب، دهلران، آبیک و بندر ترکمن عنوان کرد و گفت: سال 94، یک حوزه برای سرشماری آزمایشی در 27 استان در نظر گرفته شده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان با بیان اینکه سرشماری اینترنتی از 21 مهرماه تا چهارم آذرماه سال گذشته انجام شده است، خاطرنشان کرد: چهارم آبان‌ماه تا چهارم آذرماه سال 94 سرشماری با استفاده از تبلت انجام شده است.

طیفوری تعداد تکمیل پرسشنامه به طور روزانه توسط هر کدام از ماموران شهری را 34.2 و روستایی 31.8 و در مجموع 33.6 ذکر کرد و یادآور شد: نیروهای انسانی درگیر در سرشماری شامل دو بخش ستادی و اجرایی است.

وی با اشاره به استفاده از 25 هزار مامور آمارگیر و چهار هزار نیروی ستادی درگیر رویداد سرشماری عمومی نفوس و مسکن در کشور خاطرنشان کرد: آموزش مفاهیم در سه مرحله از بالاترین رده تا مامور انجام به روش حضوری و غیرحضوری انجام می‌شود، ضمن اینکه تبلیغات نقش موثری به‌ ویژه در سرشماری اینترنتی دارد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان به نحوه اجرای سرشماری اشاره کرد و افزود: سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395 با استفاده از دو روش در دو مرحله پی در پی انجام می‌شود.

طیفوری با بیان اینکه مرحله نخست از سوم مهرماه تا آبان‌ماه امسال به صورت اینترنتی سرشماری می‌شود، تصریح کرد: 25 مهرماه تا 25 آبان‌ماه مرحله دوم سرشماری با مراجعه حضوری و جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از تبلت برای خانوارهایی که پرسشنامه اینترنتی را تکمیل نکردند، انجام می‌شود.

وی به فرایند اجرای سرشماری نفوس و مسکن سال 1395 اشاره کرد و گفت: مراجعه خانوار به سایت سرشماری، تکمیل اطلاعات و دریافت و حفظ کد آماری توسط خانوار در فاصله زمانی سوم تا 24 مهرماه امسال انجام می‌شود.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان با اشاره به اینکه سرشماری امسال ترکیبی و بسیار پیچیده است، ادامه داد: روش سرشماری مذکور وابسته به اجرای دقیق و منطبق بر استانداردها و قوانین تعیین شده است.

طیفوری مراجعه مستقیم ماموران آمارگیری را در فاصله زمانی 25 مهرماه تا 25 آبان‌ماه دانست و خاطرنشان کرد: دریافت کد آماری خانوارهایی که پرسشنامه را به صورت اینترنتی تکمیل کردند و تکمیل خانوارهای دیگر با تبلت و همچنین توزیع اطلاعیه خانوار غایب برای خانوارهایی که حضور ندارند، در مدت مذکور انجام می‌شود.

*همکاری 490 دفتر آی.سی.تی روستایی گیلان در سرشماری عمومی نفوس و مسکن

مدیرعامل شرکت مخابرات گیلان نیز به آماده بودن زیرساخت‌ها برای سرشماری عمومی و نفوس در تمام شهرستان‌های استان اشاره کرد و گفت: اینترنت و اینترانت در نقاط دوردست روستایی جزء تعهدات شرکت مخابرات همراه اول نیست، اما همکاری لازم را با ماموران آمارگیر داریم.

رضا خضردوست به استفاده روستاییان از تلفن‌های بی‌سیم در برخی از روستاهای گیلان اشاره کرد و افزود: رومینگ همراه اول روستاییان مذکور راه‌اندازی شده است، اما دارای اینترنت نیستند.

وی با بیان اینکه آمارگیران در مناطق مذکور اینترنت را به طور به‌لحظه ندارند، تصریح کرد: آمارگیران باید اطلاعات را دریافت کرده و به نزدیک‌ترین محل دارای اینترنت ارسال کنند.

مدیرعامل شرکت مخابرات گیلان از فعالیت 490 دفتر آی.سی.تی روستایی در روستاهای استان خبر داد و افزود: دفتر آی.سی.تی روستایی از اینترنت 128K برخوردارند و از اینترنتی می‌توانند استفاده کنند که دارای تبادل اطلاعات است.

خضردوست با اشاره به اینکه به روستاهایی که دارای ADSL باشند سرعت تا یک مگابایت را ارائه می‌کنیم، خاطرنشان کرد: ارائه اینترنت مذکور به دفاتر آی.سی.تی رایگان است.

وی به فعالیت سه اپراتور در گیلان اشاره کرد و یادآور شد: شرکت ارتباطات سیار بیشترین تعداد سایت‌ها را در استان دارد و امیدواریم 40 درصد از مردم گیلان به صورت اینترنتی در سرشماری عمومی و نفوس ثبت‌نام کنند.

*برنامه‌ریزی بدون احصای آمار درست امکانپذیر نیست

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان نیز با بیان اینکه برنامه‌ریزی بدون احصای درست آمار امکانپذیر نیست، گفت: کشور بدون برنامه هرگز توسعه پیدا نمی‌کند.

کیوان محمدی به مشخص شدن وضعیت جمعیتی، اشتغال، مسکن و … در سرشماری عمومی نفوس و مسکن اشاره کرد و افزود: آمارگیری‌های مذکور برای تصمیم‌گیری در اختیار مسؤولان گذاشته می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه آمار غلط می‌تواند مشکلاتی برای جامعه ایجاد کند، تصریح کرد: پدیده پیچیده سرشماری عمومی نفوس و مسکن تنها از عهده یک سازمان که ده‌ها کار دارد، برنمی‌آید و نیازمند همکاری دستگاه‌های دیگر هستیم.

*سرشماری عمومی نفوس و مسکن مبنای برنامه‌ریزی دولت‌ها

استاندار گیلان نیز با اشاره به اهمیت برنامه‌ریزی، ساماندهی، سیاستگذاری، هماهنگی و موضوع‌های مدیریتی در سرشماری عمومی نفوس و مسکن گفت: اساس و زیربنای سرشماری عمومی نفوس و مسکن، داده است.

محمدعلی نجفی به هدایت تصمیم‌سازان براساس آمار و ارقام اشاره کرد و افزود: بدون آمار و داده نمی‌توانیم تصمیم‌گیری مناسبی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه آمار اهمیت بسیاری برای تصمیم‌گیران دارد، تصریح کرد: نفوس و مسکن بزرگ‌ترین آمارگیری محسوب می‌شود و بسیار مهم و حیاتی است.

استاندار گیلان بر اهمیت سرشماری نفوس و مسکن در سال جاری تأکید کرد و گفت: سرشماری امسال برای دولت بعدی به منظور برنامه‌ریزی بسیار موثر است که درباره مسکن و جمعیت و افزایش آن چگونه تصمیم‌گیری کند.

انتهای پیام/32121


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads