کد خبر: 104773 - تاریخ: یکشنبه، 21 فوریه 2016 - 12:38

چرایی نگاه لیستی به انتخابات از منظر رهبری؛

رهبر انقلاب:شناخت کاملِ یکایک نامزدها، واقعاً دشوار است/به آدمهای مؤمن و انقلابی اعتماد میکنم و به [فهرست‌] آنها رأی میدهم

آنچه مورد پرسش واقع می گردد این است که از چه کسانی کمک و راهنمایی بگیریم تا به حجت شرعی برای انتخاب برسیم تا اگر خطا از آب درآمد عذری داشته باشیم.

به گزارش خوبان،انتخاب اصلح از مهمترین دغدغه های رای دهندگان است. رهبر معظم انقلاب در دیدار با اقشار مختلف مردم در تاریخ ۲۵ اردیبهشت سال ۱۳۹۲ در خصوص اهمیت انتخاب می فرماید: شورای محترم نگهبان، خب مردمانی پرهیزگار، متقی و آگاهند؛ طبق قانون تشخیصی میدهند و عده‌ای به عنوان افرادی که صالحند، معرفی میشوند؛ من و شما باید نگاه کنیم ببینیم در بین این صالحها کدام صالح‌ترند، کدام بیشتر به درد مردم میخورند، کدام بیشتر میتوانند این بار سنگین را بر دوش بکشند و با امانتِ کامل این راه را ادامه دهند و پیش ببرند؛ این را باید من و شما نگاه کنیم، ببینیم، بشناسیم.

ایشان در ادامه می افزایند: از افرادی که ممکن است ما را هدایت کنند، راهنمائی کنند، کمک بخواهیم؛ بالاخره خودمان را به حجت شرعی برسانیم. اگر انسان بر طبق حجت شرعی کار کرد، چنانچه بعداً غلط هم از آب دربیاید، باز سرفراز است، میگوید من تکلیفم را عمل کردم؛ اما اگر بر طبق حجت شرعی عمل نکنیم، بعد خطا از آب دربیاید، خودمان را ملامت خواهیم کرد؛ عذری نداریم، حجتی نداریم.

آنچه مورد پرسش واقع می گردد این است که از چه کسانی کمک و راهنمایی بگیریم تا به حجت شرعی برای انتخاب برسیم تا اگر خطا از آب درآمد عذری داشته باشیم.

حضرت آیت الله خامنه ای در ۲۴ خرداد سال ۹۲ با حضور در محل اخذ رای انتخابات ریاست جمهوری فرمودند: بنده در این انتخابات به ۳۱ نفر رأی دادم که برخی از آن‌ها را ازنزدیک می‌شناختم و برخی افراد دیگر را بر اساس اعتماد به یکی از فهرست‌ها انتخاب کردم.

رهبر معظم انقلاب در دیدار با مردم قم به گونه ای دلیل پسندیدن نگاه لیستی را در انتخاب تشریح کرده و می فرمایند: البته شناخت کاملِ یکایک نامزدها، واقعاً دشوار است اما می‌توان با دقت در سوابق و مواضعِ کسانی که فهرست‌ها و لیست‌های انتخاباتی را ارائه می‌کنند، درباره‌ی لیست‌ها تصمیم گرفت.
رهبر انقلاب اسلامی در ادامه می افزایند: اگر پیشنهاد دهندگانِ لیست‌ها، مؤمن و انقلابی هستند و خط امام را واقعاً قبول دارند می‌توان به لیست آنها درباره‌ی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان اعتماد کرد اما اگر به انقلاب و دین و استقلال، چندان اهمیتی نمی‌دهند و دلشان دنبال حرف‌های آمریکا و دیگر بیگانگان است، قابل اعتماد نیستند.

ایشان در ۱۹ دی ۹۴ در دیدار با مردم قم خاطرنشان کردند: خود بنده هم وقتی این فهرستها را میآورند که بیایم رأی بدهم، بعضی از آدمهای این فهرستها را نمیشناسم امّا اعتماد میکنم به آن کسانی که [اینها را] معرّفی کردهاند، و نگاه میکنم ببینم آن کسانی که این فهرست را معرّفی کردهاند چه کسانی هستند؛ اگر دیدم اینها آدمهای متدیّن و مؤمن و انقلابیای هستند، به حرفشان اعتماد میکنم و به [فهرست] آنها رأی میدهم.

ایشان افزودند: اگر دیدم نه، کسانی که این فهرست را دادهاند کسانی هستند که به مسائل انقلاب، به مسائل دین، به مسائل استقلال کشور خیلی اهمّیّتی نمیدهند، دلشان دنبال حرف آمریکا و غیر آمریکا است، به حرفشان اعتماد نمیکنم؛ به نظر من این راه خوبی است.

البته اعتماد به لیست خطرات خود را دارد و ممکن است در انتخاب فهرست و افراد دچار خطا و اشتباه شده و به تعبیر رهبر انقلاب به لیستی رای دهیم که در آن حق الناس رعایت نشده باشد.

به همین منظور شایان توجه است ایشان در دیدار با ائمه جمعه سراسر کشور در ۱۴ دی ۹۴  به رعایت حق‌الناس در «ارائه‌ی لیست‌های انتخاباتی» پرداخته و می افزاید: رعایت حق‌الناس در پیشنهاد فهرست‌ها به‌ معنای این است که مسئله‌ی رفیق‌بازی و جناح‌بازی را در لیست‌های خود دخالت ندهند و با معیار شایستگی حقیقی، لیست‌ها را تهیه کنند.
ایشان به مردم نیز توصیه کردند برای انتخاب نامزدها به کسانی و مجموعه‌هایی اعتماد کنید که از سر صفا و صداقت و علاقه‌مندی به انقلاب لیست داده‌اند، نه از روی مقاصد خاص و گاه فاسد.

 

منبع : 8دی

انتهای پیام/665

 


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads