به گزارش خوبان: مدتی است که شاهد پلاک گذاری خودروهای شخصی در منطقه آزاد انزلی و ورود گسترده انواع ماشین های لوکس و خارجی به استان مان هستیم که این رویه علاوه بر خروج ارز بی کار شدن شماری از هم وطنانمان را در پی خواهد داشت.
چندی قبل مدیر گمرک و ترانزیت سازمان منطقه آزاد انزلی از پلاک گذاری بیش از پنج هزار خودرو شخصی از سال 91 تا اردیبهشت ماه سال جاری در منطقه آزاد انزلی خبر داده بود. (لینک خبر)
با یک حساب سرانگشتی متوجه خروج میلیاردها تومان ارز از کشور می شویم در حالی که می توان با این مقدار پول کارخانه های خودروسازی احداث و با تجهیز این کارخانه ها به فناوری های روز شاهد ساخت خودروهایی با کیفیت در داخل کشورمان باشیم.
مگر نه این است که با این کار تعدادی از جوانان این سرزمین مشغول به کار خواهند شد و به طبع آن ناهنجاری ناشی از آن کاهش خواهد یافت.
کیفیت پایین خودروهای ساخت داخل بر هیچ کس پوشیده نیست و کم کاری مسئولین امر خودروسازی کشور در ساخت خودرو با کیفیت با گذشت بیش از سی و اندی سال از وقوع انقلاب شکوهمند اسلامی مسئله ای است که در جای دیگر باید بحث شود. اما آیا این موضوع می تواند توجیهی برای واردات بی رویه خودروهای گرانقیمت خارجی و ریختن پول به دامن غربی ها باشد.
با بررسی سابقه تشکیل مناطق آزاد در کشورهای مختلف در می یابیم در این کشورها مناطق آزاد با هدف کمک به توسعه صادرات از طریق جذب سرمایه گذاری خارجی ایجاد شده. در صورتی که در کشور ما مناطق آزاد بیشتر دروازه های واردات هستند تا سکوی صادرات!
در حالی که مقام معظم رهبری در طول سالیان گذشته بارها به اهمیت مقوله اقتصاد مقاومتی تاکید داشته اند از جمله:
مسئلهی واردات بیرویه و بی منطق ضرر بزرگی است، خطر بزرگی است؛ مردم هم باید این را بدانند. وقتی یک محصول خارجی را ما داریم مصرف میکنیم، در واقع داریم یک کارگر خودمان را بی کار میکنیم. متأسفانه بعضی هستند که بر اثر فرهنگ غلطِ دورهی منحوس پادشاهی – دورهی طاغوت، دورهی وابستگی – هنوز چشمشان به خارج است. (دیدار رهبر معظم انقلاب با جمعى از کارآفرینان سراسر کشور در تاریخ 89/6/16)
معظم له در جای دیگری فرموده اند: من هم بارها با مسئولین در زمینهی واردات صحبت کردم. البته هیچ کس با واردات مخالف نیست؛ تنظیم واردات لازم است، کنترل واردات لازم است. صرف اینکه ما نگذاریم بازار در یک فصلی – مثلاً فصل شب عید – از فلان کالا خالی بماند، خیلی توجیه کاملی برای افزایش واردات نیست. حتماً بایستی در مسئله واردات ملاحظه تولید داخلی بشود. البته گفته می شود که واردات به رقابت پذیری تولید داخلی کمک می کند؛ اگر واردات نباشد، تولیدکنندهی داخلی به کیفیت یا به قیمت تمام شده اهمیت نمی دهد؛ واردات، او را به این کار وادار می کند. به نظر من این خیلی منطق قوی ای نیست.( بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار فعالان بخشهای اقتصادی کشور90/5/26)
در ادامه تصاویری که در زیر مشاهده می نمایید فقط چند نمونه از انبوه خودروهای پلاک انزلی در شهر خمام می باشد:
انتهای پیام/36
دادمهر کریمی مقام نخست جشنواره شنای آبهای آزاد کشور را کسب کرد
تیم فوتبال داماش گیلان از مس سونگون عبور کرد
عملیات اجرایی پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارهای شهر خمام آغاز شد
پاکسازی ساحل جفرود بالا از زباله تا افتتاح خانه هلال در روستای لات
لوله گذاری خط انتقال آب شرب در روستاهای اشکیک و مصر دشت