کد خبر: 81724 - تاریخ: شنبه، 13 ژوئن 2015 - 12:40

در مقایسه با سال گذشته/

کاهش حجم ذخیره آب سد سفیدرود به 61 میلیون مترمکعب

مدیر امور آبیاری مرکزی شرکت بهره  برداری و زهکشی گیلان گفت: حجم فعلی ذخیره آب سدسفیدرود 542میلیون مترمکعب است که این میزان در سال گذشته در این زمان، 603میلیون مترمکعب و در سال 92 نیز 685 میلیون مترمکعب بوده است.

به گزارش خوبان، سید محرم مسلمی، مدیر امور آبیاری مرکزی شرکت بهره  برداری و زهکشی گیلان در نوزدهمین جلسه شورای اسلامی شهرستان رشت که جهت بررسی مشکلات آب کشاورزان در دفتر این شورا برگزار شد، با اشاره به اینکه خدمت رسانی به مردم وظیفه ای سنگین بر دوش مسئولین است، اظهار کرد: خدمت بالاترین عبادت هاست؛ لذا هرچه داریم باید درحد توانمان کوتاهی نکنیم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه با مدیریت مطلوب در سیستم آبیاری بخش مرکزی استان، وضعیت بحرانی آبیاری به وضعیت عادی تبدیل شده است، افزود: از 1 میلیارد و 800 میلیون مترمکعب آب پشت سد مقدار 750 میلیون مترمکعب آن رسوب می باشد که این امر نیاز به کنترل مصرف آب را جدی می کند.

مسلمی ورودی فعلی آب سدسفیدرود را 13مترمکعب در ثانیه و خروجی آن را 197مترمکعب در ثانیه عنوان کرد و گفت: حجم فعلی ذخیره آب سدسفیدرود 542میلیون مترمکعب است که این میزان در سال گذشته در این زمان، 603میلیون مترمکعب و در سال 92 نیز 685 میلیون مترمکعب بوده است.

مدیر امور آبیاری مرکزی شرکت بهره  برداری و زهکشی گیلان با بیان اینکه امسال دمای هوا نسبت به حد متوسط سنوات گذشته 1.5 درجه افزایش دما داشته ایم، تاکید کرد: این افزایش دما موجب تبخیر بیشتر آب شده و در نتیجه این افزایش دما مشکلات بسیاری به بار می آورد.

وی با بیان اینکه حوزه آبیاری شهر رشت با 70 هزار هکتار زراعت با 92هزار نفر صاحب زراعت ارتباط دارد، یادآور شد: باتوجه به اینکه 50سال از ساخت سد سفیدرود می گذرد اما تاکنون متناسب با این سد شبکه های آبرسانی مدرن ساخته نشده است که این امر موجب می شود آب وارد رودخانه های سنتی شود درحالیکه با بتونی کردن انهار گلی می توان بر سرعت آبرسانی به مزارع افزود و از تلفات مصرف آب کاست.

مسلمی ادامه داد: درصورت اولویت دادن به لاینینگ انهار و نصب فشارشکن در مسیرهای آبیاری و افزایش پمپاژ در برنامه ریزی های مسئولان موجب می شود علاوه بر سرعت انتقال آب، مناطق انتهایی آبیاری نیز بیمه شده و مشکل نداشته باشند.

مدیر امور آبیاری مرکزی شرکت بهره  برداری و زهکشی گیلان خاطرنشان کرد: شالیزارهای آبخور سدسفیدرود به حوزه های آبیاری شرق، حوزه آبیاری غرب و فومنات و حوزه آبیاری مرکزی گیلان تقسیم می شوند که مرکزی شامل شهرستان رشت، رودبار، آستانه اشرفیه ،کیاشهر و قسمت هایی از صومعه سرا و شفت و انزلی می باشد.

منبع: ایسنا

 انتهای پیام/89


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

یک نظر ثبت شده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads