کد خبر: 74846 - تاریخ: سه‌شنبه، 17 مارس 2015 - 11:18

گزارش میدانی خوبان خبر از بازار عید خمام/

بازارهای شلوغ و جیب های خالی! + تصاویر

در آستانه سال نو، خبرنگار ما با حضور در بازار خمام از فروشندگان در خصوص وضعیت این روزهای بازار خمام جویا شده است.

به گزارش خوبان: همه ساله و در آستانه سال نو، ایرانیان طبق یک رسم قدیمی، در کنار خانه تکانی، سراغ تهیه کالا و لوازم مورد نیاز خود برای سال جدید می روند. از جمله این لوازم، پوشاک و مواد خوراکی است.

به همین مناسبت به سراغ تنی چند از بازاریان خمامی در بازارچه محلی این شهر رفتیم تا در خصوص وضعیت این روزهای بازار جویا شویم.

 

پارچه فروشي كه خود را مصطفي ناميد در گفتگو با خبرنگار ما وضعيت بازار را افتضاح دانسته و گفت: به نسبت چند ماه گذشته كه هيچ بازار نسبت به چند روز گذشته کسادتر است و روز به روز هم بدتر مي شود.

وي ادامه داد: درآمد من به نسبت سال قبل به يك سوم كاهش پيدا كرده. اين پارچه فروش نبود اقتصاد قدرتمد در كشور را مهم ترين عامل در كسادي اين روزهاي بازار دانست.

 

در ادامه به سراغ یک فروشنده کفش رفتيم. وي فروش اين روزهاي بازار عيد را ضعيف دانست و عنوان نمود: سال قبل بازار از رونق بهتري برخوردار بود البته باز وضع همه يكسان نيست و برخي از فرشند گان اوضاع بهتری دارند.

 

فروشنده دیگری به نام سعید در خصوص علت کسادی بازار در این روزها به خبرنگار ما گفت: مردم امسال بی پول شده اند.

 

آقا محسن که به شغل میوه فروشی مشغول بود اما نظر جالبی داشت. وی در این خصوص گفت: وقتی قیمت آب، برق، گاز و تلفن بالا می رود، این افزایش قیمت بر روی کار ما هم تاثیر می گذارد. او نیز علت اصلی کسادی این روزهای بازار را بی پولی مردم دانست.

 

در این حین خریداری به نام آقای هاشمی که خود را از فرهنگیان خمام معرفی کرد از ما خواست که در این بحث شرکت کند. وی در این خصوص گفت: وقتی در سال 57 به استخدام آموزش و پرورش درآمدم، حقوقم 3600 تومان بود که با احتساب اضافه کار به 4300 تومان می رسید. در آن سال دلار 7 تومان بود. یعنی من به اندازه حدود 600 دلار حقوق می گرفتم. اگر الان با دلار 3500 تومانی بخواهیم محاسبه کنیم، یک کارمند با تحصیلات دیپلم که تازه به استخدام دولت درآمده باید حدود 2 میلیون تومان حقوق بگیرد که این گونه نیست. تازه تصویب شده که پایه حقوق کارگران به 700 هزار تومان برسد. پس می بینیم که این حقوق ها به این هزینه ها نمی خورد.

 

پویا که به شغل میوه فروشی مشغول بود، نفر بعدی بود که در بحث ما شرکت کرد. او به خبرنگار ما گفت: من و همکارم قبلا و موقع ناهار دو پرس غذا از رستوران می خریدیم. اما الان پول دو پرس را نداریم و ناچاریم یک پرس غذا بگیریم و دو نفری بخوریم.

 

آجیل فروشی که ظاهرا از اوضاع خیلی ناراحت بود وقتی با این سوال خبرنگار ما مواجه شد که بازار این روزها چطور است به گفتن دو کلمه اکتفا کرد: بازار افتضاح…

وی همچنین گفت: این آجیل مخلوط را مغازه ها بین 35 تا 40 هزار تومان می فروشند ولی من در بازار محلی با قیمت 15 هزار تومان عرضه می کنم. اما باز هم خریدار نیست.

 

اما تحلیل یک لباس فروش نیز جالب توجه بود. او به خبرنگار ما گفت: پارسال وضعیت بهتر از امسال بود. وی علت این موضوع را درآمد ضعیف مردم دانست. او گفت: چون شغل اغلب مردم خمام، کشاورزی است، و برنج به قیمت پایین به فروش می رسد، لذا مردم پول کافی برای خرید مایحتاج خود را ندارند و این موضوع بر کار ما هم اثر می گذارد.

 

آخرین فروشنده ای که به سراغش رفتیم یک نوجوان بود که در حال فروش سبزی و ماهی عید بود. در حالی که همه فروشندگان قبلی وضعیت بازار را اسفناک توصیف کرده بودند، این فروشنده نوجوان از وضعیت این روزهای بازار ابراز امیدواری کرد و گفت:  فروش امسال خوب است!

 

هیئت تحریریه سایت خبری تحلیلی خوبان خبر، آرزوی شروعی سالی پر از سلامتی و موفقیت برای همه مردم ایران زمین و به خصوص شهروندان خمامی، خشکبیجاری و لشت نشائی دارد.

 

تصاویری که مشاهده می کنید مربوط به آخرین بازار هفتگی خمام در سال 93 می باشد.

یک شنبه بازار خمام 1 یک شنبه بازار خمام 2 یک شنبه بازار خمام 3 یک شنبه بازار خمام 4 یک شنبه بازار خمام 5 یک شنبه بازار خمام 6 یک شنبه بازار خمام 7 یک شنبه بازار خمام 8 یک شنبه بازار خمام 9 یک شنبه بازار خمام 10 یک شنبه بازار خمام 11 یک شنبه بازار خمام 12 یک شنبه بازار خمام 13 یک شنبه بازار خمام 14 یک شنبه بازار خمام 15 یک شنبه بازار خمام 16 یک شنبه بازار خمام

انتهای پیام/96


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

انتشار یافته:۲

  1. كارمند
     | 2015/03/17 - 13:05
    پاسخ
    +2
    0

    جانا سخن از زبان ما مي گويي
    يادش بخير قديما چقدر پول ملي مون ارزشش بالاتر پود…

  2. آشنا
     | 2015/03/20 - 12:11
    پاسخ
    +1
    0

    باسلام و تبریک سال نو
    با توجه به روند شدید رو به پایین تورم و کاهش شدید قیمت ها و شیب خیلی ملایم …. و رشد بالای اقتصادی و در پیش بودن افزایش 14 درصدی حقوق قبولکردن مطالب بالا همچین کمی سخته

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads