کد خبر: 71767 - تاریخ: جمعه، 6 فوریه 2015 - 11:23

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد رشت:

گیلان پایین‌ترین نرخ رشد جمعیت کشور را دارد

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی رشت گفت: گیلان پایین‌ترین نرخ رشد جمعیت در کشور را دارد.

به گزارش خوبان: هاجر تحریری‌نیک‌صفت پنج‌شنبه شب در مسجد سیدالشهدا (ع) رشت با اشاره به موضوع «انقلاب اسلامی، استحکام خانواده، زنان و سبک جمعیتزندگی ایرانی اسلامی» اظهار کرد: مطرح شدن خانواده نشان‌دهنده خالی بودن این موضوع در جامعه است.

وی به مطرح شدن موضوع استحکام خانواده به عنوان مسئله اساسی در جامعه اشاره کرد و افزود: مشخص شدن نقش زنان در استحکام خانواده و اینکه زن در تراز انقلاب اسلامی چگونه باید رفتار داشته باشد، حائز اهمیت است.

تحریری‌نیک‌صفت با مقایسه آمار ازدواج و طلاق در کشور و گیلان، بیان کرد: سال 75 نسبت ازدواج و طلاق از هر ازدواج هشت طلاق در کشور و شش طلاق در گیلان بود و این روند در سال 85 به نسبت مساوی رسید.

نماینده مردم رشت در مجلس هفتم با بیان اینکه از هر 100 ازدواج 15 طلاق در گیلان در سال 88 اتفاق افتاده است، تصریح کرد: رقم مذکور از آمار کشوری بیشتر است.

وی به افزایش پنج درصدی طلاق در گیلان در سال 92 اشاره کرد و گفت: سال گذشته از هر پنج ازدواج یک طلاق در کشور گزارش شده و این رقم در گیلان از هر چهار ازدواج یک طلاق است.

تحریری نیک‌صفت از رتبه سوم طلاق گیلان در کشور خبر داد و یادآور شد: گیلان پس از استان‌های البرز و تهران قرار دارد ضمن اینکه سال گذشته نرخ رشد جمعیت و میزان زاد و ولد گیلان 1.3 درصد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت بالاترین نرخ موالید را مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و هرمزگان در سال 92 دانست و خاطر نشان کرد: گیلان پایین‌ترین نرخ جمعیت در کشور را دارد.

وی با اشاره به افزایش سن ازدواج در گیلان نسبت به میانگین کشوری، اظهار کرد: آمار مذکور بسیار دردناک است و حساسیت‌هایی را در این مورد می‌طلبد.

نیک‌صفت تحریری با مقایسه سبک زندگی در دهه نخست پس از پیروزی انقلاب اسلامی و 10 سال اخیر در کشور، بیان کرد: انتخاب همسر و ویژگی‌های آن، مراسم ازدواج و چگونگی زندگی مشترک را باید در دو دهه مذکور بررسی کرد.

نماینده مردم رشت در مجلس هفتم با بیان اینکه معیارهای سبک زندگی از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون بسیار تغییر کرده است، تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند؛ رویکرد ما باید به طرف سبک زندگی اسلامی باشد و این موضوع نشان می‌دهد از آیین زندگی ایرانی اسلامی فاصله گرفتیم.

وی توجه به ظواهر، توجه به تجملات و … را سبب دوری از آیین زندگی ایرانی اسلامی عنوان کرد و افزود: در دنیای غرب رویکرد زنان بهتر مدیریت می‌شوند، پرخاشگر نیستند، دستمزد کمتری دریافت می‌کنند و در سایر موارد می‌شود از آنها سوء‌استفاده کرد را دنبال می‌کند و در این دیدگاه زنانی بهترند که مطیع‌تر باشند، ظاهری مناسب‌تر و جذاب‌تر داشته باشند و … را در پیش گرفته و در این رویکرد همسر و فرزند مزاحم هستند.

نیک‌صفت تحریری با تاکید بر اینکه در تفکر اسلامی بیان نشده زن در جامعه حضور نداشته باشد، خاطر نشان کرد: فلسفه حجاب برای حضور در جامعه است و اجازه حضور اجتماعی به زنان داده شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت حضور اجتماعی زن را مشروط به مفید بودن برای خود، خانواده و جامعه عنوان کرد و گفت: زن و مرد هر کدام در فرهنگ دینی نقش و حقوقی دارند و باید نقش خود را ایفا کرده و حقوق همدیگر را رعایت کنند.

*بنای خانواده بر محبت، عشق و ایثار است

وی بنای خانواده را بر محبت، عشق و ایثار دانست و خاطر نشان کرد: در فرهنگ دینی ما زن تکیه‌گاه عاطفی مرد است و زن دلگرمی مرد برای پذیرفتن مسئولیت‌های سنگین و تامین نیازهای خانواده محسوب می‌شود.

نیک‌صفت تحریری با اشاره به اینکه زن موجب آرامش روحی برای مرد می‌شود، یادآور شد: زن و مرد باید کف همدیگر باشند ضمن اینکه مرد تکیه‌گاه اجتماعی و اقتصادی برای زن است و نقش مهم در تامین معاش خانواده را به عهده دارد.

نماینده مردم رشت در مجلس هفتم مرد را پناه زن در تندباد حوادث توصیف کرد و افزود: زن وقتی استعداد و توانمندی ویژه‌ای دارد باید در جامعه حضور داشته باشد.

وی با بیان اینکه در اختلاف خانوادگی نخستین موضوعی که به ذهن جوانان می‌آید طلاق است، اظهار کرد: طلاق برای آنها که در جامعه اسلامی زندگی می‌کنند بسیار زشت است.

نیک‌صفت تحریری نوع نگاه به زندگی را مهم خواند و بیان کرد: نگاه به زندگی به مسیر انسان جهت می‌دهد و باید نوع نگاه خود به زندگی را اصلاح کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت نقش مادری زن را آباد کردن زمین به وسیله فرزند سالم و صالح دانست و تصریح کرد: مادران باید به انسان شدن فرزند توجه داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه زنان شاغل باید نقش‌های خود را مدیریت کنند و برای آن اولویت قایل شوند، خاطر نشان کرد: اگر زن در عرصه‌های اجتماعی و … موفق عمل کند اما نتواند همسر و مادری موفق باشد همسر و مادری شکست خورده است.

نیک‌صفت تحریری نقش اصلی زن را ایفای همسری و مادری عنوان کرد و یادآور شد: اگر نقش‌های مذکور درست مدیریت شوند می‌توان به دیگر نقش‌ها پرداخت و این موضوع تفاوت ما با تفکر غربی و فمینیستی است.

نماینده مردم رشت در مجلس هفتم با بیان اینکه تحکیم خانواده باید از ابتدای تربیت پسر و دختر انجام شود، اظهار کرد: اولویت‌ها را باید شناخت و اصل را نباید فراموش کرد ضمن اینکه ضرورت‌ها را باید در نظر گرفت.

*عفت اثبات وفاداری به همسر است

وی اثبات وفاداری به همسر را پوشش مناسب و روابط صحیح با نامحرم و در مجموع عفت و پاکدامنی ذکر کرد و گفت: در سبک زندگی اسلامی رابطه زن و شوهر باید عاشقانه باشد.

منبع: فارس

انتهای پیام/90


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads