کد خبر: 68531 - تاریخ: یکشنبه، 28 دسامبر 2014 - 18:53

رییس اداره حفاظت محیط زیست آستانه اشرفیه خبر داد:

رهاسازی پرنده ای نادر در آستانه اشرفیه

رییس اداره حفاظت محیط زیست آستانه اشرفیه از رها سازی پره ای نادر و کمیاب در طبیعت این شهر ستان خبر داد.

به گزارش خوبان، ابراهیم غلامی رییس اداره حفاظت محیط زیست آستانه اشرفیه امروز در جلسه محیط زیست این شهرستان با اشاره به اینکه سنقر تالابی از پرندگان بومی ایران بشمار می آید و در کل پرنده‌ای نیمه مهاجر در حال حاضر نادر و کمیاب است گفت: این پرنده که در فصل زمستان به ندرت دیده می شود روز گذشته یک بهله سنقر تالابی توسط یکی از دوستداران حیات وحش در منطقه محسن آباد دستک آستانه اشرفیه تحویل اداره حفاظت محیط زیست آستانه اشرفیه شد.

وی اضافه کرد: این پرنده نادر امروز در یکی از آبگیرهای منطقه رها سازی شد.

وی ادامه داد: سنقر تالابی تقریبا همیشه در باتلاق‌ها و تالاب هایی که مناطق پوشیده از نیزارهای انبوه دارند دیده می شود و آشیانه بزرگ خود را معمولا در نیزارهای محصور در آب می سازد.

غلامی خاطرنشان کرد: سنقر تالابی از تمام سنقر‌های دیگر به‌وسیله اندازه بزرگتر، جثه درشت‌تر، بالهای پهن‌تر و نداشتن سفیدی روی دمگاه مشخص می شود.

گفتنی است؛ سنقر تالابی، معمولا در ارتفاع کم پروازهای تجسسی انجام می دهد، رنگ پرو بال در افراد این گونه از سنقر، متغیر است. تفاوت نر بالغ این پرنده از دیگر سنقرها عبارت است از؛ تیرگی جبه و پوشپرهای ثانوی بال، رنگ خاکستری دم و شاهپرهای ثانوی، سر، پس گردن و سینه نخودی رگه رگه و سطح شکمی قهوه‌ای سیر. ماده و نر نابالغ معمولا رنگ خاکستری ندارند و یکدست قهوه‌ای شکلاتی پررنگ هستند با سر و شانه‌های کمرنگ (بعضی از ماده‌ها سراسر تیره‌رنگ هستند و بیننده را به یاد کور کور می اندازند). جوجه‌های کمتر از یکسال، قهوه‌ای شکلاتی پررنگ بوده، تارک و گلویشان به رنگ کرم روشن است. این پرنده به قصد شکار طعمه، از ارتفاع کم با حرکتی ناگهانی به درون نیزار فرود می آید.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/64


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads