کد خبر: 68075 - تاریخ: سه‌شنبه، 23 دسامبر 2014 - 20:59

کشوری که تا ۲۰۴۰ برق هسته‌ای نداشته باشد فرومی‌پاشد

دانشمندان هسته‌ای بر این نکته تأکید کرده‌اند که منابع اورانیوم تا ۵میلیون سال آینده انرژی مورد نیاز بشر را تأمین می‌کند.

به گزارش خوبان به نقل از تسنیم، انرژی هسته‌ای کاربردهای متنوعی دارد. براساس تازه‌ترین اطلاعات به دست آمده منابع اورانیوم تا ۵میلیون سال آینده انرژیبرق هسته ای مورد نیاز بشر را تأمین می‌کند.

انرژی هسته‌ای در ۶ آگوست ۱۹۴۵ با پرتاب یک بمب اتمی توسط آمریکا بر فراز هیروشما به دنیا معرفی شد اما انرژی هسته‌ای کاربردهای دیگری هم دارد، به‌پیشنهاد اتحادیه جهانی هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ به‌طور میانگین در هر ۵ روز یک نیروگاه هسته‌ای در جهان شروع به کار می‌کند.

چرا دنیای آینده به‌سمت انرژی هسته‌ای پیش می‌رود؟ هزینه تولید الکتریسیته با انرژی هسته‌ای خیلی کمتر از سوخت‌های فسیلی است و از طرف دیگر نفت و گاز و ذغال‌سنگ سه منبع اصلی انرژی‌های تجدیدناپذیر در حال اتمام هستند و کشورهایی که تا سال ۲۰۴۰ همچنان متکی به فروش یا مصرف انرژی‌های تجدید ناپذیر باشند مطمئناً به‌سمت فروپاشی پیش می‌روند.

این در حالی است که منابع اورانیوم موجود می‌توانند تا ۵میلیون سال آینده انرژی مورد نیاز بشر را تولید کنند، به همین خاطر آمریکا با داشتن یکی از بزرگترین ذخایر نفتی جهان بیشترین نیروگاه هسته‌ای را دارد و فرانسه ۸۰ درصد برق خود را از طریق نیروگاه هسته‌ای تأمین می‌کند و تولید انرژی هسته‌ای از انرژی‌های بادی و خورشیدی ارزان‌تر است و هیچ وابستگی به شرایط آب و هوایی و محیطی ندارد، البته انرژی هسته‌ای مزایای بیشمار بیشتری هم دارد.

غنی‌سازی ۳.۵ تا ۵ درصد

تولید برق در صورت تأمین از طریق انرژی هسته‌ای سالانه ۵ میلیارد دلار صرفه‌جویی می‌شود و تشخیص و درمان بیماری‌های دامی، بهداشت و ایمن‌سازی محصولات دام و تبدیل آبهای شور به آب شیرین و حل مشکل کم‌آبی. اما برای موارد بیشمار درمانی در پزشکی هسته‌ای نیاز به درصد بالاتری از غنی‌سازی دارد و تشخیص بیماری‌های قلبی و درمان انواع سرطان‌ها، تومورهای مغزی و سایر موارد درمانی و تنها با غنی‌سازی ۲۰درصدی امکان‌پذیر می‌شود و اما غنی‌سازی ۲۰درصدی کاربردهای متنوع دیگری هم دارد.

تعیین میزان عناصر سمی در مواد غذایی و کشف عناصر نایاب در معادن و تشخیص میزان آلاینده‌ها در محیط و غنی‌سازی ۲۰درصدی در کشاورزی کیفیت و کمیت محصولات را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود حتی امکان کشت گیاه در مناطق کویری هم فراهم شود.

برای سوخت زیردریایی‌ها به غنی‌سازی بالای ۴۵ تا ۵۶ درصد نیاز داریم، زیردریایی هسته‌ای بدون نیاز به سوخت مجدد می‌تواند تا چندین ماه زیر آب به حرکت خود ادامه دهد. در حال حاضر غنی‌سازی اورانیوم با سطح تجاری تنها در انحصار چند کشور است و ایران سعی دارد تا این انحصار را بشکند.

 

انتهای پیام/43


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads