کد خبر: 61099 - تاریخ: دوشنبه، 29 سپتامبر 2014 - 10:03

گزارش تصویری از نحوه تهیه خمیر مرغ؛

با دیدن این تصاویر باز هم سوسیس و کالباس می خورید؟

خمیر مرغ، گوشت‌های مازادی است که پس از تمیز کردن مرغ، توسط دستگاهی جدا شده و به چرخه مصرف وارد می‌شود.

به گزارش خوبان به نقل از خبرگزاری دانشجو: در حالی که پس از انتشار خبر استفاده از “خمیرمرغ” آن هم خمیرمرغ تهیه شده از ضایعات مرغی، کارخانجات مطرح تولیدکننده سوسیس و کالباس با تکذیب این اخبار اعلام کردند از خمیر مرغ در تهیه محصولات خود استفاده نمی‌کنند. امروز رئیس انجمن صنایع فراورده‌های گوشتی در اظهارنظری صریح به استفاده از خمیر مرغ اعتراف کرد!

چندی پیش یکی از پایگاه‌های خبری در گزارشی تصویری نحوه استحصال خمیر مرغ و خمیر اسکلت و البته مشکلات فنی و بهداشتی خمیر مرغ و دستگاه بادر پرداخت.

خمیر مرغ یا (MDM)، یکی از پرمصرف‌ترین مواد اولیه‌ای است که در فرمولاسیون تولید فرآورده‌های گوشتی همچون سوسیس و کالباس استفاده میشد. این محصول گوشت جدا شده از استخوان مرغ به روش مکانیکی است که ماده اولیه معمول مورد استفاده در کلیه کارخانه‌های صنعتی در اروپا و آمریکا است. پس از استحصال ران و سینه از لاشه مرغ که به طور جداگانه به مصرف تولید سوسیس و کالباس یا به دیگر فرآورده‌ها می‌رسد، حدود ۱۲ درصد گوشت روی استخوان باقی می‌ماند که با دستگاهی به نام Separator از آن جدا می‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو در این‌باره گفته بود: «حذف خمیر مرغ در تولید سوسیس و کالباس قدم بسیار بزرگی است، چراکه از سلامت خمیر مرغ اطمینان نداریم؛ بنابراین ورود آن به چرخه تولید سوسیس و کالباس ممنوع شده است. وی البته با توجه به تجربه‌های ناموفق گذشته در حذف خمیر مرغ گفت: شرکت‌های تولید‌کننده سوسیس و کالباس از یک دوره زمانی برخوردار خواهند بود تا بتوانند خود را با ضوابط تطبیق داده و خمیر مرغ را حذف کنند.»

به گفته وی، خمیر مرغ، گوشت‌های مازادی است که پس از تمیز کردن مرغ، توسط دستگاهی جدا شده و به چرخه مصرف وارد می‌شود. دیناروند تأکید کرد: «نمی‌توانیم سلامت خمیر مرغ را تضمین کنیم، چرا که مشخص نیست ماده اولیه آن از سلامت برخوردار است یا خیر و ممکن است از چربی زیادی برخوردار باشد. بحث درباره حذف خمیر مرغ در سال‌های ۸۷ و ۸۸ نیز به‌صورت جدی مطرح بود اما رجوع به خبرها و گزارش‌های مربوط به آن زمان نشان می‌دهد مسأله حذف خمیر مرغ در نهایت منجر به حذف دستگاه‌های بادر از کارخانه‌های صنایع غذایی شد، فقط پنج ماه دوام آورد.»

رییس انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی ایران از استفاده گسترده از خمیر مرغ در اصناف برای پخت کباب و حلیم خبر داد و گفت: اگر استفاده از خمیر مرغ در تولید سوسیس و کالباس مشکل بهداشتی دارد باید استفاده از این محصول در اصناف نیز ممنوع و جلوی آن گرفته شود.

 

حالا خودتان قضاوت کنید.

گزارش تصویری از نحوه تهیه خمیر مرغ:

1

دستگاه بادر

nf00382813-2

مرغ هلندی موجود در دهانه بادر

nf00382813-3

 امعاء و احشاء موجود درمرغ های هلندی که قبل از بادر شدن از بادر خارج شد

nf00382815-1

 نمونه از امعاء و احشائی که در مرغ هلندی حتما وجود دارد

nf00382815-2

اسکلت هائی که جهت استحصال خمیر جمع آوری شده است

nf00382815-3

اسکلت هائی که بر اثر مانندگی دچار فساد شده است

23

 ضایعاتی که جهت استحصال خمیر جمع آوری شده بود

nf00382816-2

 ضایعاتی که جهت استحصال خمیر جمع آوری شده بود

nf00382816-3

خمیر استحصال شده توسط دستگاه بادر

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

انتشار یافته:۲

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads