کد خبر: 47322 - تاریخ: دوشنبه، 24 مارس 2014 - 08:56

امام جمعه خمام: نوروز روز تجدید پیمان با خدا و رسول و امیرالمومنین است/ تقارن نوروز با ايام عزاداري اهل بيت هيچ منافاتي با عيد بودن آن ندارد

امام جمعه خمام با بیان این که نوروز امسال از حيث اينکه مصادف با روز جمعه شده، براي ما عيد مضاعف است گفت: اگر نافرماني اي از خداوند در اين روز از ما صادر شود، عيدمان را تباه کرده ايم. خوشا به سعادت کسانيکه هر روزشان عيد است.

به گزارش خوبان: نخستین نماز جمعه شهر خمام در سال 1393، به امامت حجت الاسلام و المسلمین عاشوری امام جمعه خمام، در آستان مقدس امامزاده حسن (ع) خمام برگزار شد.

 

امام جمعه خمام در خطبه دوم با بیان این که نوروز امسال از حيث اينکه مصادف با روز جمعه شده، براي ما عيد مضاعف است گفت: اگر نافرماني اي از خداوند در اين روز از ما صادر شود، عيدمان را تباه کرده ايم. خوشا به سعادت کسانيکه هر روزشان عيد است.

 

وی با اشاره به این که نمازگزاران جمعه، هر هفته اين عيد را دارند خاطرنشان کرد: ایشان در محل عبادت حاضر مي شوند، به آيات  و روايات گوش داده و کلام خداپسندانه مي شنوند. چنين افرادي اميد است که ان شاء الله از مقربين درگاه الهي باشند. ولي يک عده اي همان روزِ عيدِ مصطلح شان در سال هم، عيد نيست. چون در آن روز، عبادت خود را ترک مي کنند و از گناهان پرهيز نمي نمايند.

 

حجت الاسلام عاشوری در ادامه گفت: نوروز يعني نو شدن روز؛ که وقتي يک حادثه مهمي رخ مي دهد و آيندة انسان را درخشان تر از گذشته اش مي کند، نوروز است. چه آن روز اول فروردين باشد يا يک روز ديگر. منتهي روز اول فروردين که آغاز سال است بعنوان يک نماد و سمبل و نمونه مطرح است که بايد با خير و خوبي و صفا و صميميت و برکت و عفو و گذشت، زدودن کينه ها و کدورت ها و با شادي و شادابي آغاز شود تا الگويي باشد براي ساير روزهاي سال.

 

خطیب نماز جمعه خمام مراسم نوروز قبل از اسلام را مملو از خرافات و ابتذال ارزیابی نموده و تصریح کرد: مراسم نوروز، قبل از اسلام مملو از خرافات و اعمال مبتذل بود ولي در سايه اسلام، تصفيه شد و روح ايمان و معنويت در آن دميد و گرايش به دعا و قرآن و صله ارحام به وجود آمد. لذا روز نوروز، روز تجديد پيمان با خدا و رسول و اميرالمؤمنين(عليه السلام) است.

 

امام جمعه خمام با اشاره به لزوم تغییر و تحول روحی در درون همزمان با تغییرات طبیعت اظهار داشت: در هر سال جديد، طبيعت زندگي تازه اي را آغاز مي کند و تحولي عظيم در پيرامون ما رخ مي‌دهد، لازم است که ما هم چنين تحولي را در عمق روح و جانمان ايجاد کنيم، ايمان خود را قويتر کنيم و ارتباطمان را با خدا بيشتر نمائيم. اينکه در دعاى تحويل سال همراه با نو شدن طبيعت و افراد، از پروردگار عالم تحول در احوال درون را طلب مى‏كنيم، به ‏خاطر اين است كه تغيير و تحول دروني بدون توجّه و خواستن، حاصل نمي شود؛ و بدون عنايت ويژة الهي امکان ندارد.

 

حجت الاسلام عاشوری با اشاره به تقارن ایام فاطمیه با نوروز سال 93 گفت: عید نوروز الزاماً به معنى «جشن و شادى» نيست؛ گرچه جشن و شادي هم دارد؛ ولي جشن و شادى، الزاماً به معنى «شادماني هاي هوس انگيز» نمي باشد؛ لذا تقارن نوروز با ايّام عزاداري اهل بيت(ع) هيچ منافاتي با عيد بودن آن ندارد؛ بلکه يك امتحان الهي براي انتخاب افراد است تا كداميک از جشن و عزا را ترجيح ‏دهند. مگر در ايّام عيد براي خود مردم، عزا و مصيبت رخ نمي دهد؟ ائمه معصومين(ع) هم از خودمان هستند. وقتي که از ايشان پرسيدند: براى شما چگونه عزادارى كنيم؟ فرمودند: همان‏طور كه براى خودتان عزاداري مى‏كنيد

 

 

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads