کد خبر: 42323 - تاریخ: شنبه، 4 ژانویه 2014 - 12:23

در خطبه های نماز جمعه؛

امام جمعه خمام: اربعين اباعبدالله (ع) بود که زمينه پيروزي حکومت اسلامي را بوجود آورد

حجت الاسلام عاشوری گفت: بناي انقلاب اسلامي ايران براساس معيارهاي ديني و اسلامي بوده است که با يک حرکت ناشيانه دشمن شدت گرفت و بساط ظالمانه آنها را برچيد و اين اربعين اباعبدالله (ع) بود که زمينه پيروزي حکومت اسلامي را بوجود آورد.

به گزارش خوبان: نماز جمعه شهر خمام روز گذشته در آستان مقدس امام زاده حسن (ع) مسجد جامع خمام به امامت حجت الاسلام و المسلمین عاشوری برگزار شد.

 

امام جمعه خمام در خطبه اول با بیان این که هیچ چیز در این دنیا ثبات و قرار ندارد گفت: وقتي روح انسان، بزرگ باشد جسم را وادار به پيروي از خود مي کند، روح بزرگ به جسم خود، نان خشک و غذاي ساده مي خوراند و در دل شب او را به عبادت وا مي دارد. اما روح کوچک به دنبال جسم مي دود و به خاطر لقمه اي چرب و شيرين به هر کجا مي رود و به دريوزگي و تملق و چاپلوسي مي افتد؛  براي رسيدن به پُست و مقام به هر خفتي تن مي دهد. درحاليکه هيچ چيز در اين دنيا، ثبات و قرار ندارد.

 

حجت الاسلام عاشوری با اشاره به عدم توانایی انسان در کنترل زمان خاطرنشان کرد: آدمي با همه قدرتي که در تسخير فضا و تدبير مواد روي زمين دارد، از کنترل زمان ناتوان است و گذر زمان به دور از اختيارات او، آثار ضعف و فرسودگي را بر چهره او مي نشاند. اوج پيشرفت هاي علمي انسان فقط در محدوده شناسايي برخي از بيماري ها و جلوگيري از گسترش آنهاست ولي هيچگاه نتوانسته است جلوي بزرگترين عامل مرگ و مير را که گذر زمان و گذشت عمر آدمي است، بگيرد.

 

خطیب نماز جمعه خمام در خطبه دوم ضمن تبریک حلول ماه ربیع و سالروز هجرت پیامبر اکرم (ص) از مکه به مدینه گفت: این هجرت براي خدا و در راه خدا بوده و تأثير شگرفي در پيشبرد اهداف نبي مکرّم اسلام داشته است. آن حضرت تا زمانيکه در شهر خودشان يعني مکه بودند طي 13 سال دعوت مردم به يکتاپرستي، نه تنها اکثر مردمش ايمان نياوردند بلکه به سرسخت ترين دشمنانش هم مبدل شدند، حتي قصد جانشان را کردند که خداوند به ياري خودش آن حضرت را نجات داد و حرکتي را آغاز کرد که مبدأ تاريخ اسلام ومسلمين جهان شد.

 

حجت الاسلام عاشوری با بیان این که مبدا تاریخ ماه های قمری و شمسی یکی است گفت:  مبدأ تاريخ ماه هاي قمري عرب ها، هجرت پيامبر اسلام(ص) است، مبدأ تاريخ ماه هاي شمسي ما ايراني ها هم هجرت پيامبر اسلام(ص) است؛ و بر اساس ماه هاي قمري 1435 سال از هجرت پيامبر اسلام مي گذرد؛ و براساس ماه هاي شمسي 1392 سال. و اين اختلاف 43 ساله به خاطر کسري 10 روزي است که هرساله ماه هاي قمري از ماه هاي شمسي دارند.

 

امام جمعه خمام اضافه کرد: شاه ملعون، دو سال قبل از انقلاب اسلامي ايران، اين مبدأ هجرت پيامبر اسلام(ص) را از تاريخ شمسي برداشته و به جاي آن، مبدأ دو هزار و پانصد ساله شاهنشاهي را گذاشته بود. ولي بار ديگر انقلاب اسلامي ايران، اين مبدأ هجرت را به تايخ ما برگرداند.

 

خطیب نماز جمعه خمام با اشاره به هفدهم دی ماه سالروز چاپ مقاله توهین آمیز علیه حضرت امام (ره) و حجاب در روزنامه اطلاعات در سال 1356 ، این روز را یکی از روزهای تاریخ ساز در کشور ما خواند و تصریح کرد:  وقتي اين مقاله در 17 دي 1356 در روزنامه اطلاعات چاپ شد، با واکنش شديد طلاب حوزه علمية قم مواجه گرديد. آنها درس هاي خود را تعطيل کرده و در بيوت مراجع تقليد به تحصن نشستند، تعدادي از علماء نيز در سخنراني هاي خود به حمايت از حضرت امام(ره) برخاسته و رژيم شاه را به خاطر دست داشتن در اين عمل ننگين محکوم نمودند.

 

وی خاطرنشان کرد: روز بعد بازاريان نيز به آنها پيوسته و با تعطيلي مغازه هاي خود، تظاهراتي را در شهر به راه انداختند که از سوي نظاميان شاه به خاک و خون کشيده شد؛ ولي اثري از خود بر جا گذاشت که سرانجام منجر به سقوط رژيم شاه گرديد. چهل روز پس از آن واقعه مردم تبريز اربعين شهداي 19 دي را برپا کردند که باز با سرکوبي رژيم شاه مواجه شد. چهل روز بعد از قيام تبريز، مردم يزد اربعين آنها را برپا کردند که آن هم سرکوب شد. چهل روز بعد از قيام مردم يزد، مردم تهران اربعين شهداي يزد را برپا کردند که آن هم به خون نشست.

 

امام جمعه خمام اضافه کرد: چهل روز بعد از آن مردم مشهد اربعين شهداي تهران را برپا نمودند. بعد مردم جهرم، اربعين شهداي مشهد را و مردم کرمان اربعين شهداي جهرم را و همينطور تا به پيروزي انقلاب منجر شد. بنابراين بناي انقلاب اسلامي ايران براساس همين معيارهاي ديني و اسلامي بوده است که با يک حرکت ناشيانة دشمن، شدت گرفت و بساط ظالمانه آنها را برچيد. و اين اربعين اباعبدالله(عليه السلام) بود که زمينه پيروزي حکومت اسلامي را بوجود آورد.

 

حجت الاسلام عاشوری با بیان این که تا قبل از پيروزي اقلاب اسلامي ايران، اين قدرت هاي کافر بيگانه بودند که شيوه زندگي خود را بر مردم مسلمان ما ديکته مي کردند گفت: از دورة قاجار، رفتارهاي اروپايي در کشور ما رواج يافت و در دورة رضاخانِ پهلوي به صورت يک دستورالعمل حکومتي درآمد تا نحوة پوشش مردان را تغيير دهند و حجاب را هم از زنان دور کنند. اين دستور کفّار غرب، همزمان با ايران در افغانستان و ترکيه نيز اجرا شد و زمامداراني چون رضاخان و امان الله خان و آتاتورک ، مأمور بودند که آن را در کشورهاي خود به اجرا در آورند.

 

وی در پایان خطبه های نماز جمعه گفت:  بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، آنچنان عظمتي نصيب ملّت ايران گرديد که حضرت امام خميني(ره) به عنوان رهبر اين کشور، ابر قدرت شرق يعني شوروي سابق را به سمتِ سبک زندگي اسلامي دعوت نمود؛ و همين امروز سيزدهم دي ماه، سالروز ارسال پيام تاريخي حضرت امام(ره) در سال 67 ، به ميخائيل گورباچف(رهبر شوروي سابق) است.

 

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads