کد خبر: 36737 - تاریخ: شنبه، 12 اکتبر 2013 - 18:12

دور دوم مذاکرات ایران و 1+5 در دولت جدید از روز سه شنبه؛

اشتباه محاسباتی غرب مانع مذاکرات هدفمند/ فرصت برای تعامل نامحدود نیست

دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 در حالی روز سه شنبه در ژنو برگزار خواهد شد که پیش بینی میشود ایران با طرح پیشنهادی معقول و متوازن در این مذاکرات شرکت کند بر این اساس به نظر می رسد هرگونه اشتباه محاسباتی طرف مقابل در چانه زنی و ایجاد فشار برای بر هم زدن توازن این پیشنهاد با هدف محدودیت در دستیابی به حقوق هسته ای مخل تعامل خواهد بود.

به گزارش خوبان، دور دوم مذاکرات ایران و 1+5 در دولت جدید ایران در حالی سه شنبه در ژنو آغاز خواهد شد که نشست قبلی در سطح وزیران امور خارجه و در نیویورک برگزار شد و بر اساس اخبار اعلامی جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات پیش رو طرح پیشنهادی جدیدی به طرف مقابل ارائه خواهد کرد.

ایران و 1+5 پیشتر سه دور در ژنو مذاکره کرده بودند که به مذاکرات ژنو یک و ژنو دو و سه موسوم شد اما بی نتیجه!IMG10174376

ویژگی دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 جديت ، آمادگي ، توانمندي و داشتن اختيارات لازم براي مذاكره هدفمند و رو به جلو از سوی تیم ایران و داشتن برنامه و طرح پيشنهادي براي ارائه به نشست مبتني بر رويكرد هاي واقع گرايانه و منطق قابل پذيرش و اعتدالي و توجه به آنچه كه نگراني هاي غرب ناميده مي شود است هرچند تهران این نگرانی ها را بي دليل مي داند، اما در رویکردی تعاملی آمادگي براي كمك به رفع و شفاف سازي كامل درباره نيات و برنامه ايران از جمله ویژگی های طرح پیشنهادی ایران است.

از سوی دیگر هيات مذاكره كننده ايراني در سطح عالي به ژنو می رود و ظريف وزیر امور خارجه اين هيات را مديريت خواهد كرد هرچند در صورتی که طرف مقابل در سطح وزیر در مذاکرات شرکت نکند بعد از افتتاح نشست مذاکرات در سطح معاونین ادامه خواهد یافت.

نکته حایز اهمیت پیرامون ارائه طرح پیشنهادی از سوی ایران این است که رفتار ايران نشان دهنده جديت و علاقمندي به مذاكرات جدي و هدفمند است و در همین راستا با توجه به مذاکرات قبلی و مواضع گروه 1+5 سئوالات و ابهاماتی در خصوص رفتار طرف مقابل وجود دارد از جمله اینکه آيا هيات مذكور با آمادگي لازم و اختيارات كافي براي به رسميت شناختن حقوق ملت ايران بعد از انتخابات با شكوه يازدهم پا به مذاكرات خواهد گذاشت؟و آيا هيات 1+5 طرحي براي جلب اعتماد متقابل ملت ايران كه نشان دهنده تغيير در رفتار آن و تطبيق رفتار با تغيير لحن باشد ، خواهد داشت؟ یا اینکه آيا شفافيت هاي كامل ارائه شده از سوي ايران مي تواند باعث تغيير رفتار هيات مقابل شود؟ و آيا طرف مقابل مي تواند با طرح ايران براي ايجاد يك افق بزرگ از موضوع و حل مسئله بر اساس يك دوره زمانبندي شده همراهي كند؟

طبيعي است ملت ايران خاطره تاريخي تلخ و يك بدبيني نسبت به برخي بازيگران و اعضاي گروه مقابل دارند آيا گروه 1+5 مي تواند در مسير رفع اين بدبيني گام هاي ملموس بردارد؟

باید منتظر ماند و دید آيا اعضاي گروه آمادگي ورود به گفتگوهاي حرفه اي و رو به جلو را دارد یا اینکه برخلاف تغییر رفتار و لحن جمهوری اسلامی ایران ادبیات و روش مذاکراتی 1+5 همچون گذشته مبتنی بر فشار ،وقت کشی به بهانه مشورت مکرر با پایتخت و در نهایت استفاده از اهرم کهنه و قدیمی راهبرد فشار و مذاکره خواهد بود به عبارت دیگر این نگرانی وجود دارد اندك اقليت هاي خشونت طلب و افراط گرا بر رفتار برخي اعضاي گروه تاثیر منفی بگذارند بر این اساس باید امیدوار بود 1+5 اعضا آمادگی لازم را داشته باشند که يه صورت مستقل و در چارچوب اهداف مشخص مذاكراتي به مذاكره بپردازند.

از طرف دیگر ايران با طولاني شدن بي جهت مذاكرات با توجه به جديت و برنامه ريزي آن مخالف است و این تحلیل که تحريم ها عامل رويكرد جدي مذاكراتي طرف ايراني بوده است را نادرست می داند بر این اساس در صورتی که طرف غربی با اشتباه محاسبه و داشتن پیش فرض وارد مذاکرات شود قطعا نمیتوان به رسیدن به رهیافتی منطقی و مرضی الاطراف چشم داشت چرا که مقامات جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید داشته اند مذاكرات هدف نيست و مسيری برای رسیدن به اهداف است .

آنچه طرف غربی می بایست از مذاکرات قبلی با ایران دریافته باشد این است که اگرچه تیم مذاکره تغییر کرده اما چارچوب ها و مواضع اصولی ایران تغییری نکرده و ديدگاههاي غيرمنطقي و ارائه پيشنهادهاي ايده آليستي با توجه به اينكه پيشنهادهاي طرف ايراني كاملا واقع گرايانه و منطقي است می تواند در مذاکرات خلل ایجاد کند به خصوص طرح هر ديدگاهي كه بدنبال عدم رعايت حقوق ملت ايران و حق غني سازي در خاك ايران باشد به عنوان سمی در شکل گیری هذاکرات هدفمند و نتیجه گرا خواهد بود و اساسا تنها پیش فرضی که برای گروه1+5 می بایست لحاظ شود عدم بازگشت از پيشرفتهاي بومي هسته اي برای ایران است.

به خصوص اینکه در فضای پیش آمده بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در ایران دولت مستقر قاعدتا فرصتی نامحدود برای ایستادگی در برابر فشارهای بخشی از تندروهای داخلی در اختیار ندارد و از طرف دیگر مردم نیز تا مقطعی نه چندان دور می توانند به دولت و نمایندگان آن ها در مذاکرات امیدوار باشند و در صورت از بین رفتن این فرصت و ناامید شرن مردم ایران از مذاکرات با 1+5 بعید نیست که طرف ایرانی نیز سرخورده از مذاکرات انعطاف کمتری در مذاکرات بعدی داشته و کماکان در صورت مواجهه با فشارهای بیشتر مجبور به تغییر رویکرد از تعامل به ایستادگی و مقاومت شود.

در مجموع باید اشاره داشت که در دستور كار قرار دادن يك بازي برد – برد براي هر دو طرف، تاكيد بر رويكرد و گفتمان اعتدال و تدبير براي رسيدن به راه حل، تاكيد بر نگاه حقوقي به مسئله مورد بحث و تعقيب دستيابي به حقوق بين المللي ملت ايران همزمان با رعايت كامل تمام تعهدات بين المللي ايران،جمع آوري تمام تجارب هيات هاي مذاكره كننده قبلي در اين هيات و تجارب مذاكراتي با هيات هاي سابق 1+5 . همچنين تسلط و احاطه تيم مذاكره كننده ايراني بر محيط بين المللي ، قواعد حقوق بين المللي ، تجارب گسترده بين المللي از جمله ویژگی ها و نقاط قوت تیم جدید مذاکره کننده ایران است هرچند با وجود همه این مسائل نباید از اقدامات جنگ رواني اقليتهاي افراطي و مخل گفتگوها غافل بود کما اینکه براساس رويكردهاي احتمالي برخي گروههاي افراطي با هدف تخريب فضاي گفتگوها و فشار براي توقف يك گفتگوي سازنده و رو به جلو احتمال طراحي سناريوهاي عمليات رواني قابل پيش بيني است و رژيم صهيونيستي تاكنون نشان داده است هرگونه گفتگوي ايران با طرفهاي ديگر را برنتابيده و با بهره برداري از تاثير گذاري گسترده بر رسانه هاي جهان در صدد ترويج بي اعتمادي و لطمه زدن به اينگونه روندها بوده است.

از آنجمله می توان به اقدام و سناريوي دستگيري يك جاسوس که بعد از مذاکرات رئیس جمهور ایران در نیویورک طرح شد ، اقدام تروريستي ، گمانه زنيهاي غلط و موضوعاتي از اين دست مي تواند در دستور كار مجدد اين رژيم و گروههاي افراطي نزديك به آن باشد.

منبع: مهر

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads