کد خبر: 36002 - تاریخ: سه‌شنبه، 1 اکتبر 2013 - 12:36

افخم در نشت خبری:

آمریکا بر اساس سیاست واقع‌بینانه با ایران رفتار کند/ایالات متحده در مقابل آزمونی بزرگ قرار دارد

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه امروز آمریکا در مقابل یک آزمون بزرگ قرار دارد، گفت: از مقامات آمریکایی انتظار داریم که بر اساس سیاست واقع‌بینانه با جمهوری اسلامی ایران رفتار کرده و با تکریم با ملت ایران برخورد کنند.

 به گزارش خوبان: مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی امروز (سه‌شنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به سؤالات آنها پاسخ داد.

*غنی‌سازی مذاکره پذیر نیست

وی در پاسخ به سؤالی با تاکید بر حق جمهوری اسلامی ایران در داشتن فناوری صلح آمیز هسته‌ای و انجام غنی‌سازی در داخل خاک کشور تصریح کرد: حق غنی‌سازی به هیچ وجه مذاکره پذیر نیست.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سؤالی با بیان اینکه قرار است در مذاکرات ژنو، چارچوب و چشم‌انداز مذاکرات ایران و گروه 1+5 روشن شود، خاطرنشان کرد: ما خواستار این هستیم که براساس این چارچوب، نقطه شروع و پایان مذاکرات مشخص باشد.

افخم تصریح کرد: نقطه پایان مذاکرات برای ما، حقوق هسته‌ای ملت شامل غنی سازی است و در خصوص حق غنی‌سازی هیچ گونه مذاکره‌ای از نظر ما پذیرفته نیست.

وی با تاکید بر لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ایران افزود: ما اعلام کردیم که براساس مقررات بین‌المللی و پادمان‌های موجود در مسیر کامل شفاف‌سازی کرده و نگرانی‌های منطقی طرف‌های مقابل را رفع کنیم و این چارچوب ملاک و قدم اول برای مذاکرات است.

افخم ابراز امیدواری کرد که در مذاکرات ژنو دو طرف به این چارچوب برسند.

*دعوتنامه‌ای برای سفر روحانی به عربستان دریافت نکرده‌ایم

وی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر سفر روحانی به عربستان برای شرکت در مراسم حج خاطرنشان کرد: هنوز هیچ دعوت نامه رسمی برای انجام این سفر ارائه نشده و چنین دعوتی از طریق مراجع دیپلماتیک صورت نگرفته است.

*دستاوردهای سفر رئیس جمهور به نیویورک

وی با اشاره به سفر هفته گذشته حسن روحانی رئیس جمهور به نیویورک برای شرکت در شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، این سفر را رویدادی مهم و موفقیت آمیز برشمرد که توجه بسیاری از محافل رسمی و رسانه‌ای جهان را به خود جلب کرد.

افخم اضافه کرد: این سفر براساس یک برنامه دقیق و منسجم طراحی شده و اهداف روشن و مشخصی برای آن تعیین شده بود که گویای پیشتازی گفتمان جمهوری اسلامی در سطح منطقه و جهان است و یکی از اهداف مهم آن تحول در سیاست خارجی بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان این که این هدف مهم در عرصه جهانی حاصل شده، خاطرنشان کرد: رئیس جمهور در یک برنامه فشرده کاری 4 روزه طی ملاقات‌ها، سخنرانی‌ها و دیدارها، سیاست‌های اصولی کشور را برای جهانیان تبیین و تشریح کرد.

افخم اضافه کرد: نقطه عطف این دیدگاه‌ها مباحثی بود که رئیس جمهور در خصوص مفاهیم ضروری و مورد نیاز برای تعامل سازنده و گفتگو در سطح جهان مطرح کرد از جمله مقابله با خشونت، افراط گرایی، تروریسم، فلسطین، خطرات تهدید کننده منطقه، تحریم جمهوری اسلامی که خود نوعی خشونت تلقی می‌شود و مقابله با جنگ و نظامی‌گری که استقبال بسیار زیادی از این دیدگاه‌ها صورت گرفت.

به گفته وی سیاست دولت تدبیر و امید امروز به عنوان سیاست و گفتگوی پیشتاز در جهان مطرح است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: آقای روحانی تلاش کرد که مفهوم واقع‌گرایی، صلح و اعتدال را در صحنه جهانی تاکید کند و ضرورت توجه بازیگران عرصه جهانی را به کاربرد توامان هر سه مفهوم جلب کند.

وی گفت: امیدوارم با تحولی که در صحنه سیاست خارجی کشور رخ داده، شاهد پیشرفت مناسبات خارجی و تحقق تعاملات سازنده براساس دیدگاه‌های مطرح شده باشیم.

* همسویی با صهیونیست‌ها/ نمونه تروریسم دولتی

یکی از خبرنگاران درباره اظهارات وزیر خارجه بحرین که خواستار ترور سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان و درج نام حزب الله در فهرست گروه‌های تروریستی شده سوال کرد که افخم با بیان اینکه در اخبار این را دیدیم، اظهار داشت: اگر این اظهارنظر درست باشد جای تعجب دارد، به گفته وی این کلمات و عبارات همسویی گفتمانی با رژیم صهیونیستی است و طرح آن از سوی مقام رسمی یک کشور مسلمان درباره یک مقام و شخصیت لبنانی کاملا شناخته شده و مورد حمایت ملت‌های منطقه، یک نوع تروریسم دولتی است.

وی ابراز امیدواری کرد که این اظهارنظر درست و دقیق منتشر نشده باشد و مقامات بحرینی زودتر نسبت به آن واکنش نشان دهند.

*اظهارات تلخ مقامات کانادا

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اظهارات وزیر خارجه کانادا که گفته برای بهبود روابط تهران و اوتابا به چیزی بیشتر از تماس تلفنی نیاز است، با اشاره به قطع روابط کانادا با ایران اظهار داشت: آنها عجولانه این روابط را قطع کردند و بعد از رژیم صهیونیستی، در حال حاضر مسئولان و مقامات کانادایی چنین اظهارات تلخی را علیه ملت ایران و دولت برخواسته از آرای باشکوه این ملت بیان می‌کند.

* مقامات آمریکا با تکریم با ملت ایران سخن بگویند/آْزمون بزرگ پیش روی آمریکایی‌ها

مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی امروز (سه‌شنبه) در ادامه نشست هفتگی با خبرنگاران در خصوص اظهارات شب گذشته اوباما مبنی بر اینکه گزینه نظامی در مورد ایران بر روی میز است، خاطرنشان کرد: ما همچنان انتظار داریم که مقامات آمریکا بر اساس سیاست واقع‌بینانه با جمهوری اسلامی رفتار و با تکریم با ملت بزرگ ایران صحبت کنند.

وی با بیان اینکه آمریکا امروز در مقابل آزمون بزرگی قرار دارد که چه میزان توان ایستادگی و مقاومت در مقابل جنگ‌طلبان را داراست، افزود: هر میزان این توان بیشتر باشد امکان تعامل با آمریکا و حرکت به سمت رویکردهای سازنده قابل بررسی خواهد بود.

افخم اضافه کرد: ناگفته نماند که فشار رژیم صهیونیستی به دلیل منزوی شدن و عصبانیت این رژیم از اینکه سیاست‌های دولت اعتدال در سطح جهانی پذیرفته شده، ادامه خواهد داشت.

وی در توضیح بیشتر گفت: صهیونیست‌ها فشارهای خود را در حوزه‌های مختلف به کار خواهند بست و تبلیغات و سناریوهای تکراری آنها ادامه خواهد یافت. نه تنها ما بلکه بسیاری از تحلیلگران جهان با این روش و برخورد رژیم صهیونیستی برای اعمال فشار و تکرار سناریوهای نخ‌نما شده آشنا هستند.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: آزمون دولت آمریکا و توان آنها برای ایستادگی در مقابل اینگونه فشارها و تبلیغات، برای ما ملاک است.

*اظهارات تعجب‌انگیز مقامات آرژانتینی

افخم درباره دیدار وزرای خارجه ایران و آرژانتین در حاشیه نشست مجمع عمومی در نیویورک و توافق حاصله در خصوص پرونده آمیا خاطر نشان کرد: در ملاقات وزرای خارجه تفاهم شد که مذاکرات هیئت‌ها در ماه اکتبر در ژنو دنبال شود. ما به مقامات آرژانتینی اعلام کرده‌‌ایم که این تفاهم به تصویب مقامات ذی‌صلاح کشور رسیده است. ما ‌آمادگی خود را برای حرکت بر اساس این تفاهم‌نامه اعلام کرده‌ایم.

وی اظهارنظرهای مقامات آرژانتینی در این زمینه را تعجب‌آور خواند و افزود: امیدواریم با تفاهم صورت گرفته مذاکرات هیئت‌ها به پیش برود و شاهد روندهای بهتری باشیم و مسئولان آرژانتینی نهایت همکاری را داشته باشند.

*بالاخره چه کسی تماس گرفت؟

یکی از خبرنگاران از سخنگوی دستگاه دیپلماسی پرسید که درخواست تماس تلفنی از ناحیه اوباما بود یا روحانی؟ که افخم پاسخ داد: امیدواریم مسائل جزئی که ارزشی در کلیات و محتوای مذاکرات و روندهای جاری ندارد، کمتر دنبال شود.

وی با بیان اینکه مسئولان ایرانی به اندازه کافی در این زمینه توضیح داده‌اند، در خصوص اظهارات سوزان رایس مشاور امنیت ملی اوباما در این باره خاطرنشان کرد: به اظهارات نسنجیده ایشان اعتراض شد و این بحث از نظر ما تمام شده است.

* طراحی‌های رژیم صهیونیستی برای خروج از انزوا

ادعای مقامات صهیونیستی مبنی بر بازداشت یک جاسوس ایرانی در سرزمین‌‌های اشغالی سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و سخنگوی دستگاه دیپلماسی، با بیان اینکه سناریوهای تکراری رژیم صهیونیستی برای همه شناخته شده است، افزود: مطبوعات غربی و تحلیلگران نیز همزمانی اعلام دستگیری جاسوس با سفر نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا را نوعی طراحی برای خروج از انزوا ارزیابی کردند که این رژیم به دلیل اینکه توان پیشبرد اهداف توسعه طلبانه خود را ندارد و گفتمان جنگ‌طلبانه این رژیم در معرض انزوا قرار گرفته و از سوی جامعه جهانی طرد شده است، دست به سناریوهای تکراری می‌زند.

افخم این سناریوها و تلاش‌های مذبوحانه رژیم صهیونیستی را از روی عصبانیت دانست و گفت: ما نسبت به آن ارزیابی نداریم و همه این برنامه‌ها برای جهان تکراری است.

*دولت با سعه صدر صداها را می‌شنود

خبرنگاری با اشاره به انتشار تصاویر یکی از مسئولان ارشد ستاد انتخاباتی یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری در زمان ورود رئیس‌جمهور به تهران و اینکه به نظر می‌رسد این اعتراضات و دعوت به تجمع اعتراض‌آمیز در راستای تسویه‌حساب انتخاباتی باشد، نظر سخنگوی دستگاه دیپلماسی را جویا شد که وی پاسخ داد: ما چنین ارزیابی نداریم، جامعه ایران، جامعه‌ای چند صدا و تکثرگرا است و گروه‌ها و اشخاص بر اساس مقررات و قوانین کشور آزاد به بیان نظراتشان می‌پردازند و دولت با سعه صدر این صداها را می‌شنود و تمام نظرات و تحلیل‌ها محترم شمرده می‌شود.

وی با بیان اینکه این ارزیابی‌های رسانه‌ای می‌تواند ادامه یابد، یادآور شد: دولت اینگونه مسائل را به عنوان اقدام تلافی‌جویانه در چارچوب شکست‌های انتخاباتی و چنین رویکردهایی نمی‌بیند.

*ملاک ما تغییر رویکردها و سیاست‌هاست

اظهارنظر جان کری وزیر خارجه آ‌مریکا مبنی بر اینکه توافق هسته‌ای با ایران ظرف 6 ماه امکان‌پذیر است، سوال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و سخنگوی دستگاه دیپلماسی در این باره با بیان اینکه گرچه در اولین مرحله ارزیابی مثبتی از تغییر لحن مقامات آمریکایی داریم، گفت: آنچه که برای ما ملاک ارزیابی است، تغییر رویکردها و سیاست‌ها است که برای ارزیابی‌های ما تعیین‌کننده است.

افخم ابراز امیدواری کرد که مقامات آ‌مریکایی در ادامه تغییر لحن که گام اول برای آنها بود به سمت تغییر رفتار و سیاست و رویکرد گام بردارند و افزود: ما متناسب با روند تحولات و واقعیات ارزیابی خواهیم کرد و صحبت‌های وزیر خارجه آمریکا را در این چارچوب و متعاقب مذاکرات وزیر خارجه کشورمان و گروه 1+5 ارزیابی می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: امیدواریم جوسازی‌ها و فضاسازی‌های منفی متوقف شود و اجازه دهند که مسیر مذاکرات در یک فضای آزاد و بدون تنش ادامه یابد.

* پیشنهاد رویکرد دو مرحله‌ای

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی با اشاره به مذاکرات اخیر وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 در نیویورک، این مذاکرات را آغازی بر روند جدید مذاکرات و تعاملات بین ایران و 1+5 دانست و افزود: تفاهم شده که این مذاکرات در نیمه دوم ماه جاری شمسی (مهر) در ژنو ادامه یابد.

وی با بیان اینکه ما یک رویکرد دو مرحله‌ای را پیشنهاد کردیم، گفت: امیدواریم در ژنو در فضایی که قرار است هیئت‌ها درباره آن صحبت کنند، چارچوب و چشم‌انداز مذاکرات مشخص شود و بر اساس تفاهماتی که در آن اجلاس صورت می‌گیرد درباره گام‌های بعدی و اقداماتی که باید انجام شود، تصمیم‌گیری شود.

افخم اضافه کرد: از ابتدا باید یک چارچوب مشخص در خصوص اینکه شروع در کجا و پایان مذاکرات در کجا باشد، روشن شود و بر اساس تفاهمی که حاصل خواهد شد گام‌های طرفین مشخص می‌شود.

وی تصریح کرد: برای ما پایان مذاکرات و چارچوب آن، احقاق حقوق مسلم ملت ایران در داشتن فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و لغو تحریم‌های ظالمانه علیه این ملت حائز اهمیت است. امیدواریم در این مذاکرات و روندهایی که صورت می‌گیرد و برخی نگرانی‌های منطقی طرف‌های مقابل نیز پاسخ داده و آن نگرانی‌ها مرتفع شود.

*مذاکرات سازنده ایران و آژانس

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص مذاکرات اخیر ایران و آژانس در وین، با بیان اینکه نماینده ایران مذاکرات خوبی با مسئولان آژانس داشت، گفت: طرفین توافق کردند که ادامه مذاکرات در آبان ماه انجام شود و مذاکرات را سازنده خواندند.

وی با بیان اینکه این یازدهمین دور مذاکرات ایران و آژانس بود، افزود: به دنبال دو سال مذاکره با طرفین این مذاکرات صورت گرفت و چارچوب خوبی برای آن تدوین شده که امیدواریم با توجه به سیاست و برنامه ما برای همکاری کامل با آژانس و رسیدن به چارچوبی برای همکاری مشترک با آژانس، مذاکرات در فضای مناسب‌تری در دور بعدی ادامه یابد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه از اینکه آژانس مذاکرات را سازنده خوانده خوشحالیم، گفت: امیدواریم این ارزیابی اولیه به ادامه مذاکرات در فضای تعاملی و مثبت منجر شود.

* تعاملات ایران و آمریکا در چارچوب مذاکرات هسته‌ای

افخم در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره اینکه با توجه به مذاکرات وزرای خارجه ایران و آمریکا، مطالبه ایران از آمریکا چیست؟ اظهار داشت: تفاهمی که بین ایران و آمریکا صورت گرفته که وزرای خارجه در چارچوب نشست‌های هسته‌ای و مذاکرات 1+5 تماس‌هایی داشته باشند، در بحث هسته‌ای قابل تعریف است و تعامل ایران و آمریکا در چارچوب مذاکرات هسته‌ای و بر اساس نوع تعامل آمریکایی‌ها مشخص می‌شود.

وی تصریح کرد: هیچگونه ورودی به مباحث دوجانبه و مباحث مربوط به ریشه‌های عمیق تاریخی و اختلافات عمیق بین دو کشور نیست. این تعامل تست و آزمونی است که به جدیت، صداقت و اراده آمریکایی‌ها برای تکریم ملت ایران و تأیید حق ایران در داشتن فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای پی ببریم.

افخم خاطرنشان کرد: بحث‌های دیگری که در خصوص روابط دو کشور و چارچوب‌های دیگری که در رسانه‌ها مطرح می‌شود، فعلا به هیچ وجه مطرح نیست و تنها آزمون ما چارچوب مذاکرات هسته‌ای و نوع تعامل آمریکا در این زمینه گویای قدم‌‌های بعدی خواهد بود.

*راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه

تأکید اخضر ابراهیمی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه مبنی بر حضور ایران در نشست ژنو 2 و اینکه آیا جمهوری اسلامی به این نشست دعوت شده یا خیر؟ سؤال خبرنگار فارس از سخنگوی دستگاه دیپلماسی بود که وی در این باره گفت: دبیرکل سازمان ملل تاریخی را برای برگزاری این نشست اعلام کرده که ما در چارچوب سیاست اصولی خود که خواهان یافتن راه‌حل سیاسی برای موضوع سوریه هستیم و به کارگیری ظرفیت دیپلماسی در این زمینه، از نشست ژنو 2 استقبال کردیم.

وی یادآور شد: شرکت یا عدم شرکت ما در این نشست در سیاست اصولی ما نسبت به راه‌های حل بحران سوریه تأثیری ندارد. ما خواهان ایجاد زمینه برای مذاکره طرف‌های سوری و احترام به حق ملت سوریه برای تعیین سرنوشت‌شان هستیم و امیدواریم هرگونه ساز و کاری در این مسیر بدون پیش شرط و بر اساس احترام به حق مسلم ملت سوریه برای تعیین سرنوشت‌شان صورت گیرد.

* رایزنی‌های معاونان وزرای خارجه ایران و انگلستان

افخم در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس در مورد توافق وزرای خارجه ایران و انگلستان در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل برای رایزنی معاونان وزرای خارجه به منظور بررسی ابعاد روابط خاطرنشان کرد: در پی دیدار وزرای خارجه در حاشیه این نشست، ملاقاتی با حضور معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه و نماینده انگلستان در مذاکرات 1+5 انجام شد و طرفین ابعاد روابط دوجانبه و راه‌های حل تدریجی مشکلات را بررسی کردند. امیدواریم این مذاکرات ادامه یابد و به طور تدریجی و گام به گام به سمت حل مسائل پیش برویم.

* دولت آمریکا تاب و توان ایستادگی را نشان دهد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری درباره تغییر لحن اوباما نسبت به ایران خاطرنشان کرد: امروز آزمونی پیش روی دولت آمریکاست. اوباما باید توان ایستادگی خود را در مقابل جنگ‌طلبان و گروه‌های فشار نشان دهد و امیدواریم فارغ از جوسازی، در یک فضای واقع‌بینانه و بر اساس اقدامات سنجیده، گام‌های دقیق و مبتنی بر تکریم و احترام به ملت ایران برداشته شود.

وی اضافه کرد: قطعا این روندی که در مذاکرات هسته‌ای آغاز شده و تعاملاتی که در این چارچوب صورت می‌گیرد، دشمنان و مخالفانی را دارد و گروه‌های فشار در داخل آمریکا هستند که خواهان عدم شکل‌گیری چنین روندی می‌باشند و مانع از احقاق حقوق ملت ایران هستند.

افخم گفت: امیدواریم دولت آمریکا در این آزمون تاب و توان ایستادگی خود را به ما نشان دهد.

* مطالبات از آمریکا به قوت خود باقی است

خبرنگاری درباره برنامه ایران برای بازگرداندن اموال بلوکه‌اش در آمریکا سؤال کرد که وی با بیان اینکه در مطالبات اصولی و مواضع صریح ما نسبت به دولت آمریکا هیچگونه تغییری ایجاد نشده، افزود: این مطالبات، به قوت خود باقی است و این تماس و تعاملی که در جنس جدید اکنون شروع شده در چارچوب تعاملات با 1+5 و کمک به حل موضوع هسته‌ای و شکل‌دهی به یک تعامل سازنده برای احقاق حقوق ملت ایران است.

افخم ادامه داد: عملکرد دولت آمریکا در این نوع تعاملات جدید در چارچوب مسائل هسته‌ای، ملاک و پایه‌ای برای ارزیابی‌ها و اقدامات بعدی است.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ما لحن مقامات آمریکایی را گام اول می‌دانیم و به رفتارها، سیاست‌ها و رویکردهای آنها نگاه داریم، خاطرنشان کرد: ارزیابی‌های سنجیده و دقیقی در این زمینه صورت می‌گیرد و ملاک برای ما تغییر سیاست و رفتار آمریکاست.

*ظریف به واشنگتن نمی‌رود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر ظریف به واشنگتن نیز با بیان اینکه سفر وزیر خارجه به نیویورک نه تنها با استقبال مقامات رسمی کشورهای شرکت کننده مواجه شد بلکه بسیاری از تحلیل‌گران و سازمان‌های غیردولتی، شخصیت‌ها و اندیشکده‌ها خواستار ملاقات با ایشان بودند، گفت: بخشی از این‌ها مؤسساتی در واشنگتن بودند که به دلیل ضیق وقت امکان حضور وزیر خارجه در این برنامه‌ها نبود و خبرها مبنی بر سفر ایشان به واشنگتن درست نیست.

*حضور ظریف و اشتون در مذاکرات ژنو

وی درباره سطح شرکت‌کنندگان در نشست ژنو (ایران و 1+5) با بیان اینکه از سمت جمهوری اسلامی ایران ظریف وزیر امور خارجه ریاست هیئت ایرانی را عهده‌دار است و اشتون نیز رئیس گروه مذاکره‌کننده طرف مقابل است، افزود: گفت‌وگوها برای تعیین سطح شرکت‌ گروه 1+5 ادامه دارد.

* ارتقا سطح مذاکرات ایران و ۱+۵

افخم در پاسخ به سؤال دیگری درباره ارتقاء سطح مذاکرات به سران ایران و 1+5 نیز با بیان اینکه در حال حاضر برای چنین ارزیابی‌ها و اعلام چنین سطوحی زود است، گفت: ما در ابتدای یک راه پر فراز و نشیب و طولانی هستیم. دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد که باید بر اساس یک چارچوب به هم نزدیک شود و امیدواریم چارچوبی که جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌کند که ابتدا و انتهای مذاکرات مشخص شود، شکل بگیرد. بر اساس شکل‌گیری این چارچوب و تعیین چشم‌اندازها و اهداف، گام‌های عملی برداشته و اقدامات شروع شود.

* جزایر سه‌گانه قابل مذاکره نیست

مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه نشست هفتگی امروز (سه‌شنبه) با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره ادعاهای تکراری امارات و بحرین در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص جزایر سه‌‌گانه اظهار داشت: ما همواره به کشور دوست و برادر امارات اعلام کرده‌‌ایم که آماده مذاکره برای رفع سوءتفاهم نسبت به ترتیبات اجرایی در مورد جزیره ابوموسی هستیم.

وی با بیان اینکه این آمادگی را بار دیگر اعلام می‌کنیم، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران درباره تمامیت ارضی و حاکمیت بر جزایر سه‌گانه مذاکره نمی‌کند و مذاکره در این خصوص از نظر ما کاملا منتفی است.

* مذاکراتی که در فضای خوبی برگزار شد

افخم در پاسخ به سوال خبرنگار بلومبرگ مبنی بر اینکه مقامات ایرانی مذاکره با آژانس را سازنده ندانسته‌اند و درباره برخی تحلیل‌ها مبنی بر دوگانگی در مواضع ایران درباره مذاکره با آژانس و 1+5، اظهار داشت: ما چنین تحلیلی نداریم. سیاست‌های ما جامع و یکپارچه دنبال می‌شود. طرفین، مذاکرات ایران با آژانس را سازنده ارزیابی کردند.

وی با بیان اینکه 10 دور مذاکرات قبلی ایران و آژانس طی دو سال گذشته به نتایج مشخصی نرسید زیرا نقاط فنی مورد اختلاف وجود داشت، خاطرنشان کرد: یازدهمین دور این مذاکرات در دولت جدید انجام و در فضای خوبی برگزار شد که امیدواریم با تفاهم طرفین دور بعدی که قرار است در آبان‌ماه برگزار شود، وارد مباحث فنی‌تر شده و به نتایج مثبت‌تری برسیم.

افخم اضافه کرد: اینکه گفته شود فضای وین به یک سمت و نیویورک به سمت دیگر بود، درست و دقیق نیست. فضای مذاکرات با 1+5 مثبت بود.

* توقف اخراج ایرانیان از امارات

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی به دیدار رئیس‌جمهور با ایرانیان مقیم آمریکا اشاره کرد و افزود: رئیس‌جمهور در این دیدار با مشکلات ایرانیان از نزدیک آشنا و برای ارائه تسهیلات به ایرانیان مقیم با مسئولان اجرایی مشورت‌هایی داشتند و در مورد بورس‌های دانشجویی نیز درخواست‌هایی مطرح شده که ارزیابی از میزان و زمینه‌های اجرای آن ندارم.

یکی از خبرنگاران درباره اخبار مطرح شده مبنی بر توقف اخراج ایرانیان مقیم امارات از این کشور سوال کرد که سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه از دوم مهر اخباری داشتیم مبنی بر اینکه مقامات امارات به برخی از اتباع ایران اعلام کردند که امکان اقامت‌شان وجود دارد و قوانین قبلی اجرا نمی‌شود، این خبرها را خوشحال‌کننده خواند و گفت: امیدواریم ادامه یابد.

وی آنچه که حاصل شده را در نتیجه پیگیری‌های سفارت ایران در ابوظبی، سرکنسولگری ایران در دبی و ملاقات‌های مقامات کشورمان و طرح مباحث کنسولی با امارات بیان کرد و از برگزاری نشست کنسولی ایران و امارات در پایان مهرماه و در سطح معاونان وزارت خارجه خبر داد و افزود: به نظر می‌رسد تسهیلاتی برای اقامت ایرانیان و رفع مشکلات آنها فراهم شده است.

*سفر ظریف به باکو

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره دعوت به عمل آمده از ظریف برای سفر به باکو، خاطرنشان کرد: وزرای امور خارجه ایران و جمهوری آذربایجان در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیداری داشتند و از وزیر خارجه برای سفر به باکو دعوت به عمل آمد.

وی با بیان اینکه ما خواستار روابط بهتر با باکو هستیم و اراده طرف آذری نیز بر این اساس است، اظهار داشت: امیدواریم این سفر در اولین زمان ممکن و مطابق با جدول زمان‌بندی وزیر خارجه انجام شود و تحقق آن گام مثبت و مهمی در پیشبرد و بهبود مناسبات دو کشور همسایه است.

وی درباره اعزام ناظر از جمهوری اسلامی ایران برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان، با بیان اینکه بر اساس تفاهمات دو کشور این کار قبلا صورت می‌گرفت، افزود: ‌چنانچه در این دور نیز زمینه آن فراهم شود از آن استقبال می‌کنیم.

*برقراری پرواز مستقیم بین تهران و واشنگتن

افخم درباره دستور رئیس‌جمهور برای پیگیری برقراری پرواز مستقیم بین تهران و واشنگتن، با بیان اینکه ارتباط بهتر ایرانیان مقیم با داخل کشور و تسهیل سفر گردشگران آمریکایی به ایران، نیازمند برقراری خط پروازی مستقیم است، افزود: بر اساس دستور رئیس‌جمهور امکانات فنی و اجرایی این کار باید بررسی شود و بررسی‌ها در این زمینه آغاز شده که مطابق با پیشرفت کار اطلاع‌رسانی خواهد شد.

*سفر هیئت پارلمانی اروپا به ایران

خبرنگار خبرگزاری فرانسه درباره سفر هیئت پارلمانی اروپا به ایران سوال کرد که افخم با بیان اینکه تفاهمات و زمینه‌های اولیه این سفر انجام شده، گفت: در اخبار برنامه سفر دو هیئت اروپایی به ایران منتشر شده که کارهای مربوط به مقدمه‌سازی و زمینه‌های انجام این سفرها در حال انجام است که مطابق با پیشرفت کار اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره دعوت از رئیس‌جمهور برای حضور در مراسم حج بار دیگر با بیان اینکه هنوز از مجاری دیپلماتیک دعوتنامه‌ای در این زمینه دریافت نکرده‌ایم درباره روابط تهران و ریاض خاطرنشان کرد: ما در چارچوب سیاست‌های اصولی کشور خواستار داشتن بهترین مناسبات با همسایگان و تقویت همکاری‌های منطقه‌ای از جمله با عربستان هستیم. امیدواریم زمینه‌های مناسب برای بهبود روابط و تقویت آن فراهم شود.*

* پیشنهادی دریافت نشده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد چین، روسیه و ژاپن به ایران برای لغو تحریم‌ها در ازای توقف غنی‌سازی با بیان اینکه هنوز از مجاری رسمی چنین پیشنهادی را دریافت نکرده‌ایم، گفت: همواره حسن نیت‌هایی از سوی طرف‌های ثالث وجود داشته که مسیر کار را به سمت تعامل سازنده و کمک به رفع و کاهش تحریم‌ها به پیش ببرد ولی در چارچوب رسمی چنین پیشنهادی دریافت نکرده‌ایم.

* کسانی به دنبال تخریب روابط تهران و باکو

وی در خصوص اظهارات نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آذربایجان که جمهوری اسلامی را به دخالت در امور داخلی این کشور متهم کرده، با بیان اینکه روابط خوب تهران و باکو مخالفان و دشمنانی دارد، اظهار داشت: همواره کسانی بوده‌اند که خواستار تخریب و خدشه‌وارد کردن به این روابط بوده‌اند. ما ضمن احترام به حاکمیت آذربایجان، مخالف هر نوع دخالت در امور داخلی این کشور هستیم.

وی خواستار هوشیاری دولت آذربایجان در این زمینه و ممانعت از شکل‌گیری حرکت‌هایی که به روابط دو کشور لطمه می‌زند شد.

*بازگشت جام سیمین دال

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره بازگشت جام سیمین‌دال و اینکه آیا این اقدام آمریکایی‌ها برای نشان دادن حسن نیت به ایران بوده، گفت: معاون گردشگری رئیس‌جمهور در سفر اخیر به نیویورک مذاکراتی را درباره میراث فرهنگی ایران انجام داد که این مذاکرات در تهران ادامه خواهد یافت. امیدواریم این اقدام گام حسن نیت آمریکایی‌ها در قبال مردم ایران و نشانه‌ای برای همکاری به منظور بازگرداندن الواح تاریخی به ایران باشد.

وی در پاسخ به سوالی اصلاحات نخست‌وزیر ترکیه در این کشور را به مسائل داخلی این کشور مربوط دانست.

 

منبع: فارس

انتهای پیام/

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads