کد خبر: 235502 - تاریخ: شنبه، 30 دسامبر 2023 - 23:05

سرپرست فرمانداری شهرستان خمام در حاشیه بازدید از تالاب فرشکی چوکام ؛

برای ریشه کنی سنبل آبی باید به طور مستمر عملیات پاکسازی انجام شود

سرپرست فرمانداری شهرستان خمام افزود؛ برای ریشه کنی این گیاه باید به طور مستمر عملیات پاکسازی انجام شود تا از تکثیر آن به دیگر قسمت های تالاب جلوگیری گردد.

به گزارش خوبان خبر ؛ سرپرست فرمانداری شهرستان خمام ظهر امروز درحاشیه بازدید جمعی از مسئولان از تالاب و همچنین روند پاکسازی سنبل آبی در فرشکی چوکام بیان کرد: با توجه به پاکسازی های دوره ای در طی یک دهه گذشته و چند نوبت در سال جاری ضروری است تا نسبت به پایش مداوم و جمع آوری گیاه غیر بومی و مهاجم سنبل آبی از تالاب سریعا اقدام گردد.

حسن آدمیت همچنین در ادامه بیان کرد : با توجه به اینکه در این ایام از سال و پیش از رشد فزاینده این گیاه می بایست نسبت به جمع آوری آن اقدام نمود، طی بازدید و هماهنگی های لازم، مقرر شد تا برنامه پاکسازی و همکاری تشکل های مردمی با حمایت مسئولین به انجام برسد.

سرپرست فرمانداری شهرستان خمام افزود؛ برای ریشه کنی این گیاه باید به طور مستمر عملیات پاکسازی انجام شود تا از تکثیر آن به دیگر قسمت های تالاب جلوگیری گردد.

گفتنی است ،  که سنبل آبی بومی آمریکای لاتین بوده و نخستین بار یک دهه پیش در تالاب عینک رشت مشاهده شد که با توجه به قدرت تکثیر بالا و مصرف آب زیاد، با پوشاندن سطح تالاب نسبت به اشغال زیست بوم تالابی و جلوگیری از رسیدن نور خورشید و اکسیژن به موجودات، موجب از بین رفتن گونه های بومی و در نتیجه مرگ اکوسیستم خواهد شد.

خسارت به قایقرانی و تاسیسات، کشاورزی و اکوسیستم‌های طبیعی از مضرات گیاه سنبل آبی است و نیز برگ های آن باعث کندی عبور قایق‌ها می‌شود.

گیاه مهاجم سنبل آبی به عنوان گونه زینتی وارد اکوسیستم آبی کشور شده و به دلیل تکثیر و رشد بالای این گیاه، به شدت سطح آب را پوشانده و مانع ورود نور و اکسیژن به داخل آب می‌شود و به دلیل تولید لجن آلی باعث خشک شدن پهنه‌های آبی می‌شود و به عنوان تهدیدی جدی برای تنوع زیستی به شمار می‌رود.

انتهای پام

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads