کد خبر: 231270 - تاریخ: چهارشنبه، 12 جولای 2023 - 20:58

برنامه جامع کشاورزی تعیین شود | به جای واردات به دنبال خودکفایی برنج باشیم

بتدا باید عزم دولت در حمایت از اشتغال و کشاورزی برنج را دید و یادآور شد که عاقلانه نیست که غذای خود را دست بیگانه دهیم و وقتی این ظرفیت وجود دارد که در داخل در محصولات کشاورزی خودکفا شویم چرا برای واردات مواد غذایی ارز اختصاص دهیم.

به گزارش خوبان ؛ دکتر مهدی فلاح – فعال سیاسی اجتماعی گیلان در یادداشتی نوشت:

معضل برنج کشور به ویژه گیلان چیست؟
ابتدا باید عزم دولت در حمایت از اشتغال و کشاورزی برنج را دید و یادآور شد که عاقلانه نیست که غذای خود را دست بیگانه دهیم و وقتی این ظرفیت وجود دارد که در داخل در محصولات کشاورزی خودکفا شویم چرا برای واردات مواد غذایی ارز اختصاص دهیم.
دولت اگر جایگزین بهتری از کشاورزی برای روستائیان دارد معرفی کند.
اگر کشاورز درآمد از محصول خود نداشته باشد مجبور می‌شود که جهت کار، روستا را ترک کند و بازهم افزایش مهاجرت به شهر و تبعاتی که همه از آن آگاهند.
دولت در خصوص برنج ابتدا باید سیاست خود را مشخص کند که برنج واقعا محصول استراتژیک است یا نه؟
اگر هست باید عزم خود را جزم کند تا در این محصول به خودکفایی برسیم، نه اینکه نا هماهنگی در دولت باعث افزایش تعداد سد بر روی سرچشمه‌های سپیدرود در بالادست شده و مقدار آب سپید رود را کم کند.
اثرات زیست محیطی بعضی سدها شاید بعد از دهه‌ها مشخص شود. خودمان به سدهای ترکیه نقد داریم اما در داخل کشور بر روی رودهایی که منتهی به حوزه دریای خزر می‌شوند سدهای مختلفی می‌زنیم.
به نظر نویسنده مهمترین کار در حوزه رفع مشکل برنج حول ۵ محور می‌چرخد: کمبود آب، قیمت متغیر کود و آفت‌کش، متمرکز کار نکردن در حوزه‌های کشاورزی، قیمت تمام شده بالای محصول، واردات و افرادی که منافعی در واردات دارند.

کمبود آب با حذف بعضی سدها و اولویت به تامین برنج در استان‌های شمالی و ایجاد قطب کشاورزی جهت تولید مواد غذایی کشور و اهمیت این موضوع که تهیه غذای کشور مسئله‌ای استراتژیک است برطرف می‌شود.
وقتی قرار است حمایتی شکل بگیرد باید جهت کاهش قیمت تمام شده و افزایش محصول وزارت کشاورزی حمایت خود را در این قسمت تقویت کند.
سوال اینجاست که آیا برنامه جامع کشاورزی در کشور وجود دارد که اولویت کشت از جهت استراتژیک بعد از گندم با کدام محصول است؟
با حمایت از تولید کننده در خصوص تأمین کود و آفت کش و افزایش پروژه‌های علمی در خصوص تولید برنج پرمحصول باکیفیت و ایجاد تعاونی در این قسمت می‌توان قیمت تمام شده را کاهش داد.
وقتی کشاورزی در نگاه مسئولین به عنوان شغلی مهم و بسیار اثرگذار بر اقتصاد کشور باشد، آن موقع می‌توان انتظار حمایت همه جانبه مسئولین را داشت.
حل واردات هم مسئله‌ای است که توجه دولت را می‌طلبد و به جای واردات ۸۰۰ هزار تن باقیمانده برنج مصرفی داخل کشور هم باید اینقدر حمایت و ایجاد انگیزه برای کشاورز کرد تا برنج کشور را خودکفا کنند تا همه مردم برنجی با کیفیت بالا از جهت عطر و طعم و کاهش وجود فلزات سنگین که در برنجهای خارجی به ویژه پاکستانی وجود دارد بهره‌مند شده و سلامتی آن‌ها در خطر نیوفتد.
أَلَیسَ الصُّبْحُ بِقَرِیبٍ

 

پایگاه خبری تحلیلی خوبان خبر: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads