کد خبر: 227160 - تاریخ: دوشنبه، 28 نوامبر 2022 - 08:51

سهم برنج وارداتی در سفره گیلانی‌ها

– برنج پایه اصلی غذا در سفره گیلانی‌ها طرفداران زیادی دارد، بیشتر غذاهای مردم این خطه ترکیب پلو و خورشت است، این مهم موجب شده که برنج یار همیشگی سفره مردم این استان برنج‌خیز باشد.

به گزارش خوبان، مردم مناطق مختلف گیلان به ویژه روستائیان در گذشته برنج را در چهار وعده صبحانه، ناهار، عصرانه و شب استفاده می‌کردند، اکنون نیز این وعده خوش عطر و طعم در وعده ناهار و شام زینت بخش سفره مردم این استان است.

برنج به دلیل برخورداری از خواص و ویتامین‌های مختلف و فیبر به عنوان یک ماده غذایی مقوی و کامل حداقل پایه ثابت غذای روزانه این مردمان است و علاقه بسیاری به صرف برنج دارند و حداقل روزی یک بار بر سفره های گیلانی خودنمایی می کند.

برنج غذای پُرمخاطب شمالی‌ها هرازگاهی سوژه خبری رسانه ها می شود؛ گاهی مشکلات کشت این محصول، وقتی خشکسالی و بی آبی شالیزارها، زمانی افزایش ناگهانی و نوسانات قیمتی، زمانی دیگر کاهش و گاهی افزایش تولید و چندی قبل هم پیشروی برنج خارجی سرسفره مردمان خطه شمال کشور سخن گفته شد وقتی که رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل گفت؛ مصرف برنج خارجی در روستاهای شمال کشور چندان مرسوم و متداول نبود اما امروز مردم روستاهای شمال به ناچار برنج خارجی مصرف می‌کنند.

حسن تقی‌زاده با اشاره به رکود بازار برنج عنوان کرد: بازار متاثر از شرایط سیاسی کشور در رکود به سر می‌برد و بازار برنج نیز از این رکود تاثیر پذیرفته است، کشاورزان تمایل دارند ۵۰ درصد تولیدات خود را برای امرار معاش بفروشند اما خریدار کم است، تعداد خریداران از شهرستان ها به دلیل افزایش قیمت ها اندک شده‌ در مقابل تمایل مردم برای خرید برنج های خارجی افزایش پیدا کرده‌است.

وی با اشاره به کوچک شدن سفره مردم عنوان کرد: مصرف برنج خارجی در روستاهای شمال کشور چندان مرسوم و متداول نبود اما امروز مردم روستاهای شمال به ناچار برنج خارجی مصرف می کنند.

سهم برنج وارداتی در سفره گیلانی‌ها

آنچه کشاورزان و مصرف‌کنندگان درباره برنج خارجی می گویند

برای روشن شدن این ادعا ” بدون اینکه آماری ذکر شود” به سراغ تعدادی از کشاورزان و مصرف‌کنندگان برنج گیلانی می روم؛ محمد قاسمی شالیکار گیلانی می‌گوید: برنج خارجی هنوز جای خود را سر سفره گیلانی‌ها باز نکرده‌است، مردم این استان به ویژه روستائیان تمایل چندانی برخلاف آنچه گفته می‌شود، برای مصرف برنج خارجی ندارند.

وی اظهار داشت: اگر چه به دلیل افزایش قیمت برنج در سال جاری، کشاورزان ترجیح می‌دهند تا محصول “درجه یک و دانه‌های درشت برنج” را به جای مصرف سالانه بفروشند اما به جای آن از برنج خُرد شده “نیم دانه” استفاده می‌کنند.

وی بیان داشت: به نظرم برنج خارجی و ارزان قیمت بیشتر در رستوران ها، مهمانی ها، مجالس عروسی و عزا مورد استفاده قرار می‌گیرد و اینکه مردم در روستاها به ناچار برنج خارجی استفاده می‌کنند را قبول ندارم، شاید تعداد انگشت‌شماری از این نوع برنج آن هم در مهمانی‌ها و عروسی‌ها استفاده کنند.

فاطمه منصوری یکی از شهروندان گیلان از مصرف‌کنندگان برنج خارجی و ارزان قیمت در گیلان هم به خبرنگار ایرنا گفت : مدتی است که از برنج خارجی استفاده می‌کنم و خیلی رضایت دارم.

وی اظهار داشت: اگر چه برنج خارجی طعم برنج استان گیلان را ندارد اما از قیمت مناسب برخوردارست، پخت بهتری دارد و شفته نمی شود و خیلی باصرفه تر است.

یکی دیگر از شهروندان گیلانی هم گفت: اگر چه برنج خارجی ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر است اما تاکنون برنج خارجی را به تنهایی پخت نکردم، معمولا در جشن‌ها و مهمانی‌ها مخلوط برنج ایرانی و خارجی را استفاده کردم که رضایت اطرافیان را در برداشت.

موضوع استفاده از برنج خارجی را از رئیس اتحادیه برنج فروشان شهرستان رشت پی‌گیر می شوم که او هرگونه مصاحبه را منوط به اجازه اتاق اصناف استان گیلان می کند.

برای اجازه مصاحبه رئیس اتحادیه برنج فروشان شهرستان رشت با مهدی شریفی مدیر واحد بازرسی و نظارت اتاق اصناف مرکز استان گیلان تماس می گیرم و او می گوید: سازمان جهاد کشاورزی و تعزیرات حکومتی استان گیلان سخنگوی موارد مربوط به حوزه برنج هستند.

وی اظهار داشت: هر گونه اظهار نظر از سوی سازمان جهاد کشاورزی گیلان مورد تایید ما هست که می توانید همان صحبت ها را به نقل از ما کار کنید، در نهایت به سراغ یکی از مسئولان در حوزه جهاد کشاورزی استان رفتم.

 

سهم برنج وارداتی در سفره گیلانی‌ها

برنح خارجی؛ ۱۲ تا ۱۵ درصد مصرف گیلانی‌ها را در بر می‌گیرد

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی گیلان سرانه مصرف برنج در کشور را ۳۵ تا ۴۰ کیلو عنوان کرد و اگفت: سرانه مصرف برنج در گیلان را اگر ۴۰ کیلو در نظر بگیریم، سالانه به طور میانگین ۱۰۰ هزار تن برنج در استان مصرف می شود که ۱۲ تا ۱۵ درصد برنج خارجی و بقیه ایرانی را شامل می‌شود.

قاسم جوادزاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس آمار و گزارشات دریافتی از اتاق اصناف و سایر دستگاه ها عضو قرارگاه امنیت غذایی گیلان طی حدود هفت ماه گذشته به طور میانگین هزار و ۵۰۰ تن برنج خارجی در فروشگاه های بزرگ استان توزیع و مورد مصرف قرار گرفت.

وی با اشاره به جایگاه ویژه برنج محلی و ایرانی سر سفره گیلانی‌ها اظهار داشت: اگر چه مصرف برنج خارجی نسبت به سال گذشته بیشتر شده اما مردم برنج کیفی استان گیلان را بیشتر مصرف می کنند.

جوادزاده بیان داشت: قیمت برنج داخلی امسال به نسبت سال گذشته نرخ بالاتری دارد، اکنون هر کیلو برنج درجه یک هاشمی استان بین ۹۵ تا ۹۷ هزار تومان به فروش می رسد، برخی از مردم که قدرت خرید برنج محلی را ندارند یا کمتر از این نوع برنج استفاده می کنند یا اینکه به برنج خارجی و ارزان قیمت و یا ترکیب برنج خارجی با برنج نیمه داخلی رو می آورند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر فروش برنج محلی توسط برنجکاران و به جای آن خرید برنج خارجی برای مصرف اظهار داشت: این موضوع را جایی ندیده ام اما شنیده ام، فکر می کنم عامل اصلی در این ارتباط بالابودن نرخ برنج داخلی و گرانی در سایر محصولات غذایی و تورم در حوزه های دیگر باشد.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی گیلان بیان داشت: بسیاری از کشاورزان استان برنجکاری تنها منبع درآمدشان می باشد از اینرو طبیعی است که یک بخش بزرگی از هزینه های دیگر زندگی را با فروش برنج داخلی جبران کنند.

سهم برنج وارداتی در سفره گیلانی‌ها

استفاده از برنج خارجی تاثیری در تولید برنج داخلی ندارد

جوادزاده در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا که آیا مصرف برنج خارجی و ارزان قیمت و روی آوردن مردم به این نوع برنج در تولید برنج محلی استان گیلان تاثیری دارد؟ گفت: مصرف کننده برنج با کیفیت گیلان تنها مربوط به این استان نیست، استان های دیگر نیز مصرف کننده هستند ضمن اینکه برنج کیفی گیلان مصرف کننده های خاص خود را دارد از اینرو مصرف برنج خارجی در تولید برنج محلی گیلان تاثیری ندارد.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی گیلان در ادامه با بیان اینکه توزیع برنج خارجی قانون و ضوابط خاصی دارد، اظهار داشت: تا استاندار در این استان اجازه ندهد، برنج خارجی توزیع نمی کنیم.

وی افزود: در ایامی که زمان برداشت برنج بود، توزیع برنج خارجی را در استان گیلان محدود کردیم و به هیچ وجه این کار انجام نشد، اما بخشی از برنج وارداتی نزدیک به ۲۰۰ تن را در ایام تاسوعا و عاشورا و ماه صفر برای استفاده مواکب و هیات های مذهبی با مباشرت سازمان تبلیغات اسلامی گیلان با هدف کمک به موکب ها توزیع کردیم.

جوادزاده بیان داشت: برای اینکه برنج کشاورزان گیلانی روی دست آنان نماند، نظر دولت بر این است که فعلا برنج خارجی توزیع نشود در ضمن هر زمانی که بخواهد توزیع برنج خارجی در گیلان انجام شود، باید با اجازه استاندار باشد از اینرو برنامه‌ای برای توزیع نداریم.

 

ذخیره نزدیک هزار و ۴۱۸ تن برنج وارداتی در گیلان

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: نزدیک هزار و ۴۱۸ تن برنج وارداتی ارزان قیمت در انبارهای شرکت های بازرگانی غله در استان ذخیره سازی شده‌است.

وی بیان داشت: زمانی که قیمت برنج بیش از اندازه زیاد شود با دستور استاندار گیلان نسبت به توزیع برنج های وارداتی در این استان اقدام خواهد شد.

 

بازار برنج در گیلان همچنان در رکود است

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه بازار برنج همچنان در رکود است، اظهار داشت: جز کشاورزان خرد و نیازمند که در ابتدای برداشت، برنج شان را فروخته اند، دیگر کشاورزان برنج را نگه داشته‌اند تا با قیمت بالاتر بفروشند.

وی با تاکید بر اینکه قیمت ها هفتگی در بازار رصد می شود، افزود: بازرسان جهادکشاورزی، صنعت معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی و بسیج اصناف بر بازار نظارت دارند، هر زمان احساس شود که قیمت برنج غیرعادی افزایش یافته، ستاد تنظیم بازار ورود خواهد کرد.

برنج مهمترین محصول خطه گیلان است، این استان دارای ۲۳۸ هزار اراضی شالیزاری است که ۳۰۰ هزار بهره بردار در این حوزه فعالیت دارند، هاشمی، خزر، فجر، نعمت و سپیدرود انواع برنج های پرمحصول گیلان است، سالانه نزدیک به ۷۵۰ هزار تن برنج سفید در این استان به دست می آید.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads