کد خبر: 227126 - تاریخ: شنبه، 26 نوامبر 2022 - 10:43

فرماندار شهرستان رشت ؛

وجود ۴۰ پهنه آب بندان در بخش های خشکبیجار و لشت نشا/ ضرورت لایروبی برای سال زراعی آتی

فرماندار رشت با اشاره به وجود ۴۰ پهنه از ۸۷ پهنه آب بندان این شهرستان در دو بخش خشکبیجار و لشت نشا گفت: لایروبی این پهنه ها برای سال زراعی آتی ضروری است.

به گزارش خوبان خبر ؛حمیدرضا امام پناهی صبح شنبه در جلسه هماهنگی لایروبی و بهسازی آب بندان‌های شهرستان رشت با محوریت ساماندهی سازه‌های لشت نشاء و خشکبیجار اظهار کرد: آب بندان ها سازه‌های آبی بر پایه دانش بومی و با قابلیت بهره برداری چند منظوره هستند.

وی اضافه کرد: اولویت استفاده از این سازه‌ها در تأمین آب کافی زراعی مناطق، بخصوص در سال‌های توأم با کم بارشی و کاهش ذخایر بیش از هر زمان دیگری است.

فرماندار رشت با بیان اینکه اقدام به موقع برای جلوگیری از هدر رفت و حرکت رواناب‌ها به سمت دریا بخصوص در قسمت انتهایی شبکه توزیع سدها و پایاب رودخانه‌ها، نقش مهمی در تأمین مطمئن ذخایر آب بر عهده دارد، گفت: در سال‌های کم بارش مسئله تأمین آب زراعی اولویت نخست کشاورزی شهرستان است و برای رفع دغدغه‌های موجود، تسریع در روند بهسازی، لایروبی و آبگیری آبندان ها بخصوص در بخش‌های لشت نشاء و خشکبیجار در صدر برنامه‌های دستگاه‌های مرتبط قرار دارد.

امام پناهی با اشاره به اینکه از مجموع ۸۷ پهنه آب بندان شهرستان حدود ۴۰ پهنه در دو حوزه بخشداری لشت نشاء و خشکبیجار قرار دارد، ادامه داد: ۱۵ پهنه از این تعداد، با توجه به تنش‌های آبی مورد انتظار در اولویت بهسازی برای سال زراعی آتی قرار دارند که باید سریعاً و با همکاری و تعامل متولیان اجرایی و نظارتی، نسبت به تعیین پیمانکار واجد شرایط و آغاز عملیات بهسازی آنها اقدام شود.

وی با تشکر از تلاش جهادی و همکاری مؤثر مسئولین و مردم در کسب نتیجه موفق در مقابله با بحران کم آبی سال زراعی گذشته، تصریح کرد: ضروری است تا برای استقبال از فصل کشاورزی پیش رو، از همین امروز برنامه‌های لایروبی، بازو سازی و ایمن سازی در برابر سیلاب آب بندان ها شکل عملیاتی به خود گیرد.

فرماندار رشت افزود: علاوه بر کاربری کشاورزی، آب بندان ها قابلیت استفاده مناسبی در زمینه تفرجگاهی، آبزی پروری و پرورش ماکیان دارند که می‌تواند در شکوفایی اقتصادی روستاها مؤثر واقع شود.

کد خبر 5640109
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads